2026-08-20, 20:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frånvaron av avvärjningsskador gör att det är konstigt om första hugget kom rakt framifrån. Om man ser en GM med yxa håller man väl upp händerna som skydd. Ett möjligt scenario är att GM hugger mot Tor bakifrån, men att han anar en rörelse och vänder sig så att hugger tar i höger kind.

Med all maskning och en verkstad som tillhör en skrotnisse är det svårt att få ett grepp om hur GM och Tor rört sig, och hur han fallit. Det bästa vi har är skissen i FUP s.829 men det är inte mycket.

Ja det är lite svårt att ibland få en bild av det hela när beskrivningarna är så olika. Jag har svårt att se hur någon skulle kunna ha stått framför Tor. Han ligger ju i riktning mot den yttre väggen, dvs den som vetter mot vedbacken Och skottkärran låg ju till vänster om honom. Den är ju också riktad mot vedbacks-ytterväggen. Man ser ju handtagen sticka ut mot platsen där Gärds blod syns här: https://ibb.co/PvyRs0Lg

Här är en bild (för alla i tråden) av skissen över byggnaden och hur kropparna låg

https://ibb.co/DHz1BMxB
Citera
2026-08-20, 20:35
Medlem
Statyn som han ställde ut i skogen köpte JJ troligtvis på gecko.se - som dessutom har en butik i Eskilstuna - som ligger sex mil från Katrineholm. Om man söker på Gargoyle på deras hemsida finns liknande statyer.

https://www.gecko.se/search?term=gargoyle
Citera
2026-08-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det står i FUPen.
Läs den.

Jag läste FUP när den kom ut.
Då tror jag du missuppfattat.
Men alla får tro olika.
Citera
2026-08-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
De hör öglorna, sitter de på insidan eller utsidan?

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Kan inte svara på det, kanske framgår i FUP.
Men högst sannolikt sitter de på insidan.

Det sitter iaf öglor för hasp PÅ UTSIDAN vid dörren mot vedbacken.
Detta bekräftas genom att det var så polisen låste ladugården vid FU.
Det som sedan bekräftades att någon brutit upp och hängt polisens hänglås på sidan.
Folk har alltså varit inne och rotat under tiden avspärrningen på ladugården fanns senare på hösten.
Detta står i FUP.

Det finns säkert lås på insidan med.
Men det borde gå att se på bilder.
Dock ej omskrivet vidare i FUP.
Senast redigerad av Birkenblatter 2026-08-20 kl. 20:47.
Citera
2026-08-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det är lite svårt att ibland få en bild av det hela när beskrivningarna är så olika. Jag har svårt att se hur någon skulle kunna ha stått framför Tor. Han ligger ju i riktning mot den yttre väggen, dvs den som vetter mot vedbacken Och skottkärran låg ju till vänster om honom. Den är ju också riktad mot vedbacks-ytterväggen. Man ser ju handtagen sticka ut mot platsen där Gärds blod syns här: https://ibb.co/PvyRs0Lg

Här är en bild (för alla i tråden) av skissen över byggnaden och hur kropparna låg

https://ibb.co/DHz1BMxB
Tack! Bläddrat upp och ner i FUP i jakt på den jävla bilden hur länge som helst.
Citera
2026-08-20, 20:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det är lite svårt att ibland få en bild av det hela när beskrivningarna är så olika. Jag har svårt att se hur någon skulle kunna ha stått framför Tor.

Jag vidhåller att han slogs bakifrån, men från sidan då det är lågt i tak. Som ett basebollslag, fast i ansiktshöjd. Sedan föll han och då fanns utrymme att slå nedåt.
Citera
2026-08-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Jag läste FUP när den kom ut.
Då tror jag du missuppfattat.
Men alla får tro olika.

Från FUPen.
Citat:
fynden talar för att de skarpkantade skadorna i bakhuvudet orsakats av två
hugg med en yxa eller ett yxliknande föremål;
Att fynden talar för att skadan på den högra kinden orsakats av ett skarpeggat
föremål, sannolikt en yxa eller yxliknande föremål
Citera
2026-08-20, 21:20
Medlem
Jaha, jaha, jaha. Tror ni vi får ett erkännande imorgon?
Citera
2026-08-20, 21:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag vidhåller att han slogs bakifrån, men från sidan då det är lågt i tak. Som ett basebollslag, fast i ansiktshöjd. Sedan föll han och då fanns utrymme att slå nedåt.

Ja det låter ochså rimligt. Typ från sidan, typ ”basebollsslag”. Eller att han hunnit vrida på huvudet. Allt vi har är spekulationer. Jag är övertygad om att JJ tyvärr aldrig klmmer att prata mer om det.

Jag tror såhär:

Han har kommit in från sidodörren som leder vedbacken (till höger på skissen) .

Ställt ned skottkärran. Handtagen är riktade ut mot gången, dvs mot boningshussidan, där Gerd ligger vid dörröppningen, och en stor blodpöl syns på bilden.

Någon har kommit bakifrån eller vid sidan och riktat ett hugg mot hans högra sida. Han kan ha anat närvaro eller hört ljud bakom sig och hunnit vända huvudet åt höger. Och sen har han stupat rakt ned i knästående ställning och fallit framår.

Samtidigt har skottkärran trillat på sidan åt höger och huggkubben fallit ur, för den ligger ju ned på bilder i FUP.
https://ibb.co/PvyRs0Lg

SKISSEN: https://ibb.co/DHz1BMxB
Citera
2026-08-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Uppgiften att potatisen skulle vara kokt nämns två gånger i FUP, och den ena gången är i samband med seans.

Om potatisen var kokt så hade den antingen tagits med dit, eller ämnades tas med därifrån. Känns som de enda två timliga alternativen, även om det är möjligt att någon av dem hade för avsikt att äta kall potatis i sängen. Svårt att dra några slutsatser oavsett, och känns som en sjukt obetydlig detalj för händelseförloppet som jag ser det.

Den kokta potatisen är som du säger obetydlig för händelseförloppet. Däremot kan den ses som ett bevis för att Barbro läckte uppgiften om potatisen på sängen till mediumet för att lägga mer vikt vid mediumets påstående om att det var två ryssar som utfört mordet. Det kvinnliga mediumet samarbetade dessutom med ett manligt medium - så polisen borde kanske ta sig en titt på deras fötter😏
Citera
2026-08-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Jaha, jaha, jaha. Tror ni vi får ett erkännande imorgon?

Nej
det blir nog, som i förhören tystnad eller minnesförlust
Citera
2026-08-20, 21:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ja, det känns rimligt. I så fall borde det handla om en gärningsman som planerat noga (smög sig på, försedd med yxa) och som är bra på yxor. En nybörjare skulle lätt missa med ett horisontellt hugg.

Sen har kroppen dolts så effektivt att det kunde ha förflutit lång tid innan den upptäcktes. Om det inte vore för det andra offret, som lades intill, utan att döljas.

Frågan blir då: Har gärningsmannen planerat att mörda och dölja Tor, och blivit överraskad när Gerd dök upp efter att Tor täckts över? Och av någon anledning handlat i panik. Kanske trodde gärningsmannen att det kunde dyka upp ytterligare personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in