Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Detta är ju det jag sagt hela tiden
Du kan inte "tjäna" pengar på att bo om alla bostäder sedan kommer kosta lika mycket!
Att pensionärer nu drabbas hårt av de höga bostadspriserna är inget annan än ironiskt eftersom det är pensionärer som orsakat detta och i största grad gynnats av det.
Du frågade hur man annars skall lösa problemet, vad sägs om att vi förändrar räntan för bolån?
Köper du nyproduktion får du ränta på 2-3%
Köper du på successionsmarknaden skall du betala 20-30% ränta, minst!
Det hade kylt av bostadsmarknaden och frångått problemet med att folk tror man kan tjäna pengar på att bo
Ja, det är nog inte många som säger emot dig i tråden att det inte går att tjäna pengar på boendet, när allt annat går upp lika mycket, om man vill flytta.
Du återkommer ofta till att bostadsmarknaden är "överprissatt". I grund och botten är inte en så pass stor marknad som bostadsmarknaden långsiktigt överprissatt. Det är utbud och efterfrågan som betstämmer. Så man kan ju då laborera med utbudet, dvs öka byggandet eller försöka få ner efterfrågan. Vilket är smakligast?
Du föreslår extrema räntor på begagnatmarknaden för att få ned efterfrågan, jag tror inte många skulle köpa det faktiskt. Då är det nog bättre att kika på utbudssidan och försöka öka utbudet av prisvärda bostäder. Personligen tror jag att det bästa vore att avreglera hyresmarknaden, som idag mer liknar ett privilegiesystem för de som redan är inne och bor med onaturligt låga hyror i centrala lägen.
Ett ökat utbud på intressanta hyresbostäder skulle leda till prispress också på villor och BR-lägenheter, för de kommer bli ett intressantare alternativ. Även i förorter längre ut skulle det börja byggas hyresbostäder, då till rimligare hyror. På så sätt kan man börja där som ung och sedan göra bostadskarriär, antingen med mer centrala hyresbostäder (när man har högre lön som lite äldre) eller genom att spara under tiden man bor i hyreslägenhet för en kontantinsats till villa eller köpt lägenhet.
Sen undrar du i något annat inlägg varför gamla objekt är lika dyra som nya. Jag tycker inte det är så konstigt. Att bygga ny villa är förknippat med en himla massa jobb och strul: bygglov, detaljplaner, miljöföreskrifter, inspektioner, delfinansiering under projektets gång och massor med personligt nedlagd tid och arbete, även om du köper ett sk "kataloghus".
Sen är det ju så att om du köper en begagnad villa i ett bra och uppväxt område får du ju något på köpet; nämligen du vet vad du får. Du slipper också i regel en massa störande byggprojekt kring huset i åratal framöver. I ett nybyggnadsområde är allt mer osäkert. Hur ska området utvecklas? Kommer jag få tillbaka mina pengar om jag ska sälja? Ofta ligger nybyggnadsområden sämre till vad gäller kommunikationer och service. Finns det ens en busshållplats i närheten?
Med allt detta sagt, tror jag att folk gladeligen betalar "premien" för ett begagnat hus som renoveringskostnader på ett äldre hus oftast innebär.