2026-08-26, 18:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Hur blir det då med patriarkatet?

Jag är ganska säker på att Cissis utgångspunkt fortfarande är den att män "förtrycker" på olika sätt, sen vilka ord hon väljer att sätta på det utgår från dagsformen och vad hon själv kan vinna på det.
Jag som kvinna är också helt säker på att det är patriarkala normer i samhället som motverka kvinnor. De innebär inte att alla män medvetet bär sådana åsikter, eller att alla män tycker att det ska vara så. Det innebär att både män och kvinnor lever under de normerna som satts av patriarkala strukturer och upprätthålls av att människor som fortplantar dem och/eller tvingas underordna sig dem. Alla förhåller sig till dem på ett eller annat sätt.
Citera
2026-08-26, 22:04
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Din poäng?
Jag är inte Cissi.
Min poäng? Du gillar att peka ut ”korkade män” men verkar avfärda Cissis allt hittepå med en axelryckning.
Citera
2026-08-26, 23:57
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om det är din uppfattning så föreslår jag att du slutar följa henne.

"Allting handlar om Cissi Wallin" är ett etablerat uttryck. Som jag minns saken, en hashtag / meme / saying som Haveristerna myntade och framförallt deras hangarounds använde sig av, men uttrycket växte sig blixtsnabbt större för att många fler kunde skriva under på att det var sant och hade kritiserat just det länge.

Allt från hennes närmaste internkritiker till grupper och individer som generellt var väldigt intresserade av samhällsdebatten några få kliv från det man talade om på SVT och TV4. Spelar ingen roll om det gällde svenska stand up-publiken som var först ut att lyssna på podcasts som var äcklade av hur hon drevade mot Anton Magnusson, feminister som hon använde som gratis arbetskraft eller några arga från MUF på Facebook:

Uttrycket "Allt handlar om Cissi Wallin" kommer från att hon startade en ny rörelse varje månad där hon hade huvudrollen (kritiken var att du har inte det, stick!) så att kapa en rörelse samt be journalister läkare advokater unga kvinnor jobba ideellt mot diverse löften - som rann ut i sanden - är sant.

Det hon gör IDAG är att vara aktiv i en rörelse där hon HAR en huvudroll, och ett engagemang jag inte tror kommer dö ut.

Men "avfölj då om du ogillar" är dumt och det vet du. Klart man ska kritisera makthavare.
Citera
2026-08-27, 09:13
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
"Allting handlar om Cissi Wallin" är ett etablerat uttryck. Som jag minns saken, en hashtag / meme / saying som Haveristerna myntade och framförallt deras hangarounds använde sig av, men uttrycket växte sig blixtsnabbt större för att många fler kunde skriva under på att det var sant och hade kritiserat just det länge.

Allt från hennes närmaste internkritiker till grupper och individer som generellt var väldigt intresserade av samhällsdebatten några få kliv från det man talade om på SVT och TV4. Spelar ingen roll om det gällde svenska stand up-publiken som var först ut att lyssna på podcasts som var äcklade av hur hon drevade mot Anton Magnusson, feminister som hon använde som gratis arbetskraft eller några arga från MUF på Facebook:

Uttrycket "Allt handlar om Cissi Wallin" kommer från att hon startade en ny rörelse varje månad där hon hade huvudrollen (kritiken var att du har inte det, stick!) så att kapa en rörelse samt be journalister läkare advokater unga kvinnor jobba ideellt mot diverse löften - som rann ut i sanden - är sant.

Det hon gör IDAG är att vara aktiv i en rörelse där hon HAR en huvudroll, och ett engagemang jag inte tror kommer dö ut.

Men "avfölj då om du ogillar" är dumt och det vet du. Klart man ska kritisera makthavare.
Begreppet ”Allting handlar om Cissi Wallin” myntades efter att Cissi hade en förmåga att konstant göra en fråga till något som handlade om just henne. Om det handlade om ADHD var Cissi där ena dagen och berättade om hur det var hennes superkraft och vilket problem det är för henne att hon inte fått prata om det och den andra dagen om hur hon ”inte är sin sjukdom” och är less på att alla tycker att hon ska prata om det. Handlade det om NPF-barn skrev hon en krönika om vilket problem hennes barn hade som stördes av olika barn med diagnos som inte kunde anpassa sig för att senare raljera över hur just hennes barn som då visade sig ha någon form av NPF var tvungna att anpassa sig. Dök det upp ett problem kan man vara säker på att Cissi var där och berättade hur mycket detta var ett problem för just och främst henne.
Citera
2026-08-27, 21:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Begreppet ”Allting handlar om Cissi Wallin” myntades efter att Cissi hade en förmåga att konstant göra en fråga till något som handlade om just henne. Om det handlade om ADHD var Cissi där ena dagen och berättade om hur det var hennes superkraft och vilket problem det är för henne att hon inte fått prata om det och den andra dagen om hur hon ”inte är sin sjukdom” och är less på att alla tycker att hon ska prata om det. Handlade det om NPF-barn skrev hon en krönika om vilket problem hennes barn hade som stördes av olika barn med diagnos som inte kunde anpassa sig för att senare raljera över hur just hennes barn som då visade sig ha någon form av NPF var tvungna att anpassa sig. Dök det upp ett problem kan man vara säker på att Cissi var där och berättade hur mycket detta var ett problem för just och främst henne.

Måste säga att Cissi är ganska kreativ denna gång, att sätta sig i centrum för "Förtalsstödet" genom att begå nya förtal.
Citera
2026-08-27, 23:50
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Nu har hon fått utgivningsbevis och blivit ansvarig utgivare för något som kallas Honmedia.

https://www.honmedia.se/
https://www.instagram.com/honmediase/

På sätt och vis ett kul initiativ. Greppet att syssla med förtal under delvis skydd av utgivningsbevis tvingar fram ställningstaganden från mediasfären och lyfter förtalslagstiftningen. Men nu är det Cissi som driver det här så det är väl inte omöjligt att det går fel och slutar med nya advokatnotor för hennes man att betala.

"Om drygt två veckor lanserar vi @honmediase s nya nyhetssajt - där kvinnor får berätta sin historia utan att riskera att åtalas av staten för förtal.

Detta för att vårt utgivningsbevis skyddar alla vi intervjuar, och tvingar alla kränkta (dömda eller offentliga/mäktiga) män vi granskar och exponerar att gå till justitiekanslern - istället för att ha svängdörrar hos polisen så fort deras brott tas upp.

Journalistik ska inte vara feg, den ska aldrig stå på förövarnas sida. Svensk media har svikit kvinnorna, och barnen.

Låt oss rita om kartan."
Citera
2026-08-28, 00:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nu har hon fått utgivningsbevis och blivit ansvarig utgivare för något som kallas Honmedia.

På sätt och vis ett kul initiativ. Greppet att syssla med förtal under delvis skydd av utgivningsbevis tvingar fram ställningstaganden från mediasfären och lyfter förtalslagstiftningen. Men nu är det Cissi som driver det här så det är väl inte omöjligt att det går fel och slutar med nya advokatnotor för hennes man att betala.

"Om drygt två veckor lanserar vi @honmediase s nya nyhetssajt - där kvinnor får berätta sin historia utan att riskera att åtalas av staten för förtal.

Detta för att vårt utgivningsbevis skyddar alla vi intervjuar, och tvingar alla kränkta (dömda eller offentliga/mäktiga) män vi granskar och exponerar att gå till justitiekanslern - istället för att ha svängdörrar hos polisen så fort deras brott tas upp.

Journalistik ska inte vara feg, den ska aldrig stå på förövarnas sida. Svensk media har svikit kvinnorna, och barnen.

Låt oss rita om kartan."

Skulle inte Gardet också rita om kartan?
Citera
2026-08-28, 01:59
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Skulle inte Gardet också rita om kartan?
Allt Cissi gör skall rita om kartan.

Vad man än tycker om Cissi så är hon i alla fall påhittig, energiskt och inte rädd för att försöka nya saker.

Min dröm - eftersom jag roas av att följa såna här kaosskapare - är att Olof K Gustavsson och Cissi får ihop det när han kommer ut. Sen tar de hälften av Daddy Blombergs pengar i skiljsmässan och använder dem till vansinniga schemes och jönssonliganplaner som vi kan följa i ett fyrverkeri av sociala medier-vansinne.
Citera
2026-08-28, 02:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Allt Cissi gör skall rita om kartan.
Det håller jag med om.
Citat:
Vad man än tycker om Cissi så är hon i alla fall påhittig, energiskt och inte rädd för att försöka nya saker.
Det är å andra sidan lätt att vara när man inte behöver oroa sig över att få in pengar för tak över huvudet eller mat på bordet.
Citat:
Min dröm - eftersom jag roas av att följa såna här kaosskapare - är att Olof K Gustavsson och Cissi får ihop det när han kommer ut. Sen tar de hälften av Daddy Blombergs pengar i skiljsmässan och använder dem till vansinniga schemes och jönssonliganplaner som vi kan följa i ett fyrverkeri av sociala medier-vansinne.
Men Motvillig då.. Jag älskar när du pratar snuskigt med mig.
Det hade varit så jävla roligt. Helt sanslöst underhållande. Kanske P-Razz, alltså Pontus Rasmusson kan få vara med på ett hörn också?
Citera
2026-08-28, 02:15
Avstängd
Citat:

Kanske blir det så att det här med att man måste driva enskilt åtal mot innehavare av utgivningsbevis kommer framstå som orimligt. Det är inte så många som har råd att satsa hundratusentals kronor för att få rätt mot någon som betalt 2000 kr för utgivningsbevis för sin skitsajt.

Fast jag vet inte om jag tror något kommer hända med det heller.
Citera
2026-08-28, 04:27
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffgryta
Fast jag vet inte om jag tror något kommer hända med det heller.
Det brukar i slutänden inte bli så mycket av hennes olika påhitt så prognosen är väl sådär.
Citera
2026-08-28, 06:40
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
AI-översikt

Citat:

Ett utgivningsbevis skyddar inte mot förtal. Det ger ingen juridisk immunitet eller rättighet att sprida äkränkande uppgifter om enskilda individer.

Däremot förändrar ett utgivningsbevis från Mediemyndigheten spelreglerna för hur ett förtalsbrott hanteras rättsligt:

Ensamansvar: Den absolut största effekten är att det juridiska ansvaret flyttas. Om en webbplats har utgivningsbevis är det enbart den ansvariga utgivaren som kan ställas till svars och straffas för förtal.

Den enskilda skribenten eller journalisten går helt fri från personligt straffansvar.Grundlagens regler gäller: Sajten flyttas från den vanliga brottsbalken till att lyda under yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Det betyder att förtalet klassas som ett yttrandefrihetsbrott.Särskild åklagare och domstol: Det är inte en vanlig polismyndighet eller allmän åklagare som driver målet. Istället är det Justitiekanslern (JK) som fungerar som ensam åklagare. Processen prövas i en tryckfrihetsdomstol (ofta med jury).

Viktigt om GDPR och söktjänster:Tidigare har utgivningsbevis flitigt använts av öppna databaser (så kallade bakgrundskontroller eller brottsregister) för att helt runda dataskyddsförordningen (GDPR). EU-domstolen har slagit fast att ett utgivningsbevis inte längre är ett giltigt kryphål för att publicera oredigerade brottmålsdomar och personuppgifter i kommersiellt syfte.

För att slippa GDPR-krav krävs det att sajten bedriver faktisk, redaktionell journalistik.

Rent juridiskt så är det tvek på att ett utgivningsbevis betyder något längre, det är den som står som ansvarig utgivare (Cissi?) som blir åtalad. Samt då att en tryckfrihetsdomstol är en vanlig tingsrätt som utmäter de vanliga straffen för förtal.

"faktisk, redaktionell journalistik" är väl ungefär där det ska bli spännande att se om det händer något.

redigering: jag vill minnas en nazist från Norrlandstrakterna som länge drev en sajt som handlade om att stoppa pedofiler. Han gillade också uppmärksamhet online och att prata väldigt mycket, har glömt hur det gick för honom till sist. Jag tror han fick ett vanligt jobb eller något.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-28 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in