2026-08-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Allt är möjligt men
”På höger kind iakttogs en vertikal ca 10 cm lång sårskada”
låter inte som ett yxhugg bakifrån. Vi får se om rättsläkaren förtydligar i morgon och om vi i så fall får veta det.

”Vertikalt” är alltså uppifrån och ner; jag tror du menar ”horisontellt” med tanke på takhöjden?

Det står ingenstans att hugget kommit framifrån.
Han kan ha vänt sig stått stilla eller fått hugget över axeln.
Du sprider trådsanningar utan att det belagts någonstans.

Jag är öppen för alla sätt men det är inte fakta det du skriver.
Jo jag har läst FUP och det som gör en tveksam ä varför skulle Tor gå med kärran tom inåt verkstaden om han skulle ut och hugga ved?
Citera
2026-08-25, 17:28
Medlem
För vad ska JJ straffas för?

Att han inte medger mord?

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ok.

Jag tyckte skolans reaktion när JJs studiekamrater tog upp hans mående var under all kritik.

Nu har Sverige gått tillbaka till att låsa in brottslingar nästan oberoende av diagnos eller vårdbehov.

Jag tycker JJ ska straffas, men är inte 100% säker att han blir fälld i hovrätten.

Jag tror inte heller att vi någonsin kommer att få svar på varför JJ gjorde det, och då är jag inget medium ens.
Citera
2026-08-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Han kan ha vänt sig
Ja, det är ju en möjlighet.
Citera
2026-08-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag älskar Carinas medmänskliga perspektiv. Glömmer aldrig hennes dokumentär om dödsdömda i USA... Hon är uppriktigt engagerad och säkert intresserad av fallet och jag vet inte varför du har ett behov av att förminska henne. Många av oss uppskattar även prat om känslor.

Jag och Carina bor i samma område och en gång körde hon med fart rakt över mina fötter med sin barnvagn när jag satt på en bänk. Jag är nog mest sur över det. Det va tydligt att hon inte såg någon annan, hon skulle bara fram. Men sen tycker jag också att hon är en riktig opportunist. Att bjuda in Arboga-kvinnans dotter etc och låta dem göra våld på sig själva när folket tittar på är osmakligt. Vem vill se hennes bror en gång till? Inte jag!

Carina ska fram till varje pris.
Citera
2026-08-25, 18:06
Medlem
Jag utgår från att åklagaren, när åtalet väcktes, gjorde bedömningen att den samlade bevisningen skulle kunna räcka till en fällande dom.
Annars skulle åtal inte ha väckts.

Men efter att ha sett vad som hittills lagts fram har jag väldigt svårt att se hur TR ska kunna komma fram till att JJ begått morden bortom rimligt tvivel.

Jag blir inte förvånad om åklagaren hoppas att den nya bevisningen och åtalet till slut skulle leda till ett erkännande eller nya uppgifter.
Det kom aldrig åtminstone inte ännu.

En fällande morddom på nuvarande bevisning skulle förvåna mig rejält även om det är i TR.
Citera
2026-08-25, 18:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Jo jag har läst FUP och det som gör en tveksam ä varför skulle Tor gå med kärran tom inåt verkstaden om han skulle ut och hugga ved?
Skottkärran var inte tom, utan det låg av allt att döma en huggkubbe i den som rullat ut på golvet. Den har blodstänk. Vidare är skottkärran riktad utåt, dvs från vedboden och mot dörren till vedbacken (4):
https://ibb.co/PvyRs0Lg
https://ibb.co/DHz1BMxB
Tors kropp hittades till höger bakom skottkärran, lutad mot en plastback som syns i bilden ovan.

Min tolkning av detta är att Tor är på väg ut till vedbacken med huggkubben, kanske med en yxa i kärran också. Frågan jag har ställt är varför han kör huggkubben öht när han har 3-4 lämpliga kubbar där ute redan.

En alternativ tolkning av skottkärrans och Tors position är att Tor gick baklänges över tröskeln mot vedboden när han attackerades. Jag tycker det ser väl tidigt att vända sig baklänges där skottkärran ligger, men möjligt är det.

I mitt scenario kan GM ha stått nedanför (2) i skissen och attackerat Tor från höger där han kommer med skottkärran från vedboden.
Citera
2026-08-25, 18:26
Medlem
Citat:
Det står ingenstans att hugget kommit framifrån.
Han kan ha vänt sig stått stilla eller fått hugget över axeln.
Du sprider trådsanningar utan att det belagts någonstans.

Jag är öppen för alla sätt men det är inte fakta det du skriver.

Jag har faktiskt varit inne på samma tanke. Att han skulle ha blivit träffad framifrån men jag har inte skrivit något om det här. Farbror B. här skriver att "det verkar som" och då uppfattar jag inte det som en trådsanning. Man måste väl få ponera här. Ingen av oss vet väl all fakta ännu?
Citera
2026-08-25, 18:33
Medlem
olovpalmes avatar
Kan inte se några rimliga tvivel att de är rätt GM.
Konstigt nog finns risken att fallet blir polisiärt uppklarat men GM slipper straff menar en del.
Citera
2026-08-25, 18:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag har faktiskt varit inne på samma tanke. Att han skulle ha blivit träffad framifrån men jag har inte skrivit något om det här. Farbror B. här skriver att "det verkar som" och då uppfattar jag inte det som en trådsanning. Man måste väl få ponera här. Ingen av oss vet väl all fakta ännu?

Är det inte lite konstigt att det inte står tydligare i utredningen ändå?
De kan ju se på hur blod har stänkt och räkna ut sådant där, se på skospår hur man rört sig i ladan, om det ser ut som om Tord snurrat runt i fallet o.s.v.

Det gör ju ganska stor skillnad i utredningen om han blir överraskad av någon bakifrån eller om det var ett samtal med någon mittemot som verkar ha urartat...

Eller är det ett case av slarvigt utredningsarbete bara, "det är väl inte så noga".
Citera
2026-08-25, 18:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
För vad ska JJ straffas för?

Att han inte medger mord?
I hovrätten kommer det att beaktas.

Det är helt klart.
Citera
2026-08-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
De kan ju se på hur blod har stänkt och räkna ut sådant där
Det var väl två motstridiga uppgifter där, om jag minns rätt?
Citera
2026-08-25, 18:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag utgår från att åklagaren, när åtalet väcktes, gjorde bedömningen att den samlade bevisningen skulle kunna räcka till en fällande dom.
Annars skulle åtal inte ha väckts.

Men efter att ha sett vad som hittills lagts fram har jag väldigt svårt att se hur TR ska kunna komma fram till att JJ begått morden bortom rimligt tvivel.

Jag blir inte förvånad om åklagaren hoppas att den nya bevisningen och åtalet till slut skulle leda till ett erkännande eller nya uppgifter.
Det kom aldrig åtminstone inte ännu.

En fällande morddom på nuvarande bevisning skulle förvåna mig rejält även om det är i TR.
Glöm inte att åklagaren alldeles säkert känt sig tvingad att väcka åtal mot JJ då DNA-träffen var konstaterad. Det är ju endast i sådana fall som släktdatabaserna skall få användas. Hon hade inte mycket till val och vet mycket väl hur tunn bevisningen är. Imorgon går hon all in med alla sina känslor under slutpläderingen och hoppas på det bästa. Vilket som så spelar det inte så stor roll då utfallet kommer att överklagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in