Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpollon
hänvisar till vad jag skrev här #10362
Jag sa om han erkände likt linköpingsmördaren och teodor engström och berättade hela sanningen om motiv och gärningen så skulle nog hans försvarae kunna få till rättpsykiatriskvård här som dem två fick.
Notera JAG tror det, jag skriver inte det är så elletr i pluralform som jag har hela tråden bakom mig i mina åsikter som du gör.
JJ är uppenbarligen psykiskstörd och borde få vård, det hade varit det bästa för alla inblandade även hans själv och hans anhöriga, han verkar dock för sjuk för inse det själv och väljer lägga locket på och förneka istället, smart val? Jag tror inte det, skulle inte förvåna mig som en annan skribent sa han börjar berätta sanningen snart, men då kan det vara försent för han kommer inte få någon psykvård i fängelset
Det är nu jag har chansen att, likt dig, skita i att läsa inlägget du hänvisar till. Men jag är större än så och läser gärna inlägget du refererar till.
Det du anför är ju en aning spekulativt eftersom vi inte vet någonting om motiv osv. Ser man till att hemarkivet samt bankomatkort försvunnit så kan man ju tänka sig ett ekonomiskt motiv. Detta skulle ju i någon mening tala emot att han varit allvarligt psykisk störd, då det är ett "relevant" och "logiskt" motiv i sammanhanget - till skillnad från dubbelmordet i Linköping och Almedalsdådet. Sedan vill jag tillägga att oavsett motiv så måste man ju nå upp till lagens krav för att anses som allvarligt psykisk störd - och som du såg i mitt senaste inlägg så var han ju inte i närheten av att göra det.
Det som är viktigt att förstå är att det inte räcker med att han är "
psykiskt störd" eller "
uppenbart psykiskt störd", eftersom att kravet är så högt ställt att den psykiska störningen skall vara allvarlig.
Slutligen: Med anledning av att det gått 21 år sedan mordet så har det också relevans om han var allvarligt psykiskt störd både
då och
nu, eller om han var allvarligt psykisk sjuk
då - men inte
nu eller inte allvarligt psykisk störd
då - men är det
nu. Vilket av dessa tror du föreligger i detta fallet?