2026-08-17, 17:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ok, är det din personliga mening, inte en generellt accepterad definition.
Skolan jag jobbar på nu har faktiskt avslutning i kyrkan. Jag är väldigt positiv till det. Men jag skulle inte säga att detta skulle vara en kristen rit.
Personligen har jag en annan definition av kristendom som relaterar till tro och bekännelse.
Jo, det är en kristen rit att gå till kyrkan vid skolavslutning. En okristen avslutning är t.ex att spela fotboll men det tror jag inte du ens kan tänka dig= Kanske är det där vi skiljer oss, du har blivit så kristnad att du inte längre ser historien bakom våra riter.

En ateistisk skolavslutning där barnen bara får betyg och sedan springer hem är såå torftigt. Exakt därför vi svenskar är kristna fast vi inte tror på Jesus, kristendomen tillför poesi till vår vardag.
Citera
2026-08-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, det är en kristen rit att gå till kyrkan vid skolavslutning. En okristen avslutning är t.ex att spela fotboll men det tror jag inte du ens kan tänka dig= Kanske är det där vi skiljer oss, du har blivit så kristnad att du inte längre ser historien bakom våra riter.

En ateistisk skolavslutning där barnen bara får betyg och sedan springer hem är såå torftigt. Exakt därför vi svenskar är kristna fast vi inte tror på Jesus, kristendomen tillför poesi till vår vardag.

Det sistnämnda är tyvärr vanligast. När jag jobbade i Malmö på 90-talet såg skolavslutningarna ut som du beskrev. Men, inget annat hade gått. En betydande majoritet av eleverna var muslimer, därtill ett antal katoliker och ortodoxa.

Men, varför tycker du att Lund är så hemskt?
Citera
2026-08-17, 18:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Allt är nonsens och det är ironiskt att du har en slags "tro" hur kristna tänker utan att känna en kristen. Och det räcker med att du besöker en kyrka, pratar med en präst, så förstår du att din tro är påhittad, någon slags rest från 1800-talet som du sett på TV i Utvandrarna, och all din plåga är egentligen självskadebeteende.

Oavsett så är det helt meningslöst att du sitter och grubblar på vad andra grubblar om människans uppkomst.

FBs religiösa trådar attraherar gärna knäppskallar.

Kul, du är tydligen helt verklighetsfrånvänd och sitter i en egen bubbla.

Intressant att du tydligen lyckats helt med att aldrig ha träffat något Jehovas vittne eftersom du tydligen inte har en aning om vad de faktiskt tror.
Citera
2026-08-17, 18:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Så då kan vi nu enas om att ren skönhet inte är någonting som kan ses med blotta ögat. Att det inte någonting som inte kan luktas, höras eller kännas.

Men också att det är en grundprincip för att sköna föremål ska kunna vara just sköna, då skönheten måste vara kopplad till sköna föremål eller företeelser.

Det andra påståendet du skrev var att det inte är av denna värld. I och med att ren skönhet inte kan ses, höras, kännas eller luktas så bör det inte ha urspring i denna värld (cosmos). Håller du med?

Därmed så är det helt plötsligt väldigt logiskt att säga att skönhet är osynligt och inte är av denna värld.

Som en side note var känner smuts, så finns det inga former av monstrositeter. Det är på grund av att smuts saknar form som det är just fult. Exempelvis finns det ingen form av schitzofreni, då det är beror på en avsaknad av hälsa.

Kan du inte svara på vad jag faktiskt skrev i stället för vad du hittar på att jag skrev?
Citera
2026-08-17, 18:21
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kul, du är tydligen helt verklighetsfrånvänd och sitter i en egen bubbla.

Intressant att du tydligen lyckats helt med att aldrig ha träffat något Jehovas vittne eftersom du tydligen inte har en aning om vad de faktiskt tror.
Jag har aldrig träffat någon ur Jehovas vittnen och de räknas som en sekt av staten inte en religion, och de är inte kristna. De tror på allvar att satan styr världen, firar inte den kristna högtiden påsk, och det är motsatsen till kristendom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-17 kl. 18:24.
Citera
2026-08-17, 18:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har aldrig träffat någon ur Jehovas vittnen och de räknas som en sekt av staten inte en religion, och de är inte kristna. De tror på allvar att satan styr världen, firar inte den kristna högtiden påsk, och det är motsatsen till kristendom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen

Du kan inte mycket du.
I Sverige räknas Jehovas vittnen som ett registrerat trossamfund.
De räknas tyvärr inte av staten som en sekt. Den texthänvisning som ges till lagtexten från 1995 i Wikipediaartikeln ändrades två år senare och gäller inte längre, men den är intressant i och med att den visar att i alla fall lagtextförfattarna ansåg att Jehovas vittnen var en sekt, men det innebär inte automatiskt att det skulle vara statens åsikt.

Jehovas vittnen anser sig själva vara den enda sanna formen av kristendom och baserar sina läror helt på sin tolkning av Bibeln. De tror på Jesus som Guds son, Messias och mänsklighetens räddare. Att inte kalla dem kristna därför att de inte tror på treenigheten är väldigt trångsynt, som om hela kristendomen skulle baseras på treenigheten, vilket den knappast skulle kunna göra eftersom treenigheten är något som man hittade på omkring 300 år efter Jesu tid. Man hittade då på treenigheten för att lösa problemet med första budet och det faktum att Jesus sagt att det man ber till honom om ska han föra vidare till Fadern, så om Jesus sagt att man kunde be till honom så måste han själv vara Gud så man inte ber till andra gudar eller avgudar om man ber till Jesus. Jehovas vittnen, å andra sidan, anser att treenigheten inte är en kristen lära eftersom ingen av de första kristna följde den läran.

Definitionsmässigt räknas alla religiösa grupper som anser att Jesus är Messias och frälsaren som kristna religiösa grupper, till och med mormonerna.

Och du har helt fel om att Jehovas vittnen inte skulle fira påsk. De högtidlighåller Jesu död under vad de kallar "Minneshögtiden" och herrens måltid, vilket de ser som det enda budet Jesus gav angående högtidsfirande. Att de inte firar med sådana icke-kristna påhitt som ägg, påskkärringar, stora brasor och andra hedniska inslag är snarare mer rent kristet än de socialkristna sammankomster som finns i Norden, där man firar påsk på praktiskt taget alla sätt man kan, utan att egentligen ha med Jesus att göra.

Ett perfekt exempel på hur viktigt det är att skilja på vad folk tror är sant och vad som faktiskt är verkligheten. Jehovas vittnen kan man ha många åsikter om rent sociologiskt eller organisatoriskt, men att hävda att de teologiskt inte skulle vara en kristen rörelse faller platt när man faktiskt tittar efter.
Citera
2026-08-17, 19:00
Medlem
Citat:
De tror på allvar att satan styr världen,

Jag är ett Jehovas vittne.
Vet du om att bibeln, alltså dom första kristna på allvar trodde att Satan styr världen?

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

"Jag säger inte mycket mer till er, ty nu kommer världens härskare. Han har ingen makt över mig." (Joh 14:30 Bibel2000)

"Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes våld." (1 Joh 5:19 Bibel2000)

Men du kanske inte tror på bibeln?

Citat:
firar inte den kristna högtiden påsk, och det är motsatsen till kristendom.

Påsken som den ser ut idag, är inte en kristen högtid, utan en hednisk. Ta reda på varifrån påskägg och påskharar kommer ifrån:

https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skhare
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk%C3%A4gg
Citera
2026-08-17, 19:03
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är ett Jehovas vittne.
Vet du om att bibeln, alltså dom första kristna på allvar trodde att Satan styr världen?

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

"Jag säger inte mycket mer till er, ty nu kommer världens härskare. Han har ingen makt över mig." (Joh 14:30 Bibel2000)

"Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes våld." (1 Joh 5:19 Bibel2000)

Men du kanske inte tror på bibeln?

Påsken som den ser ut idag, är inte en kristen högtid, utan en hednisk. Ta reda på varifrån påskägg och påskharar kommer ifrån:

https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skhare
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk%C3%A4gg
Du har helt rätt om bibeln!

Men protestanter har uppdaterat sina tankar om bibeln och ser på den som en poetisk vision och ingenting som står i bibeln behöver vara sant för att man ändå ska kunna vara protestant.

Däremot måste du ha det besvärligt som bokstavstrogen eftersom "kvinnan tige i församlingen, "det är lättare för en kamel att gå igenom ett nålsöga än för en rik att komma till himlen", och "Den första människan hette Adam och Eva gjordes av hans revben".

T.ex så finns inte satan och nu vände jag din värld upp och ner.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-17 kl. 19:10.
Citera
2026-08-17, 19:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du kan inte mycket du.
I Sverige räknas Jehovas vittnen som ett registrerat trossamfund.
De räknas tyvärr inte av staten som en sekt. Den texthänvisning som ges till lagtexten från 1995 i Wikipediaartikeln ändrades två år senare och gäller inte längre, men den är intressant i och med att den visar att i alla fall lagtextförfattarna ansåg att Jehovas vittnen var en sekt, men det innebär inte automatiskt att det skulle vara statens åsikt.

Jehovas vittnen anser sig själva vara den enda sanna formen av kristendom och baserar sina läror helt på sin tolkning av Bibeln. De tror på Jesus som Guds son, Messias och mänsklighetens räddare. Att inte kalla dem kristna därför att de inte tror på treenigheten är väldigt trångsynt, som om hela kristendomen skulle baseras på treenigheten, vilket den knappast skulle kunna göra eftersom treenigheten är något som man hittade på omkring 300 år efter Jesu tid. Man hittade då på treenigheten för att lösa problemet med första budet och det faktum att Jesus sagt att det man ber till honom om ska han föra vidare till Fadern, så om Jesus sagt att man kunde be till honom så måste han själv vara Gud så man inte ber till andra gudar eller avgudar om man ber till Jesus. Jehovas vittnen, å andra sidan, anser att treenigheten inte är en kristen lära eftersom ingen av de första kristna följde den läran.

Definitionsmässigt räknas alla religiösa grupper som anser att Jesus är Messias och frälsaren som kristna religiösa grupper, till och med mormonerna.

Och du har helt fel om att Jehovas vittnen inte skulle fira påsk. De högtidlighåller Jesu död under vad de kallar "Minneshögtiden" och herrens måltid, vilket de ser som det enda budet Jesus gav angående högtidsfirande. Att de inte firar med sådana icke-kristna påhitt som ägg, påskkärringar, stora brasor och andra hedniska inslag är snarare mer rent kristet än de socialkristna sammankomster som finns i Norden, där man firar påsk på praktiskt taget alla sätt man kan, utan att egentligen ha med Jesus att göra.

Ett perfekt exempel på hur viktigt det är att skilja på vad folk tror är sant och vad som faktiskt är verkligheten. Jehovas vittnen kan man ha många åsikter om rent sociologiskt eller organisatoriskt, men att hävda att de teologiskt inte skulle vara en kristen rörelse faller platt när man faktiskt tittar efter.
Jo chatgpt är kunnigt.

I övrigt verkar inte Jehovas vara protestanter. Vi delar uppenbarligen boken Bibel men det gör vi ju även med judar och muslimer och vi är ändå inte judar och muslimer. Det är inte Bibeln som definierar det kristna Sverige, det är Svenska kyrkans tolkning av den. Satan går t.ex bort...
Citera
2026-08-17, 19:23
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Kan du inte svara på vad jag faktiskt skrev i stället för vad du hittar på att jag skrev?

Du kunde inte se (ren) skönhet, där var du helt klar enligt mig eftersom du inte kunde skicka någon bild på den.

Sen gör du en motsägelse där du dels sa att (ren) skönhet inte finns, för att sedan påstå att skönheten måste kopplas till något.

Jag antog då att du förstod att för att två saker ska kopplas så måste båda existera. För mig veterligen är det det omöjligt att koppla något till något som inte finns. Håller du med om det?
Citera
2026-08-17, 19:26
Medlem
Citat:
Du har helt rätt om bibeln!

Men kristna har uppdaterat sina tankar om bibeln och ser bara på den som en poetisk vision och ingenting som står i bibeln behöver vara sant för att man ändå ska kunna vara kristen.

Vilka menar du är "kristna"? Jag har diskuterat med många här som inte är Jehovas vittnen, men ändå anser att allting i bibeln är sant, och inte är en "poetiskt vision". Får jag fråga hur gammal du är? Det låter inte som att du är insatt i saker och ting.

För att vara kristen så bör man väl följa Kristus lagar och bud, eller hur? Eller är det bara en "poetisk vision"?

Citat:
Däremot måste du ha det besvärligt eftersom "kvinnan tige i församlingen,

Inget problem, det finns en ordning i skapelsen, alla underordnar sig varandra, barn uderordnar sig föräldrar, kvinnor underordnar sig män, män underordnar sig Kristus, Kristus underordnar sig Gud.

"Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud." (1 Kor 11:3 Bibel2000)

Men du anser väl att det också är en "poetisk vision"?

Citat:
"det är lättare för en kamel att gå igenom ett nålsöga än för en rik att komma till himlen",

Det stämmer det Paulus säger,

"Säg åt dem som är rika i denna världen att inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på något så osäkert som rikedom, utan på Gud, som rikligt skänker oss allt vi behöver. Säg åt dem att göra gott, att skaffa sig en rikedom av goda gärningar, att vara frikostiga och dela med sig. Så kan de samla en skatt som är en god grund för den kommande tiden och vinna det verkliga livet." (1 Tim 6:17-19 Bibel2000)

Citat:
och "Den första människan hette Adam och Eva gjordes av hans revben".

Ja, tror du att det är svårare att göra en människa från ett revben eller skapa hela universum med solen och jorden?

Citat:
T.ex så finns inte satan och nu vände jag din värld upp och ner.

Hur vet du att Satan inte finns?
Citera
2026-08-17, 19:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka menar du är "kristna"? Jag har diskuterat med många här som inte är Jehovas vittnen, men ändå anser att allting i bibeln är sant, och inte är en "poetiskt vision". Får jag fråga hur gammal du är? Det låter inte som att du är insatt i saker och ting.

För att vara kristen så bör man väl följa Kristus lagar och bud, eller hur? Eller är det bara en "poetisk vision"?

Inget problem, det finns en ordning i skapelsen, alla underordnar sig varandra, barn uderordnar sig föräldrar, kvinnor underordnar sig män, män underordnar sig Kristus, Kristus underordnar sig Gud.

"Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud." (1 Kor 11:3 Bibel2000)

Men du anser väl att det också är en "poetisk vision"?

Det stämmer det Paulus säger,

"Säg åt dem som är rika i denna världen att inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på något så osäkert som rikedom, utan på Gud, som rikligt skänker oss allt vi behöver. Säg åt dem att göra gott, att skaffa sig en rikedom av goda gärningar, att vara frikostiga och dela med sig. Så kan de samla en skatt som är en god grund för den kommande tiden och vinna det verkliga livet." (1 Tim 6:17-19 Bibel2000)

Ja, tror du att det är svårare att göra en människa från ett revben eller skapa hela universum med solen och jorden?

Hur vet du att Satan inte finns?
Svenska kyrkan har kvinnliga präster, för kvinnor är lika mycket värda som män och lika duktiga som religiösa ledare, så måste du anse Svenska kyrkan är okristlig? Kommer alla svenska präster till helvetet enligt dig?

Några andra detaljer behöver jag inte fråga om men det vore kul med en Jehovas vittne-tråd där ni listar vad en svensk måste göra för att komma till himlen och inte till helvetet. Så ska jag överväga alternativen.

Det är en nyhet för mig med den stora likheten mellan islamism och Jehovas vittnen. "Sätt på dig burka nu, det står i en 1500 år gammal bok och du ska lyda mig som är familjens överhuvud enligt samma bok".

Vi svenskar i allmänhet är verkligen sekulariserade och naturligtvis är jag en "ateist" enligt dig om du skulle fråga om lite detaljer från mitt liv. Jag styrs främst av egot.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-17 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in