2026-08-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du, jag tycker att du ska fortsätta bo i en hyresrätt.
Ledsen att göra dig besviken men jag är bostadsägare sedan snart ett år tillbaka.
Det var såklart surt att behöva pissa bort så stor del av mitt kapital på ett hus men jag behövde det för trött på lägenhet.

Däremot skall nämnas att före jag blev husägare så täckte direktavkastningen från mina investeringar gott och väl hyran jag betalade per år och då tillkom värdeökningar på innehavet utöver det.
Nu är det såklart annorlunda och det räcker inte riktigt till hela månadskostnaden för huset men fortfarande, detta är hur unga idag behöver leva för vi har inte möjlighet att köpa skitbilliga bostäder som ni hade

Skall du jämföra så jämför inte bostadspris från 1985 mot hyra från 2026
Citera
2026-08-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ledsen att göra dig besviken men jag är bostadsägare sedan snart ett år tillbaka.
Det var såklart surt att behöva pissa bort så stor del av mitt kapital på ett hus men jag behövde det för trött på lägenhet.

Däremot skall nämnas att före jag blev husägare så täckte direktavkastningen från mina investeringar gott och väl hyran jag betalade per år och då tillkom värdeökningar på innehavet utöver det.
Nu är det såklart annorlunda och det räcker inte riktigt till hela månadskostnaden för huset men fortfarande, detta är hur unga idag behöver leva för vi har inte möjlighet att köpa skitbilliga bostäder som ni hade

Skall du jämföra så jämför inte bostadspris från 1985 mot hyra från 2026
Såklart man kan jämföra olika investeringsalternativ och möjligt att jag hade haft mer om jag gjort på ett visst sätt. Men vid min ålder chansar man inte med mer än lite.

Det du yrar om dirketavkastninge och jag vet inte vad, tyder dock på att du har typ noll koll.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-26 kl. 13:19.
Citera
2026-08-26, 13:15
Medlem
Citat:
Såklart man kan jämföra olika investerinsalternariv, och möjligt att jag hade haft mer om jag gjort på ett visst sätt-
Och här har vi beviset på det jag sade innan.
Bostadsmarknaden för unga idag är fuckad för att många boomers ser en bostad som en investering, inte som ett boende.

Bostaden är ingen investering, det tankesättet är förbi och finns bara i gamla boomers nuförtiden.
Dagens unga ser bostäder som...bostäder och därför vi nu ser fallande priser som förhoppningsvis bara accelererar.
Får vi sjunkande priser fram till årsslutet så kan vi återvända till att jämföra hyresnivån mot kostnad för bostadsrätt, men fallhöjden ner till rimliga priser på bostäder är enorm

Jag yrar inte om direktavkastning, mina investeringar när jag bodde i hyresrätt gav mig direktavkastning som var högre än hyreskostnaden per år.
Det är att tjäna pengar, investeringar tjänar in pengar åt dig. Om du inte vet vad direktavkastning är så är det för att du är ett offer för bostadsmarknaden och tror din bostad är en investering
Citera
2026-08-26, 13:22
Medlem
Citat:
Av vilken anledning ska du amortera mer än kravet?

Det var ingen som sa det men när jag kollar en random tvåa i Solna så är bara ränta + amortering 9k, det är ju skönt att vara hyresgäst hos banken istället för värden
Citera
2026-08-26, 13:23
Medlem
Citat:
Bostadsmarknaden för unga idag är fuckad för att många boomers ser en bostad som en investering, inte som ett boende.

Bostaden är ingen investering, det tankesättet är förbi och finns bara i gamla boomers nuförtiden.
Dagens unga ser bostäder som...bostäder och därför vi nu ser fallande priser som förhoppningsvis bara accelererar.
Får vi sjunkande priser fram till årsslutet så kan vi återvända till att jämföra hyresnivån mot kostnad för bostadsrätt, men fallhöjden ner till rimliga priser på bostäder är enorm

Jag yrar inte om direktavkastning, mina investeringar när jag bodde i hyresrätt gav mig direktavkastning som var högre än hyreskostnaden per år.
Det är att tjäna pengar, investeringar tjänar in pengar åt dig. Om du inte vet vad direktavkastning är så är det för att du är ett offer för bostadsmarknaden och tror din bostad är en investering
Lycka till med dina direktavkastningar.
Citera
2026-08-26, 13:31
Medlem
Citat:

Jag håller med dig om sak, många har sätt fastighetsaffärer mer som en investering kontra bostad:
Men jag skulle nog säga att det inte handlar om Boomers; Snarare yngre förmågor som kom in på bomarknaden i slutet av 90 talet och början av 00talet.
Jag själv är yngre än Boomer generationen, Men har alltid köpt en bostad som bostad.
Sen är det i många fall en investering, då man kunde få ett bättre boende som passade mina krav bättre både standard och läge jämfört med motsvarande HR, men aldrig som en ren ekonomisk investering. Ser det samma med de flesta av mina jämnåriga(Finns några avstickare, men då har det oftast handlat om kommersiella fastigheter och mindre hyresfastigheter): Däremot de som är födda på andra halvan av 70talet och 80talister verkar vara de som har aktivt drivit utvecklingen.
Dagens Pensionärer(Dvs. Boomers) har nog mest bara hängt med, men jag har aldrig hört någon av dem prata om en bostad som en ren ekonomisk investering.
Citera
2026-08-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Det var ingen som sa det men när jag kollar en random tvåa i Solna så är bara ränta + amortering 9k, det är ju skönt att vara hyresgäst hos banken istället för värden
Av vilken anledning amorterar du mer än det du måste
Citera
2026-08-26, 13:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Detta är ju det jag sagt hela tiden
Du kan inte "tjäna" pengar på att bo om alla bostäder sedan kommer kosta lika mycket!

Att pensionärer nu drabbas hårt av de höga bostadspriserna är inget annan än ironiskt eftersom det är pensionärer som orsakat detta och i största grad gynnats av det.

Du frågade hur man annars skall lösa problemet, vad sägs om att vi förändrar räntan för bolån?
Köper du nyproduktion får du ränta på 2-3%
Köper du på successionsmarknaden skall du betala 20-30% ränta, minst!

Det hade kylt av bostadsmarknaden och frångått problemet med att folk tror man kan tjäna pengar på att bo
Ja, det är nog inte många som säger emot dig i tråden att det inte går att tjäna pengar på boendet, när allt annat går upp lika mycket, om man vill flytta.

Du återkommer ofta till att bostadsmarknaden är "överprissatt". I grund och botten är inte en så pass stor marknad som bostadsmarknaden långsiktigt överprissatt. Det är utbud och efterfrågan som betstämmer. Så man kan ju då laborera med utbudet, dvs öka byggandet eller försöka få ner efterfrågan. Vilket är smakligast?

Du föreslår extrema räntor på begagnatmarknaden för att få ned efterfrågan, jag tror inte många skulle köpa det faktiskt. Då är det nog bättre att kika på utbudssidan och försöka öka utbudet av prisvärda bostäder. Personligen tror jag att det bästa vore att avreglera hyresmarknaden, som idag mer liknar ett privilegiesystem för de som redan är inne och bor med onaturligt låga hyror i centrala lägen.

Ett ökat utbud på intressanta hyresbostäder skulle leda till prispress också på villor och BR-lägenheter, för de kommer bli ett intressantare alternativ. Även i förorter längre ut skulle det börja byggas hyresbostäder, då till rimligare hyror. På så sätt kan man börja där som ung och sedan göra bostadskarriär, antingen med mer centrala hyresbostäder (när man har högre lön som lite äldre) eller genom att spara under tiden man bor i hyreslägenhet för en kontantinsats till villa eller köpt lägenhet.

Sen undrar du i något annat inlägg varför gamla objekt är lika dyra som nya. Jag tycker inte det är så konstigt. Att bygga ny villa är förknippat med en himla massa jobb och strul: bygglov, detaljplaner, miljöföreskrifter, inspektioner, delfinansiering under projektets gång och massor med personligt nedlagd tid och arbete, även om du köper ett sk "kataloghus".

Sen är det ju så att om du köper en begagnad villa i ett bra och uppväxt område får du ju något på köpet; nämligen du vet vad du får. Du slipper också i regel en massa störande byggprojekt kring huset i åratal framöver. I ett nybyggnadsområde är allt mer osäkert. Hur ska området utvecklas? Kommer jag få tillbaka mina pengar om jag ska sälja? Ofta ligger nybyggnadsområden sämre till vad gäller kommunikationer och service. Finns det ens en busshållplats i närheten?

Med allt detta sagt, tror jag att folk gladeligen betalar "premien" för ett begagnat hus som renoveringskostnader på ett äldre hus oftast innebär.
Senast redigerad av Karman 2026-08-26 kl. 13:52.
Citera
2026-08-26, 14:18
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
ja, fast 2 av lägenheterna som säljs nu såldes ganska nyligen. Alltså totalt 5 lägenheter av 12 på Jungfrugatan 6 är eller har nyligen varit till salu. Det är ju mycket riktigt en ganska stor andel.

- Gubbe 82 år. 26 år i lägenheten
- Tant 56 år. 27 år i lgh
- Man 52 år. 6 år i lgh. Lägenheten är till salu
- Man 60 år. 16 år i lgh
- Man 55 år. 10 år i lgh
- Kvinna 43 år. Nyinflyttad
- Gumma 83 år. 27 år i lgh
- Kille 27 år. 11 år i lgh
- Snubbe 32 år. Nyinflyttad
- Tjej 22 år. 5 år i lgh
- Tant 54 år. 1,5 år i lgh. Lägenheten är till salu igen
- Kvinna 28 år. Nyinflyttad. Lägenhet till salu igen

"Brf Sjöhästen 3 är en nybildad förening som tillträdde fastigheten under fjärde kvartalet 2025."

Där har du nog förklaringen.
Citera
2026-08-26, 14:41
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det sista håller jag helt med om. Förstår inte varför de gjorde det. Det var bara ett försök att elda på brasan.

Ganska många pensionärer flyttar dock till en mindre och bekvämare lägenhet och ser inte bara på pengarna som försvinner i reavinsskatt. Men ändå, har du en stor reavinst och vill bo med samma standard vad gäller boende och område, måste du i regel skjuta till egna pengar efter villaförsäljningen och du får nästan alltid en högre månadsutgift. Jag tror en del (med rätta) drar sig för det.
Men det är ju ändå pengar de aldrig kommer ha tillgång till.

Om de köpte huset för 1 miljon, säljer det för 6 miljoner och köpte en lägenhet för 4 miljoner, så skattar du 30% på 1 miljon, det vill säga du får ut 700,000 som du kan använda till vad som helst. Pengar som du inte kunde använda när de var "bundna" i huset. Och jag tror inte att 1,000,000 istället för 700,000 är ett tillräckligt stort incitament för att få pensionärer att flytta.

Sedan, som sagt, så är inte pensionärerna problemet.
Citera
2026-08-26, 14:47
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
...inser vilken räkmacka de hade, till skillnad från de flesta boomers som likt du tänker "kavla upp ärmarna och bara köp ett hus" samtidigt som det tar 10 år att spara ihop en kontantinsats till en tvåa i Solna.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Medianlönen i Solna är 45 000 kronor i månaden. Då har man ungefär 36 000 efter skatt, eller 432 000 kronor om året. Bostadsrätter i Solna kostar i snitt 64 000 kronor/m², vilket ger att en tvåa på 60 m² borde kosta 3,8 miljoner. För att köpa denna så behöver man 380 000 kronor i kontantinsats. Drygt tio månadslöner för en vanlig solnabo. Ska det verkligen behöva ta tio år att skrapa ihop ett sparkapital på tio månadslöner?

En 19-åring tänker inte så, "medianlönen i Solna är 45,000 i månaden", och det gör 19-åringen rätt i att inte tänka heller. Ytterst få ungdomar idag kommer igång snabbt med att arbeta och att kunna spara pengar. De flesta i den åldern som börjar tjäna pengar kommer att resa upp en massa av detta och sedan hamna på universitetet i 3 år och gå ut ur det och in i arbetslöshet. Sedan gäller det att ha en tjej man kan lita på också som man tror man kommer ha ihop det med åtminstone i 15 år. Ungdomar som går ut ur gymnasiet borde fatta att de själva är ganska fattiga och att det är skralt med möjligheter att köpa en lägenhet med åtminstone 30% i eget kapital och inte med 90% belånat.

Ja det blir väl det där att föräldrarna belånar sitt hus istället. Jag köpte mitt första egna vid 29, utan deras hjälp, och det var belånat till hälften cirka. Närförort till Stockholm.

Vad jag tror om utvecklingen? Höjda avgifter på el och vatten. Det blir dyrare att bo i Sverige oavsett boendeform. Det som drar upp priserna är saker som datahallarna samt miljömupperiet. Makthavarna i Sverige älskar miljön som om det vore religiöst. Det har öppnat för sol- och vindkraft samt att belasta industrin. Lycka till med att bo till överkomliga månadsavgifter i ett sådant land som Sverige är! Det ska bli värre.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-08-26 kl. 15:00.
Citera
2026-08-26, 16:59
Medlem
Citat:
Sedan är det lite intressant att många av er härinne jämför bostad ni köpte när den var billig mot hyreskostnader idag och framhäver det som att det är relevant för konversationen. Varför inte titta på dagens prisbilder istället?

Sedan är det lite intressant att du gör exakt samma sak genom att jämföra med hyreskostnad baserad på bruksvärdeshyra (vilket även i Göteborg kräver många års kötid) istället för vad motsvarande hyra hade legat på som presumtionshyra.

Varför inte tid då på dagens prisbild istället som inte förutsätter +10 års kötid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in