2026-08-25, 21:40
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Det är en extrem förlustaffär rent ekonomiskt för Sverige, så det borde vara en viktig fråga för ÖP.

Jag tror inte att vare sig du eller jag har kompetensen att avgöra huruvida EU-medlemskapet är ett nettoplus eller nettominus med tanke på förenklad export och import med mera som potentiellt kan väga upp medlemsavgifterna. Tre fjärdedelar av vår utrikeshandel sker med EU:s inre marknad, om jag förstått saken rätt. En del av fördelarna hade vi kunnat få utan att vara medlemmar, andra inte. Sedan måste detta i sin tur vägas mot att ifall import av vissa varor förstör delar av den svenska industrin t.ex. så kanske vi tjänar på det ekonomiskt men samtidigt blir samhället mindre robust i händelse av katastrofer. Det är komplicerat och svårt att överblicka alla delar.

Allard tycks hur som helst vara för ett utträde ur EU, men vill samtidigt ha en folkomröstning om det.
https://www.youtube.com/watch?v=K1tHEMHfFVU

Och det är inget Allard eller ÖP gör en jättegrej av, vilket är den springande punkten. Du kan inte ha jättestarka åsikter om allting ifall du ska kunna locka till dig många nog att faktiskt göra skillnad i dina kärnfrågor.

Det är en mycket klokare hållning än "EU är ondskans hemvist på jorden, hetsar jättemycket mot stackars oskyldiga Ryssland, och känner du inte till Kalergiplanen eller?"
Citera
2026-08-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför bangade Markus Allard?

För att han tyckte att det är ett gäng jönsar.
Citera
2026-08-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Jo men vet inte varför Marcus inte är med. Tror jag läste nåt om att han skulle vara med i nåt annat samtidigt.

Nej. Han nobbade för att Afs och tönten Kasslerstrand var med. Allard tycker att Kasslern är en jöns och att det är helt ointressant för Örebropartiet att debattera. Allard tycker att Kasslern är beroende av Örebropartiet för att synas. Allard anser också att Afs gör allt för att så sitt namn nämnt i debatten trots att det är helt irrelevant parti som bara är klängigt.

MED vill Allard heller inte ha något samröre med. "MED är ett ungdomsförbund för 55-åringar" säger han.
Citera
2026-08-26, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Varför är inte Allard med för Örebropartiet?? men visst denna ska kollas på.

Kanske inte blev inbjuden? Det står mellan ÖP och AfS för mig även om jag inte håller med båda i allt så... Gränsen behöver stängas från långbortistanländer! Och många behöver skickas hem igen. Fan ska kriminella utifrån här att göra. Man blir mordisk. 😤 eller jihadist-välfärdsplundrare som bara kommit för att dränera välfärdssystemen i land efter land och sprida sin massmordskult 😤

Save Europe Act ⬇️ t.ex. är tydligen inte något Kasselstrand backar vilket jag tycker är synd men..
Jo. Han blev inbjuden men nobbade. Han såg ingen vits i att debattera med irrelevanta mikropartier.
Citera
2026-08-26, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
En sådan debatt utan ÖP som är störst nationellt och MED som har störst kommunal representation känns ju tämligen meningslöst.

Dårpippinas sammanslutning

MED är ett ungdomsförbund för 55-åringar enligt Markus Allard och jag håller med honom. MED är bara populister som försöker få uppmärksamhet genom andra.
Citera
2026-08-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkinsonPiloten
Noterar att Örebropartiet inte är med. De verkar undvika en debatt med Alternativ för Sverige så mycket de kan, då de ignorerat varje sådan förfrågning innan.

Ja, eftersom Allard tycker att Afs är ett litet parti som är helt irrelevant som han inte bryr sig om. Han tycker att de kan komma tillbaka när de fått mer röster än vad de fick i kyrkovalet.
Citera
2026-08-26, 00:53
Medlem
Citat:
Jag gillar Markus Allard, men det är verkligen tråkigt att han inte vågar debattera Gustav Kasselstrand.

Vågar gör han men han tycker inte att Kasslerstrand är värd att lägga tid på. För litet parti som bara söker uppmärksamhet och som är irrelevant på det stora hela i och med att de inte kan komma in i Riksdagen, något Örebropartiet är nära att göra.
Citera
2026-08-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jag tror att AFS har stora chanser att komma in i riksdagen om ett par val.

Så du är en av de här klängiga idioterna som Allard kallar Afs klängiga anhängare för som bara har ett enda uppdrag att nämna ett irrelevant partis namn så ofta det går för att FÖRSÖKA få det relevant trots att de inte är det. Hur gick det i kyrkovalet för detta så populära parti???
Varför packar inte bara Kasslern ihop sin lilla cirkus och fokuserar på något annat. Knyppling kanske?
Citera
2026-08-26, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Så du är en av de här klängiga idioterna som Allard kallar Afs klängiga anhängare för som bara har ett enda uppdrag att nämna ett irrelevant partis namn så ofta det går för att FÖRSÖKA få det relevant trots att de inte är det. Hur gick det i kyrkovalet för detta så populära parti???
Varför packar inte bara Kasslern ihop sin lilla cirkus och fokuserar på något annat. Knyppling kanske?

Precis, lite som för SD 2022.
Citera
2026-08-26, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Vågar gör han men han tycker inte att Kasslerstrand är värd att lägga tid på. För litet parti som bara söker uppmärksamhet och som är irrelevant på det stora hela i och med att de inte kan komma in i Riksdagen, något Örebropartiet är nära att göra.

Markus har blivit intervjuad av micropoddar på sistone, så jag tror att det enbart är taktiskt från hans sida. Han vet att han kommer att förlora debatten.
Citera
2026-08-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag tror inte att vare sig du eller jag har kompetensen att avgöra huruvida EU-medlemskapet är ett nettoplus eller nettominus med tanke på förenklad export och import med mera som potentiellt kan väga upp medlemsavgifterna. Tre fjärdedelar av vår utrikeshandel sker med EU:s inre marknad, om jag förstått saken rätt. En del av fördelarna hade vi kunnat få utan att vara medlemmar, andra inte. Sedan måste detta i sin tur vägas mot att ifall import av vissa varor förstör delar av den svenska industrin t.ex. så kanske vi tjänar på det ekonomiskt men samtidigt blir samhället mindre robust i händelse av katastrofer. Det är komplicerat och svårt att överblicka alla delar.

Allard tycks hur som helst vara för ett utträde ur EU, men vill samtidigt ha en folkomröstning om det.
https://www.youtube.com/watch?v=K1tHEMHfFVU

Och det är inget Allard eller ÖP gör en jättegrej av, vilket är den springande punkten. Du kan inte ha jättestarka åsikter om allting ifall du ska kunna locka till dig många nog att faktiskt göra skillnad i dina kärnfrågor.

Det är en mycket klokare hållning än "EU är ondskans hemvist på jorden, hetsar jättemycket mot stackars oskyldiga Ryssland, och känner du inte till Kalergiplanen eller?"

Jag förstår dig du har många kloka inlägg. Den viktigaste frågan är definitivt att stoppa massinvandringen.

AFS har en tydlig nationalistisk ideologisk grund där makten ska utgå från det svenska folket. Det gör att partiet har en ideologisk grund att falla tillbaka på även om Gustav skulle lämna. Han är viktig, men han går att ersätta.

Markus Allard är däremot betydligt svårare att ersätta. Han är ett unikum och spelar en central roll för ÖP:s identitet. Om han tröttnar eller tappar orken kan partiet snabbt börja dra åt ett helt annat håll. Jag får dessutom intrycket att han redan börjar bli sliten. Riksdagen kan lätt bli ett politiskt ormbo, och risken är att han med tiden blir en betydligt tröttare version av Jimmy Åkesson. För ÖP är problemet att partiet i dag är så starkt förknippat med Allard att det är svårt att se vad som återstår om han försvinner.
Citera
2026-08-26, 09:49
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Jag förstår dig du har många kloka inlägg. Den viktigaste frågan är definitivt att stoppa massinvandringen.

AFS har en tydlig nationalistisk ideologisk grund där makten ska utgå från det svenska folket. Det gör att partiet har en ideologisk grund att falla tillbaka på även om Gustav skulle lämna. Han är viktig, men han går att ersätta.

Markus Allard är däremot betydligt svårare att ersätta. Han är ett unikum och spelar en central roll för ÖP:s identitet. Om han tröttnar eller tappar orken kan partiet snabbt börja dra åt ett helt annat håll. Jag får dessutom intrycket att han redan börjar bli sliten. Riksdagen kan lätt bli ett politiskt ormbo, och risken är att han med tiden blir en betydligt tröttare version av Jimmy Åkesson. För ÖP är problemet att partiet i dag är så starkt förknippat med Allard att det är svårt att se vad som återstår om han försvinner.

Det är förvisso sant att Allard "är" ÖP i ännu högre grad än Kasselstrand "är" AFS, men jag tror att skillnaden är rätt liten. Vem skulle ta över efter Kassler liksom? Jeff Ahl hade möjligtvis kunnat axla rollen men han lämnade ju redan för tre år sedan i protest mot Kasslers ledarskap. Just nu ser jag definitivt ingen; ärligt talat är Richthoff den ende jag känner till namnet på rak arm, och det beror uteslutande på att han retat upp mig med sin än mer extrema inställning i samma frågor där jag stör mig på Kassler (Nato, Ryssland, USA etc).

Personligen tror jag inte att något mindre parti (inte ens SD, än mindre ÖP, och definitivt inte AFS) kommer att kunna ta över rodret och styra skutan rätt, utan att det som blir avgörande är att pusha hela Overtonfönstret åt rätt håll. Jag vill se Hanif Bali-falangen ta över M, Ekeroth/Söder/Jomshof ta över SD, och motsvarande utveckling inom de andra partierna, tills högern är enad i att stoppa och vända massinvandringen och diskussionen bara gäller exakt hur många miljoner som ska skickas hem. Ännu längre fram (när vi skickat hem en stor del av dem som idag är deras kärnväljare) borde för den delen även vänstern pushas åt rätt håll tills de anammat den nya Värdegrunden som säger att svenska politiker ska företräda svenskarna och försvara deras vitala intressen, särskilt då rätten att fortsätta vara en betryggande majoritet i sitt eget land.

Jag tror att ÖP kommer att vara mer effektiva än AFS i det avseendet. Och nu pratar jag alltså om invandringspolitiken, för att vara tydlig. I vissa andra frågor uppfattar jag AFS som hopplösa konspirationsmuppar, och hade bokstavligen hellre röstat på L ifall det inte varit för just invandringen (som är den avgörande ödesfrågan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in