2026-08-23, 14:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Jag säger inte att du har fel. Jag tror att det finns två olika scenarier.

1) inflationen går upp och gemene man får urholkad köpkraft. Det skulle innebära att efterfrågan på bostäder går ner. Dvs folk har inte råd. Då stannar priset eller backar på bostäder.

2) inflationen går upp = staten trycker nya pengar in i systemet. Dvs ”alla” får mer pengar på sitt konto. Därmed inte sagt att de får mer köpkraft.
Men man ser att eller tror sig se att det är bra med fastigheter eftersom det är någonting fysiskt. Nybyggnation blir dyrare eftersom alla priser går upp. Så om två saker är sanna. Bostadsbrist och en vilja att ”trygga” sitt kapital i fastigheter då tror jag att priserna går upp mer än inflationen.

Med det sagt oavsett scenario 1eller2 så tror jag att det är en bra idé att äga sitt hus om man klarar av räntan vid en kris. För inflationen kommer. Och relativt sett så kommer värdet av huslån urholkas.

Jo, det är dock numera så att scenario 2 inte är sannolikt då ekonomin fungerar annorlunda än t.ex. 70- och 80-tal då staten styrde mer och förhållanden var mer nationella och kontrollerade. Tydligaste exemplet är väl den fasta (devalveringsbara) växelkursen vilket gav möjligheten att driva upp pris och löner nationellt och justera det via växelkursen.
Citera
2026-08-24, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jo, det är dock numera så att scenario 2 inte är sannolikt då ekonomin fungerar annorlunda än t.ex. 70- och 80-tal då staten styrde mer och förhållanden var mer nationella och kontrollerade. Tydligaste exemplet är väl den fasta (devalveringsbara) växelkursen vilket gav möjligheten att driva upp pris och löner nationellt och justera det via växelkursen.
Vilket är fullt möjligt i alla europeiska länder förutom sverige där vår eminenta sosse regering valde att inte knyta kronan mot eurons kursutveckling.
Citera
2026-08-24, 03:31
Medlem
150k/kvm i många delar av stockholms innerstad. Vilka är dessa som betalar 8-9 msek för att trängas på 50 kvm?
Citera
2026-08-24, 06:48
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
150k/kvm i många delar av stockholms innerstad. Vilka är dessa som betalar 8-9 msek för att trängas på 50 kvm?

De där lägenheterna existerar ju faktiskt. Jag var tvungen att kolla för jag trodde knappt på det. Köparna kan ju inte vara annat än välbeställda par utan barn. Det jag undrar över när jag tittar på liknande lägenheter, fast där priset är till hälften av det där, är varför det står "snart till salu" på varenda en. "Snart" när då, till nästa vår??

Jag har annars varit intresserad av just norra Stockholm. De där två tornen har dock förfulat den delen av stan något oerhört och Hagastadens utbud tittar jag inte ens på. Vad är det för tomtar som köper lägenheter där?
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-08-24 kl. 06:56.
Citera
2026-08-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Tja, det är väl personer som har lite sparkapital och vill bo centralt. Rimligen.

Är man ensamstående så kanske man inte trängs på 50 kvm. (Även om just jag vill ha mycket mer då). Även 2 pers kan tycka att det räcker. Givet att dom får något annat som är bra för dom. T ex att bo centralt.
Citera
2026-08-24, 20:30
Medlem
Någon Stockholmare som vet varför alla bostadsrätter på Jungfrugatan 6 Östermalm har varit till salu under 2026?
Vad vet ägarna som inte köparna vet?
https://www.booli.se/sok/till-salu?areaIds=115348&minLivingArea=120
Citera
2026-08-24, 22:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
De där lägenheterna existerar ju faktiskt. Jag var tvungen att kolla för jag trodde knappt på det. Köparna kan ju inte vara annat än välbeställda par utan barn. Det jag undrar över när jag tittar på liknande lägenheter, fast där priset är till hälften av det där, är varför det står "snart till salu" på varenda en. "Snart" när då, till nästa vår??

Jag har annars varit intresserad av just norra Stockholm. De där två tornen har dock förfulat den delen av stan något oerhört och Hagastadens utbud tittar jag inte ens på. Vad är det för tomtar som köper lägenheter där?
Det finns ju bostäder som legat som "snart till salu" i flera år...

Jag mejlade en mäklare och frågade varför de gör så, självklart fick jag inget svar.
Citera
2026-08-24, 22:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Skall vi gå tillbaka till fakta där du fick det bevisat för dig att när du var ung så kunde man köpa bostad för småpengar? Du blev så frustrerad över fakta så du inte kunde besvara den enkla frågan du fick när jag och andra visade för dig att en bostad på din tid kostade 56 genomsnittliga månadslöner medan den idag kostar 387 månadslöner.
Hur frustrerad du än blir och hur ovillig du än är att se sanningen i vitögat så spelar det ingen roll, bostäder på 70-80 talet var otroligt billiga i jämförelse med idag.

Du däremot förstår inte detta för du kan inte räkna, någon jag påtalade när du kommer släpandes med "men månadskostnaden dåe?!?!"
Du fortsätter med detta ylande trots att ett barn kan förklara hur du har fel med enkelhet.

Här är ett praktexempel där du verkligen inte förstår hur tid funkar:
Ett nybyggt hus kostade 1960 ~60 000 kr, vilket innebär att det nybyggda huset kostade ~4,5 årslöner
Idag kostar ett nybyggt hus 7,5 miljoner, här är det första huset jag fick upp på Hemnet. Detta innebär att det nybyggda huset idag kostar 15,5 årslöner!

Vilket är störst, 4,5 eller 15,5?
1960 är väl inte ett särskilt relevant år att jämföra med? Inte särskilt många vid liv nu som köpte sitt hus vid den tidpunkten. Jämför i stället dagens situation med 1992 och ta med räntekostnaderna, så kanske du får att annat resultat?
Citera
2026-08-24, 22:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Någon Stockholmare som vet varför alla bostadsrätter på Jungfrugatan 6 Östermalm har varit till salu under 2026?
Vad vet ägarna som inte köparna vet?
https://www.booli.se/sok/till-salu?areaIds=115348&minLivingArea=120
3 st lägenheter av totalt 12 är till salu. Inte så jättekonstigt på adresser med hög procent gamlingar.
Citera
2026-08-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
3 st lägenheter av totalt 12 är till salu. Inte så jättekonstigt på adresser med hög procent gamlingar.
Det har sålt fler i år o förra året...
Citera
2026-08-25, 08:44
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Det har sålt fler i år o förra året...

ja, fast 2 av lägenheterna som säljs nu såldes ganska nyligen. Alltså totalt 5 lägenheter av 12 på Jungfrugatan 6 är eller har nyligen varit till salu. Det är ju mycket riktigt en ganska stor andel.

- Gubbe 82 år. 26 år i lägenheten
- Tant 56 år. 27 år i lgh
- Man 52 år. 6 år i lgh. Lägenheten är till salu
- Man 60 år. 16 år i lgh
- Man 55 år. 10 år i lgh
- Kvinna 43 år. Nyinflyttad
- Gumma 83 år. 27 år i lgh
- Kille 27 år. 11 år i lgh
- Snubbe 32 år. Nyinflyttad
- Tjej 22 år. 5 år i lgh
- Tant 54 år. 1,5 år i lgh. Lägenheten är till salu igen
- Kvinna 28 år. Nyinflyttad. Lägenhet till salu igen
Citera
2026-08-25, 09:34
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det finns ju bostäder som legat som "snart till salu" i flera år...

Jag mejlade en mäklare och frågade varför de gör så, självklart fick jag inget svar.

Trots detta sjunker inte bostadspriserna. Hur förklarar du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in