Citat:
Ursprungligen postat av
FetaBurgarn
Jag förstår dig du har många kloka inlägg. Den viktigaste frågan är definitivt att stoppa massinvandringen.
AFS har en tydlig nationalistisk ideologisk grund där makten ska utgå från det svenska folket. Det gör att partiet har en ideologisk grund att falla tillbaka på även om Gustav skulle lämna. Han är viktig, men han går att ersätta.
Markus Allard är däremot betydligt svårare att ersätta. Han är ett unikum och spelar en central roll för ÖP:s identitet. Om han tröttnar eller tappar orken kan partiet snabbt börja dra åt ett helt annat håll. Jag får dessutom intrycket att han redan börjar bli sliten. Riksdagen kan lätt bli ett politiskt ormbo, och risken är att han med tiden blir en betydligt tröttare version av Jimmy Åkesson. För ÖP är problemet att partiet i dag är så starkt förknippat med Allard att det är svårt att se vad som återstår om han försvinner.
Det är förvisso sant att Allard "är" ÖP i ännu högre grad än Kasselstrand "är" AFS, men jag tror att skillnaden är rätt liten. Vem skulle ta över efter Kassler liksom? Jeff Ahl hade möjligtvis kunnat axla rollen men han lämnade ju redan för tre år sedan i protest mot Kasslers ledarskap. Just nu ser jag definitivt ingen; ärligt talat är Richthoff den ende jag känner till namnet på rak arm, och det beror uteslutande på att han retat upp mig med sin än mer extrema inställning i samma frågor där jag stör mig på Kassler (Nato, Ryssland, USA etc).
Personligen tror jag inte att något mindre parti (inte ens SD, än mindre ÖP, och definitivt inte AFS) kommer att kunna ta över rodret och styra skutan rätt, utan att det som blir avgörande är att pusha hela Overtonfönstret åt rätt håll. Jag vill se Hanif Bali-falangen ta över M, Ekeroth/Söder/Jomshof ta över SD, och motsvarande utveckling inom de andra partierna, tills högern är enad i att stoppa och vända massinvandringen och diskussionen bara gäller exakt hur många miljoner som ska skickas hem. Ännu längre fram (när vi skickat hem en stor del av dem som idag är deras kärnväljare) borde för den delen även vänstern pushas åt rätt håll tills de anammat den nya Värdegrunden som säger att svenska politiker ska företräda svenskarna och försvara deras vitala intressen, särskilt då rätten att fortsätta vara en betryggande majoritet i sitt eget land.
Jag tror att ÖP kommer att vara mer effektiva än AFS i det avseendet. Och nu pratar jag alltså om invandringspolitiken, för att vara tydlig. I vissa andra frågor uppfattar jag AFS som hopplösa konspirationsmuppar, och hade bokstavligen hellre röstat på L ifall det inte varit för just invandringen (som är den avgörande ödesfrågan).