2026-08-27, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kräva bevis för precis allt?

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Klart det är bra om alla källor kan redovisas i detalj, men man kan inte jämföra denna tråden med en ”standardtråd”. Skaraborg har lagt ner massor med tid på att prata med folk från förr och annat grävande, och av olika anledningar vill ju folk vara anonyma och tar saker i PM (t ex jag själv när vi diskuterade ett möjligt fynd av bilen via PM där jag inte ville berätta i tråden om min uppväxtadress. Kunde gett något, men vi avskrev det som osannolikt). Så man måste faktiskt lita på vissa delar och kan inte kräva bevis för allt.

Naturligtvis är det så - om det går.

Det går inte att kräva bevis på allt i form av t. ex. bevittnade intyg och video/filminspelningar. Folk vill oftast vara anonyma. Hur ofta har man inte fått höra något i stil med "det där vill jag inte bli inblandad i" eller "det där vill jag inte ha något att göra med".
Citera
2026-08-27, 18:20
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Aha. Fel uttryckt av mig. Syftade mer på att bilarna väl registreras på t ex bilnummer, men har ingen aning om hur det var 1965. Personbiljetterna var ju som du säger anonyma. Som jag förstår det tog Sessanlinjen 150 bilar medan nya Stena 1965 tog det dubbla, så någon form av "nyhet" var det nog. Kanske betydligt billigare priser när Stena kom med sin konkurrerande bilfärja.
Men som sagt en slags sidoteori. Skulle väl vara om nya båten marknadsförts med gratisbiljetter eller något extremt billigt erbjudande för att locka resenärer, som i så fall lockat gänget att åka på semester den vägen. Men nja.

Min fetning

Jag kan tänka mig att man var tvungen att förboka för att få med sig bilen, och då bör väl registreringsnumret ha noterats. Men att välja en färjeterminal några stenkast från Haga kan väl inte ha varit så lämpligt om gänget var jagat av undre världen.
Citera
2026-08-27, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Färjeterminal.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Jag kan tänka mig att man var tvungen att förboka för att få med sig bilen, och då bör väl registreringsnumret ha noterats. Men att välja en färjeterminal några stenkast från Haga kan väl inte ha varit så lämpligt om gänget var jagat av undre världen.

Det kan t. o. m. ha varit på det sättet att denna färjeterminal kan ha varit bevakad?

Inget vi vet förstås men misstankarna kan ha funnits att grabbarna kanske skulle sticka till Danmark den vägen.
Citera
2026-08-27, 22:50
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
....man kan inte jämföra denna tråden med en ”standardtråd”. Skaraborg har lagt ner massor med tid på att prata med folk från förr och annat grävande........

Helt irrelevant hur mycket arbete någon har lagt ner eller om någon betraktar tråden som "standardtråd" eller inte.
Slänger man ur sig påståenden/"uppgifter" som aspirerar på nån slags lösning av fallet bör man åtminstone kunna visa var uppgifterna kommer ifrån och hur.
Är det anonymt eller om svaren på källfrågor uteblir blir bedömningen därefter, då blir uppgifterna tunna och substanslösa.
Citera
2026-08-27, 23:00
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kräva bevis för precis allt?
Det går inte att kräva bevis på allt.......

Om du inte förstår skillnaden mellan "bevis" och källor kan man tvivla på mycket du skrivit i tråden.
Jag har efterfrågat källor (inte bevis) för några enstaka uppgifter/påståenden, för att försöka bedöma trovärdigheten i uppgifterna, du har undvikit svara.

Har det för övrigt presenterats några "bevis" alls för mer centrala uppgifter i denna tråd?
Knappt några källor heller? Så ditt uttryck "kräva bevis för precis allt" är trams.
Citera
2026-08-27, 23:05
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Rykten är just rykten.

Jag syftade mest på UPPGIFTEN eller påståendet att det förekom rykte, inte på själva ryktet.
Källan till uppgiften/påståendet kan indikera något om trovärdigheten eller substanslösheten i en uppgift om ett rykte.
Det påstådda ryktet är nåt annat och är som det är: ett påstående oftast utan källa.
Citera
Igår, 06:16
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot
Källan till uppgiften/påståendet kan indikera något om trovärdigheten eller substanslösheten i en uppgift om ett rykte.

Absolut.
I den här tråden är vi egentligen hela tiden i en situation där vi handskas med rykten och påståenden som inte kan bekräftas. Varken till källa eller substans.

Om någon i tråden säger ”på den tiden gick det rykten i Haga om att de skar upp kassaskåp”, så vill man ju gärna veta i alla fall tre saker:
1. Vem är den nutida källan till detta påstående.
2. Varifrån har denna källa fått höra detta.
3. Vem är den dåtida ursprungliga källan.

Detta låter sig inte göras.

Jag har också vid flera tillfällen påpekat att ”två av varandra oberoende källor” inte är ”bevis” på att en händelse ägt rum.
Det fanns tydligen en uppgift (ett rykte) om att Guy skulle ha blivit avrättad vid ett nybygge. Om person A och B som inte känner varandra säger det, så betyder ju inte det att uppgiften stämmer.

Om du vill se ett riktigt skräckexempel, läs tråden om ”Bosse Jansson-brevbäraren som försvann”.
I den tråden har flera deltagare på mycket lösa grunder bestämt sig för att denne brevbärare var någon form av spion och att han blev mördad av den albanska säkerhetstjänsten.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
En uppgift som däremot har blivit bekräftad, fast det tog 10 år,
av två av varandra oberoende UL är att Gay kom att bli avrättad och begravd vid ett nybygge.

Hur fick Du uppgifterna från dessa två "UL"? Är de anonyma?

Fanns den uppgiften redan för "tio år" sedan? Var?
(Dvs uppgiften att Gay blev "avrättad och begravd vid ett nybygge").

UL = uppgiftslämnare.
Citera
Idag, 06:37
Medlem
448s avatar
Citat:

Om du vill se ett riktigt skräckexempel, läs tråden om ”Bosse Jansson-brevbäraren som försvann”.
I den tråden har flera deltagare på mycket lösa grunder bestämt sig för att denne brevbärare var någon form av spion och att han blev mördad av den albanska säkerhetstjänsten.

Det är väldigt troligt med tanke på vilken miljö han rörde sig i....

Suck

Visst han kan ju ha blivit extraherad av den svenska säkerhetstjänsten och undangömd som avhoppare utomlands också men mindre troligt
Citera
Idag, 07:29
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är väldigt troligt med tanke på vilken miljö han rörde sig i....

Suck

Visst han kan ju ha blivit extraherad av den svenska säkerhetstjänsten och undangömd som avhoppare utomlands också men mindre troligt

Du drar slutsatser utifrån det lilla vi vet.
Ingen vet vilka miljöer han rörde sig i.
Vi vet att han gillade Albanien och besökte landet, men vilka miljöer han där rörde sig i har vi ingen aning om.

Du drar slutsatser utifrån ditt eget narrativ även i denna tråd.
Citera
Idag, 07:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Du drar slutsatser utifrån det lilla vi vet.
Ingen vet vilka miljöer han rörde sig i.
Vi vet att han gillade Albanien och besökte landet, men vilka miljöer han där rörde sig i har vi ingen aning om.

Du drar slutsatser utifrån ditt eget narrativ även i denna tråd.

Alla är inte lika begränsade i analytisk förmåga som dig
Citera
Idag, 08:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det är helt riktigt inga bekräftade uppgifter.

En uppgift som däremot har blivit bekräftad, fast det tog 10 år, av två av varandra oberoende UL är att Gay kom att bli avrättad och begravd vid ett nybygge. De sista uppgifterna gällande Gay är från fredagen den 30 juli. Därefter har inget framkommit om honom.

Två av varandra oberoende källor bekräftar ingenting. Även om dessa två källor inte kände varandra kan de ha hört samma rykte.
Eller hur?
Alltså är det inte bekräftat att Gay avrättades på en byggarbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in