2026-08-29, 16:20
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En uppgift som däremot har blivit bekräftad, fast det tog 10 år,
av två av varandra oberoende UL är att Gay kom att bli avrättad och begravd vid ett nybygge.

Ditt påstående att uppgiften fanns för 10 år sedan tycks felaktig.
Det fanns ingen sådan uppgift då, framgår i gamla inlägg där morduppgiften uttryckligen dementeras.

Och jag har kollat det andra också i tråden, dina två "UL" bara är anonyma påståenden på flashback (i inlägg och PM).
Citera
2026-08-29, 16:37
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Bara en detalj men egentligen en viktig nyansskillnad. Att en uppgift om en händelse är bekräftad är inte samma sak som att händelsen är bekräftad. Ju starkare man kan bekräfta en uppgift desto mer trovärdig blir den.

Sedan måste man ju faktiskt göra antaganden ibland för att komma vidare. Som att lösa korsord eller Suduko när man ibland fyller i med blyerts. Utan antaganden fastnar man.

I fallet med Guy’s ev avrättning, så är ju varken källorna eller händelsen bekräftad.

Två personer, som vi inte vet vilka de är, vilken koppling till Haga de har, om de själva bodde i Haga på den tiden o s v; är noll och intet värda som källor. Att de inte känner varandra är helt ointressant. Den ene kan ha hört det från sin sin granne som i sin tur hört det från sin mosters exmakes kusin.
Ja, du förstår vart jag vill komma.
Skaraborg förstår tydligen inte att det som de här uppgiftslämnarna (som han kallar dem) berättar, inte är värt ett dugg.

Antaganden…
Hela tråden är inget annat än antaganden. Ett antagande i den här tråden är inget annat än en gissning.
Visst, man kanske kommer vidare om man antar/gissar att Guy blev mördad på en byggarbetsplats, men risken är ju uppenbar att man kommer vidare åt fel håll och kommer ännu längre bort från vad som egentligen hände.

Skaraborg och del andra gör ju misstaget att föra fram sina gissningar som sanningar.
Senast det här med Guy och bilden på en uniformklädd man i dörren på en restaurang.
Skaraborg konstaterade utan att ha något bevis alls, att Guy MÅSTE ha varit på den restaurangen. Mellan raderna förstod man att Skaraborg gärna skulle ha velat skriva att mannen på bilden måste vara Guy.
Citera
2026-08-29, 19:32
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I fallet med Guy’s ev avrättning, så är ju varken källorna eller händelsen bekräftad.

Två personer, som vi inte vet vilka de är, vilken koppling till Haga de har, om de själva bodde i Haga på den tiden o s v; är noll och intet värda som källor. Att de inte känner varandra är helt ointressant. Den ene kan ha hört det från sin sin granne som i sin tur hört det från sin mosters exmakes kusin.
Ja, du förstår vart jag vill komma.
Skaraborg förstår tydligen inte att det som de här uppgiftslämnarna (som han kallar dem) berättar, inte är värt ett dugg.

Antaganden…
Hela tråden är inget annat än antaganden. Ett antagande i den här tråden är inget annat än en gissning.

Visst, man kanske kommer vidare om man antar/gissar att Guy blev mördad på en byggarbetsplats, men risken är ju uppenbar att man kommer vidare åt fel håll och kommer ännu längre bort från vad som egentligen hände.

Skaraborg och del andra gör ju misstaget att föra fram sina gissningar som sanningar.
Senast det här med Guy och bilden på en uniformklädd man i dörren på en restaurang.
Skaraborg konstaterade utan att ha något bevis alls, att Guy MÅSTE ha varit på den restaurangen. Mellan raderna förstod man att Skaraborg gärna skulle ha velat skriva att mannen på bilden måste vara Guy.

Min fetning

RFT, varför följer du en tråd som inte är annat än antaganden, för själv har du väl inte bidragit med några verifierade uppgifter?
Citera
2026-08-29, 23:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Felstavning av Gays förnamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

RFT, varför följer du en tråd som inte är annat än antaganden, för själv har du väl inte bidragit med några verifierade uppgifter?

Det kan man verkligen fråga sig.

Olika konstellationer av "Falsettkören" har förekommit ända sedan 2009-2010. Jag brukar skratta åt det. En annan sak. Tidigare angavs från en skribent både fel årstid och fel åratal gällande Liseberg. Nu är det dags igen. Gay stavade sitt tilltalsnamn Gay - inte Guy.
Citera
2026-08-30, 10:54
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
En uppgift som däremot har blivit bekräftad, fast det tog 10 år,
av två av varandra oberoende UL är att Gay kom att bli avrättad och begravd vid ett nybygge.

Hur fick du den uppgiften för 10 år sedan? (dvs 2010, ovanstående inläggscitat är från 2020).

Ditt påstående att uppgiften "blivit bekräftad" verkar felaktigt eftersom det inte fanns någon sådan uppgift då?

Citat:
Olika konstellationer av "Falsettkören" har förekommit ända sedan 2009-2010.
Jag brukar skratta åt det.

När du "skrattar åt" granskande frågor (istället för att svara) låter det då "mohahaha" som när Joker lurat Batman och invånarna i Gotham City?
Senast redigerad av Svedalafoxtrot 2026-08-30 kl. 10:59.
Citera
2026-08-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot

När du "skrattar åt" granskande frågor (istället för att svara) låter det då "mohahaha" som när Joker lurat Batman och invånarna i Gotham City?

Skaraborg2 kan säkert svara för sig själv, men jag måste säga att jag förvånats över intensiteten i en del protester i just den här tråden. Om man trycker att någon spekulerar för vilt, kan man förstås skriva det, och visst kan det bli en märklig dynamik på ett anonymt forum, men...

Hursomhelst skulle tråden nu må gott av någonsorts sammanfattning med olika teorier och framförallt vem som sagt vad om killarnas öden och hur den som hört dem uppfattat trovärdigheten. Jag ska försöka mig på det, även om jag är övertygad om att det kriminalaren Albin sa i radiodokumentären stämmer: vi kommer inte med säkerhet få veta vad som hände om det inte finns någon släkting till killarna som vill börja berätta. Det har funnits anonyma i tråden som skrivit om Dahlsjös liv och död i Nederländerna och att han fick barn där. Om det stämmer, borde man kunna visa det med DNAtest, men frågan är om Dahlsjös skulle vara intresserade i det. För dem kanske det inte alls är ett mysterium och helt ointressant att sprida kunskap om. DNA kan användas av polisen i andra syften, även om vi fromt kan hoppas att det sociala arvet brutits.

Detta att det ändå kan finnas folk som vet något mer som kan ge t.ex. K-Ås syster visshet i vad som hände hennes bror, gör att jag tycker att det är bra att Skaraborg2 håller ärendet vid liv.
Citera
2026-08-30, 16:12
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
....................

Ditt inlägg har inget att göra med det du citerade: en fråga till SB2 angående hans raljanta och smått intensiva "jag skrattar"- svar till Sculley angående kritik från en helt annan användare.

Huvudfrågan i mitt inlägg (som du citerade) är om den gamla "bekräftade" Gaymordpåbygge-enligt-anonym-UL-uppgiften egentligen inte alls är "bekräftad", som det har påståtts i många år?
Citera
2026-08-30, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Skaraborg2 kan säkert svara för sig själv, men jag måste säga att jag förvånats över intensiteten i en del protester i just den här tråden. Om man trycker att någon spekulerar för vilt, kan man förstås skriva det, och visst kan det bli en märklig dynamik på ett anonymt forum, men...

Hursomhelst skulle tråden nu må gott av någonsorts sammanfattning med olika teorier och framförallt vem som sagt vad om killarnas öden och hur den som hört dem uppfattat trovärdigheten. Jag ska försöka mig på det, även om jag är övertygad om att det kriminalaren Albin sa i radiodokumentären stämmer: vi kommer inte med säkerhet få veta vad som hände om det inte finns någon släkting till killarna som vill börja berätta. Det har funnits anonyma i tråden som skrivit om Dahlsjös liv och död i Nederländerna och att han fick barn där. Om det stämmer, borde man kunna visa det med DNAtest, men frågan är om Dahlsjös skulle vara intresserade i det. För dem kanske det inte alls är ett mysterium och helt ointressant att sprida kunskap om. DNA kan användas av polisen i andra syften, även om vi fromt kan hoppas att det sociala arvet brutits.

Detta att det ändå kan finnas folk som vet något mer som kan ge t.ex. K-Ås syster visshet i vad som hände hennes bror, gör att jag tycker att det är bra att Skaraborg2 håller ärendet vid liv.

Jättebra om du kunde göra det.

Albin har helt rätt i det han sa och vare sig f. d. flickvännen eller Kjell-Åkes äldre bror är villiga att berätta något. Den familjen Dahlsjö som fanns då JD försvann finns numera ingen kvar i livet tyvärr. Det får då bli den andra generation som t. ex. Bengts barn. Fast frågan är vad känner de till?

Radiodokumentären som sändes 2015 finns nu också på Poddtoppen P 4.

https://poddtoppen.se/podcast/308491377/p4-dokumentar/dahlsjofallet-eller-kvartetten-som-forsvann
Citera
2026-08-30, 19:48
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
https://poddtoppen.se/podcast/308491377/p4-dokumentar/dahlsjofallet-eller-kvartetten-som-forsvann

Tack för länken!
Radiodokumentären avslutas:
"det finns inga trovärdiga spår efter den 29 juli 1965".
Innebär det att vi kan glömma alla dina anonyma "UL" (PM) om Gaymord, kassaskåp, maffia, holland med mera?
Citera
2026-08-30, 19:53
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Olika konstellationer av "Falsettkören" har förekommit ända sedan 2009-2010. Jag brukar skratta åt det.
En annan sak. Tidigare angavs från en skribent både fel årstid och fel åratal gällande Liseberg. Nu är det dags igen. Gay stavade sitt tilltalsnamn Gay - inte Guy.

Det fetade:
Namnet uttalas guy (inte gay), därför stavar en del Guy.
Citera
2026-08-30, 20:11
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot
Det fetade:
Namnet uttalas guy (inte gay), därför stavar en del Guy.

Den jag känner med tilltalsnamnet Gay uttalar sitt namn Gaj, som rimmar på haj.
Citera
2026-08-30, 20:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gaj.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Den jag känner med tilltalsnamnet Gay uttalar sitt namn Gaj, som rimmar på haj.

Samma sak med Gay Karlsson.

Två av hans systrar, bror och styvmamma uttalade hans tilltalsnamn som Gaj. Har själv personligen talat med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in