Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Och det exemplifierar du med en uppgång på 999 900%. Seriöst? Och att någon sålde en bostadsrätt för en krona på 90-talet är helt irrelevant. Och om du hade tänkt efter, kanske du hade förstått varför.
Så jag ger ett exempel på hur ränta funkar eftersom du med fler verkar ha väldigt svårt för att förstå att högre ränta på ett lägre lån kostar mindre och ditt problem är att det är orealistiskt?
Vad sägs om att du håller dig till sak istället och diskuterar själva frågeställningen istället för att förvirra bort dig själv?
Kostar bostaden mindre behöver du låna
mindre, då blir räntekostnaden
lägre även om räntesatsen är
högre.
Misstänker att du antingen inte förstår detta eller inte har något bra argument mot det hela så därför snurrar du in dig på att det symboliska exemplet inte passar perfekt i verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jag förnekar inte att det kan finnas en bostadsbubbla. Problemet med dig är att du vare sig har någon teori om varför bubblan i så fall finns och vad man kan göra åt det. Du bara ältar dina uttjatade mantran och din gråtvals om ”övervärdering”.
Härinne finns det gott om folk som förnekar både bostadsbristen och bostadsbubblan. Jag däremot är en av dem som mycket väl vet att vi har en bostadsbubbla och jag vet också varför vi har en.
Vi som är yngre har vuxit upp med en generation av boomers som präntade in i oss från ung ålder "Bostad är en investering, det är lönsamt" så när millenials växte upp så var det många som hejdlöst kastade sig in i bostadsmarknaden för att de trodde de skulle bli rika på det.
Lägg till minusränta som gör det oerhört billigt att låna extrema summor pengar, en sönderreglerad byggmarknad och en mer eller mindre fri invandring som förvärrar bostadsbristen och du har en bubbla på gång.
Vad man kan göra åt det? Det är jävligt svårt att lösa ett problem som en stor del av befolkningen ens vägrar inse finns.
Titta bara här i tråden, folk motargumenterar bostadsbristen med "men jag kan ju hitta bostäder till salu på hemnet. Hur kan det finnas brist då?" och bostadsbubblan med "folk betalar ju marknadspris, hur kan det finnas en bubbla då?" och det är de
bästa argumenten som framförs.
Många andra är helt lost och tror att byggkostnader skapat en de höga bostadspriserna (lol).
Så hur löser man problemet? Först och främst behöver folk utbildas i att det faktiskt
finns en bostadsbubbla. Då kan vi börja prata om direkta åtgärder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Såklart är det så. Men du ska klara av de initiala betalningarna på ditt boende och det är den förmågan som sätter gränsen för vad du kan och inte kan köpa och därmed prisnivån på marknaden till stora delar. Förstår du inte det, är det jag som undrar hur du kan överhuvud taget kan fungera i samhället.
Du kan inte vara seriös...
Det är priset på bostaden som sätter din månadskostnad, inte tvärtom.
Kostar bostäderna ohyggligt mycket, som de gör idag, blir boendekostnaden ohyggligt hög.
Det finns bokstavligt talat studier om detta, jag gav dig en rapport som visar svart på vitt hur relationen ser ut...
Exempel, hade denna dumma logik med "lägre månadskostnad betyder att det är billigare" stämt hade det alltid varit bättre att köpa allt från matvaror till kläder på avbetalning för månadskostnaden kommer alltid vara lägre än en klumpsumma.
Detta stämmer självklart inte och det stämmer inte för bostäder heller, det är priset som avgör hur billigt/dyrt det är oavsett din månadskostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Ja, månadskostnad är en sak och bostadspris en annan, det förstår nog alla. Men du kan inte förneka att månadskostnaden påverkar prisnivån, dvs vilken nivå den genomsnittlige köparen har råd att betala per månad.
Tvärtom, bostadens pris påverkar månadskostnaden.
Kostar huset 10 000 000 kr sätts månadskostnaden utifrån det när du tar lånet med banken.
Det är därför du ser i bostadsannonser att priset anges för totala köpeskillingen, inte per månadskostnad...
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Ja, och priserna stiger därmed, något du ogillar starkt. Du kanske ska föreslå en drastisk räntehöjning som bot på överprissättningen? Tror du folk och ekonomer skulle gilla det? För övriga kostnader och priser som driver priserna på bostadsmarknaden lär ju inte direkt sjunka framöver...
jag ogillar starkt att priserna ökar mer än inflation och löner, ja. Detta eftersom det skapar en bostadsbubbla med stora konsekvenser för samhället som exempelvis sjunkande fertilitet för folk har inte råd att bilda familj och samhällsekonomiska risker.
Ett stort problem med bostadsmarknaden idag är att priserna är sjukt uppblåsta och trots ökad ränta så kommer inte priserna ner för säljarna kan skita fullständigt i räntekostnader för de köpte när bostäder var sanslöst billiga och har inga lån.
Det kostar en boomer inget alls att behålla sitt hus i väntan på "bättre tider" om denne inte är nöjd med erbjudanden denne får vid försäljning, det gör att priserna klamrar sig fast.
Det skall nämnas att jag ogillar skatt på detta sättet men vad annars skall man göra? Boomers övervärderar sina bostäder och vägrar sälja dem till lägre än deras fantasisummor, det är ett olösligt problem i korta loppet.
Nu har vi en katastrofal fertilitet med knappt några barn som föds på grund av bostadskrisen så detta lär lösa sig själv om 10-15 år när vi har brist på folk som efterfrågar bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Löjlig slutkommentar som passar din omogna debatteknik som hand i handske.
Debatt indikerar att jag respekterar er åsikt och det gör jag helt enkelt inte.
Jag kom hit för att få svar på varför bostäder med stora renoveringsbehov säljs till nästan fullpris jämfört med bostäder i bättre skick och när vi kan få se en positiv utveckling med billigare bostäder.
Svaren fick jag i form av exceptionellt verklighetsfrånvända personer som visade sig ha noll koll på även det mest grundläggande i ekonomi.
Därför jag valde att köpa bostad, jag insåg att chanserna att få lägre priser när vi har människor som ekbo, flanders och du i samhället är väldigt låga.