2026-08-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Sedan är det lite intressant att du gör exakt samma sak genom att jämföra med hyreskostnad baserad på bruksvärdeshyra (vilket även i Göteborg kräver många års kötid) istället för vad motsvarande hyra hade legat på som presumtionshyra.

Varför inte tid då på dagens prisbild istället som inte förutsätter +10 års kötid?
Jag vet att du specifikt inte är särskilt läskunnig men lägg märke till att det står "slumpvis" i annonsen, den går inte efter kötid.

Här är ett annat exempel på en 1:a som kostar 8 853 kr i månaden.
Motsvarande bostadsrätt på exakt samma gata går på 3 312 000 kr och månadskostnaden för boendet blir då 15 874 kr enligt Nordeas bolånekalkyl. Räknar man med ränteavdraget så hamnar den på 13 600, fortfarande ungefär dubbelt så dyr som hyresrätten!
Faktum är att för att du skall få samma månadskostnad hade bostaden behövt kosta ~1,8 miljoner, motsvarande ungefär halva priset...Vilket är i linje med vad jag sade i förra inlägget med.

Det är ingen konst att hitta en person som bott i sin lägenhet sedan 1985 och som idag har en boendekostnad som är halva motsvarande hyresrätt, på den tiden kunde man köpa en bostadsrätt för en piggelin och fickludd. Det är dock irrelevant för oss som inte var födda 1985 och kunde köpa lägenheter när de fortfarande var mer eller mindre gratis.

Varför gör vi inte som sig bör att du får hitta bevis för att påståendet stämmer.
Visa en bostadsrätt som går att köpa idag och som ger halva månadskostnaden jämfört med likvärdig hyresrätt i samma område.

Skall bli spännande att se vad du hittar!
Citera
2026-08-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är nog inte många som säger emot dig i tråden att det inte går att tjäna pengar på boendet, när allt annat går upp lika mycket, om man vill flytta.

Du återkommer ofta till att bostadsmarknaden är "överprissatt". I grund och botten är inte en så pass stor marknad som bostadsmarknaden långsiktigt överprissatt. Det är utbud och efterfrågan som betstämmer. Så man kan ju då laborera med utbudet, dvs öka byggandet eller försöka få ner efterfrågan. Vilket är smakligast?

Det finns gott om folk härinne som inte håller med mig och som aktivt säger emot.

Du kan alltid fråga hjorten16 om hans åsikt, han är den som ständigt påtalar att det går att tjäna pengar på bostäder och han är långt från ensam.
Så det finns gott om folk som tror att man tjänar pengar om bostadspriserna stiger.

Och mest smakligt hade nog ändå varit att inte blåsa upp en bostadsbubbla från början...
Utbudet kan inte riktigt öka till följd av att bostadsägare motsätter sig nybyggandet och försvårar processen.
Sök upp vad NIMBY innebär, det är väldigt relevant för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Sen är det ju så att om du köper en begagnad villa i ett bra och uppväxt område får du ju något på köpet; nämligen du vet vad du får. Du slipper också i regel en massa störande byggprojekt kring huset i åratal framöver. I ett nybyggnadsområde är allt mer osäkert. Hur ska området utvecklas? Kommer jag få tillbaka mina pengar om jag ska sälja? Ofta ligger nybyggnadsområden sämre till vad gäller kommunikationer och service. Finns det ens en busshållplats i närheten?

Med allt detta sagt, tror jag att folk gladeligen betalar "premien" för ett begagnat hus som renoveringskostnader på ett äldre hus oftast innebär.
Äntligen ett bra svar på varför renoveringsobjekt är nästan lika dyra som nyare objekt!
Håller inte helt med för jag har sett totala ruckel som säljs för nästan samma pris som mycket bättre objekt i samma område så då är området exakt samma, priset är nästan samma men standarden är väldigt olika.

En annan förklaring kan vara att folk tycker det är kul att renovera, det kanske är värt en premie ifall man får fixa så som man vill ha det.
Citera
2026-08-26, 17:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Vad jag tror om utvecklingen? Höjda avgifter på el och vatten. Det blir dyrare att bo i Sverige oavsett boendeform. Det som drar upp priserna är saker som datahallarna samt miljömupperiet. Makthavarna i Sverige älskar miljön som om det vore religiöst. Det har öppnat för sol- och vindkraft samt att belasta industrin. Lycka till med att bo till överkomliga månadsavgifter i ett sådant land som Sverige är! Det ska bli värre.

Vi får väl se vad som händer med bostadsytan per person, som verkar ha legat stadigt runt 42 m² i många år. Befolkningen har ju ändå ökat en del, men det verkar byggas tillräckligt mycket och tillräckligt stort för att vi inte skall bli mer trångbodda.

Nu ligger svenskarna med en boendekostnad på 23 % av disponibel inkomst i snitt. På 90-talet var vi väl över 30 %.

Men det skall bli dyrare att bo alltså, tror du?
Citera
2026-08-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Medianlönen i Solna är 45 000 kronor i månaden. Då har man ungefär 36 000 efter skatt, eller 432 000 kronor om året. Bostadsrätter i Solna kostar i snitt 64 000 kronor/m², vilket ger att en tvåa på 60 m² borde kosta 3,8 miljoner. För att köpa denna så behöver man 380 000 kronor i kontantinsats. Drygt tio månadslöner för en vanlig solnabo. Ska det verkligen behöva ta tio år att skrapa ihop ett sparkapital på tio månadslöner?
Och räknar man med en boendeutgift och räknar med att man lånar hela köpeskillingen för säg 34 kvm som är snitt per skalle i Stockholm så landar man då på 3.3 kSEK i räntor. Och så får man väl lägga på någon månadsavgift. 4k?

Då är man uppe i 7.3kSEK i boendeutgift (förutom el och kanske något annat). Det är då ca 20% av disponibel inkomst. Lite svårt att säga att det är speciellt betungande.
Citera
2026-08-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag vet att du specifikt inte är särskilt läskunnig men lägg märke till att det står "slumpvis" i annonsen, den går inte efter kötid.

Motsvarande bostadsrätt på exakt samma gata går på 3 312 000 kr och månadskostnaden för boendet blir då 15 874 kr enligt Nordeas bolånekalkyl. Räknar man med ränteavdraget så hamnar den på 13 600, fortfarande ungefär dubbelt så dyr som hyresrätten!
Faktum är att för att du skall få samma månadskostnad hade bostaden behövt kosta ~1,8 miljoner, motsvarande ungefär halva priset...Vilket är i linje med vad jag sade i förra inlägget med.

Det är ingen konst att hitta en person som bott i sin lägenhet sedan 1985 och som idag har en boendekostnad som är halva motsvarande hyresrätt, på den tiden kunde man köpa en bostadsrätt för en piggelin och fickludd. Det är dock irrelevant för oss som inte var födda 1985 och kunde köpa lägenheter när de fortfarande var mer eller mindre gratis.

Varför gör vi inte som sig bör att du får hitta bevis för att påståendet stämmer.
Visa en bostadsrätt som går att köpa idag och som ger halva månadskostnaden jämfört med likvärdig hyresrätt i samma område.

Du jämför entrevåning med okänt skick med en bostad på 9e våningen och i mycket gott skick. Är du dum i huvudet eller?
Citera
2026-08-26, 20:14
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Vi får väl se vad som händer med bostadsytan per person, som verkar ha legat stadigt runt 42 m² i många år. Befolkningen har ju ändå ökat en del, men det verkar byggas tillräckligt mycket och tillräckligt stort för att vi inte skall bli mer trångbodda.

Nu ligger svenskarna med en boendekostnad på 23 % av disponibel inkomst i snitt. På 90-talet var vi väl över 30 %.

Men det skall bli dyrare att bo alltså, tror du?

Jag är pessimist. Politikerkåren skiter fullständigt i folkets utgifter för boende, för att ha bil eller andra saker. Man tittar på youtube-reportage från USA också hur illa det är där. Vi kan ha värre framtidsutsikter framför oss än vad amerikanerna har. Men samma politikerkår välkomnar ekonomisk krigföring före handel. Man gör vidare ingenting för att mota datahallarna. MP är starka och vill ha vindkraft och solpaneler (på jordbruksmarken). Boende ska kosta Satan i Sverige om det nu inte redan gör det. Därför har jag också svårt för att tro på bostäder som "en investering". "Har betalt för att bo" är också uttrycket jag inte hört sedan 2022.
Citera
2026-08-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus

Varför klagar du på att unga inte kan skaffa bostad när man med dina egna exempel bara är flytta in och börja pynta hyresvärden? Ibland undrar jag om inte du satt i sätesläge för länge och fick lite väl mycket syresbrist på vägen ut.
Citera
2026-08-26, 22:25
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag är pessimist. Politikerkåren skiter fullständigt i folkets utgifter för boende, för att ha bil eller andra saker. Man tittar på youtube-reportage från USA också hur illa det är där.

Hur illa är det i USA? De har väl dubbelt så stor genomsnittlig boyta per person som vi har i Sverige?

Citat:
Boende ska kosta Satan i Sverige om det nu inte redan gör det.

När ska detta börja då?
Citera
2026-08-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Och räknar man med en boendeutgift och räknar med att man lånar hela köpeskillingen för säg 34 kvm som är snitt per skalle i Stockholm så landar man då på 3.3 kSEK i räntor. Och så får man väl lägga på någon månadsavgift. 4k?

Då är man uppe i 7.3kSEK i boendeutgift (förutom el och kanske något annat). Det är då ca 20% av disponibel inkomst. Lite svårt att säga att det är speciellt betungande.

Lägg ner nu farfar, amortering är inte sparande utan en utgift och ska också räknas in. Sen tillkommer bil, soppa, försäkringar, internet, el innan man ens kan tänka på att köpa mat. Inte så lätt för någon 18-25 att ha råd med.
Citera
2026-08-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
ja, fast 2 av lägenheterna som säljs nu såldes ganska nyligen. Alltså totalt 5 lägenheter av 12 på Jungfrugatan 6 är eller har nyligen varit till salu. Det är ju mycket riktigt en ganska stor andel.

- Gubbe 82 år. 26 år i lägenheten
- Tant 56 år. 27 år i lgh
- Man 52 år. 6 år i lgh. Lägenheten är till salu
- Man 60 år. 16 år i lgh
- Man 55 år. 10 år i lgh
- Kvinna 43 år. Nyinflyttad
- Gumma 83 år. 27 år i lgh
- Kille 27 år. 11 år i lgh
- Snubbe 32 år. Nyinflyttad
- Tjej 22 år. 5 år i lgh
- Tant 54 år. 1,5 år i lgh. Lägenheten är till salu igen
- Kvinna 28 år. Nyinflyttad. Lägenhet till salu igen
Men du är ju underbar!!! Tack för all info!! Det var inte riktigt som jag trodde. Men lite in och ut har det varit!!
Citera
2026-08-26, 23:31
Medlem
Citat:
Politikerkåren skiter fullständigt i folkets utgifter för boende, för att ha bil eller andra saker.
Mja, vad skulle dom ha med det att göra?

Dina boendeutgifter är det du som har ansvar för.
Om du inte klarar det, kan du ansöka om god man och förvaltare.
Citera
2026-08-27, 05:12
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
När ska detta börja då?

Du tycker med andra ord att det inte är dyrt redan? Då går det att krama ut mer från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in