2026-08-25, 16:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
När Daniel Nyqvist väl identifierades och hans DNA matchade spåren från brottsplatsen erkände han i princip omgående och lämnade därefter en berättelse om både gärningarna och händelseförloppet.

Där behövde domstolen alltså inte dra slutsatsen att DNA-spåren ensamma bevisade hela händelseförloppet och gärningsmannaskapet bortom rimligt tvivel.

Här har JJ lämnat DNA-spår men nekar till morden och har lämnat en berättelse som, hur osannolik man än kan tycka att den är, faktiskt kan vara sann.

Det kan kännas tungt, men det är så vårt rättssystem är uppbyggt.
Åklagaren ska bevisa skuld bortom rimligt tvivel, hellre fria än fälla.
Det är straffrättslig diskussion värd att ha. Vad jag säger är att om denna bevisning (DNA x 2 samt ett erkännande av MGM att han hanterat en kropp) inte räcker, då är Cold Case-utredningar meningslösa. Man kommer inte att få bättre läge än detta.

Du kan jämföra med t.ex. Helena-fallet 1992 eller varför inte MOP. Vilken bevisning skulle man kunna föreställa sig som kan fälla en nekande MGM i de fallen?
Citera
2026-08-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricteapot
​Eftersom KV som regel inte lämnar ut uppgifter om huruvida en enskild person förvaras, inte förvaras, har förvarats eller ska förvaras inom verksamheten, bör en begäran om material gällande en specifik person hanteras därefter. Rimligtvis bör en sådan förfrågan resultera i ett svar eller beslut som varken bifaller eller avslår begäran i sak, eftersom myndigheten inte kan bekräfta personens status som klient.

Som jag fattar lagen så är det offentliga uppgifter. Sen kan man frångå det och sekretessbelägga information precis som i FUP som ges ut. Men ett fall som detta när det gått till åtal. Då borde det gå att få ut bilderna på MGM. Bilderna skulle kunnat varit med i en utgiven FUP utan konstigheter. Eftersom den typen av bilder ofta finns med.
Citera
2026-08-25, 16:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vi har ju haft teorin att han blev angripen bakifrån och med ett verikalt hugg först, eftersom det är relativt lågt i tak.
Hugger man vertikalt kommer det ta i sidan av huvudet/ansiktet. Behöver inte betyda att slaget kom framifrån.

Speciellt om han hade skottkärran framför sig.
Allt är möjligt men
”På höger kind iakttogs en vertikal ca 10 cm lång sårskada”
låter inte som ett yxhugg bakifrån. Vi får se om rättsläkaren förtydligar i morgon och om vi i så fall får veta det.

”Vertikalt” är alltså uppifrån och ner; jag tror du menar ”horisontellt” med tanke på takhöjden?
Citera
2026-08-25, 16:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Allt är möjligt men
”På höger kind iakttogs en vertikal ca 10 cm lång sårskada”
låter inte som ett yxhugg bakifrån. Vi får se om rättsläkaren förtydligar i morgon och om vi i så fall får veta det.

”Vertikalt” är alltså uppifrån och ner; jag tror du menar ”horisontellt” med tanke på takhöjden?

Japp, horisontellt, blev en tankevurpa.
Citera
2026-08-25, 16:42
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tror att det är tveksamt att åklagaren kan bevisa detta.
Jag är enig (iallafall i hovrätten) men det var utgångspunkten för resonemanget om man skulle låta honom undkomma straff för att han levt ett stillsamt liv utan kriminalitet efter morden. Ja la ingen värdering i skuldfrågan utan besvarade bara inlägget utifrån hypotesen att han är skyldig och dömd.
Citera
2026-08-25, 16:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Japp, horisontellt, blev en tankevurpa.
Och skadan på kinden är alltså vertikal. Det är svårt att fixa det bakifrån.
Citera
2026-08-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det låter vettigt. Själv tror jag fantombilden saknar all relevans för mordfallet. Det mesta tyder på att JJ kom skogsvägen och aldrig observerades av någon.

Det enda som stör mig just i det avseendet är hur han lyckades ta sig hem till lägenheten mitt i stan utan att någon lade märke till något avvikande. Det verkar ha funnits gott om kläder i lagården. Kan ha ha bytt till några sådana och stoppat in sina egna blodbestänkta kläder i en påse?

Garderobsdörrar i sovrummet stod väl på glänt också, kanske han "lånat" kläder av Tor.
Citera
2026-08-25, 16:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag håller med!

Det primära fokuset ska naturligtvis ligga på brottsoffren och deras anhöriga. Samtidigt kan jag inte undgå att känna medlidande med JJ. Utifrån det som förekommer i FUP:en verkar det vara en i grunden hygglig och hjälpsam människa.

Som jag redan skrivit i tidigare inlägg misstänker jag att det som hände den dagen var en olycklig kombination av triggers som fick honom att explodera. Kanske var det åratal av inneboende ilska som aldrig fått utlopp när det borde ha gjort det som till slut kom ut på en gång.
Snillen spekulerar:
JJ är snäll mot djur också.

Det är dessutom bara ett enstaka dubbelmord och någon granne i Solumshamn tyckte Tor kunde vara lite tvär ibland.

Vem som helst skulle kunna gjort det JJ gjorde och ändå inte vara en sämre människa för det.

Dags att glömma det där, då det var så länge sedan. JJ verkar vara en hygglig och hjälpsam människa

JJ behöver inget straff. JJ behöver saft, bullar och massor med medlidande.
Citera
2026-08-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är straffrättslig diskussion värd att ha. Vad jag säger är att om denna bevisning (DNA x 2 samt ett erkännande av MGM att han hanterat en kropp) inte räcker, då är Cold Case-utredningar meningslösa. Man kommer inte att få bättre läge än detta.

Du kan jämföra med t.ex. Helena-fallet 1992 eller varför inte MOP. Vilken bevisning skulle man kunna föreställa sig som kan fälla en nekande MGM i de fallen?
Men där tycker jag att du vänder på resonemanget.
Cold Case-verksamhetens meningsfullhet kan knappast avgöra vilket beviskrav vi ska ha.

Om man i Helena-fallet eller MOP hittar en misstänkt och bevisningen efter alla dessa år inte räcker för att styrka gärningsmannaskapet bortom rimligt tvivel, då ska personen naturligtvis inte dömas, även om vi aldrig kommer närmare en lösning.

Två DNA-spår är onekligen tungt, men DNA bevisar i första hand att JJ avsatt DNA på väskan och B.
Och att han erkänner att han hanterat en kropp är naturligtvis ytterligare en mycket besvärande omständighet.
Men om han samtidigt lämnar en alternativ förklaring är frågan fortfarande om åklagarens samlade bevisning motbevisar den förklaringen och styrker att han begått morden bortom rimligt tvivel.

Det kanske är frustrerande i ett 20 år gammalt mordfall, men alternativet vore betydligt värre att vi sänker beviskravet ju äldre och mer svårutrett brottet är.

Jag är inte heller alltid glad i vissa friande domar, även i brott som begåtts i närtid, där domstolen i princip konstaterar att den tilltalades berättelse inte är trovärdig men ändå friar eftersom åklagaren inte lyckats presentera tillräcklig bevisning.

Det är oerhört frustrerande, men en icke trovärdig berättelse är fortfarande inte samma sak som bevis för skuld bortom rimligt tvivel har jag lärt mig.

Numera försöker jag att inte involvera mig känslomässigt i sådana här fall man blir så förbannad rent av sagt.
Citera
2026-08-25, 17:08
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Snillen spekulerar:
JJ är snäll mot djur också.

Det är dessutom bara ett enstaka dubbelmord och någon granne i Solumshamn tyckte Tor kunde vara lite tvär ibland.

Vem som helst skulle kunna gjort det JJ gjorde och ändå inte vara en sämre människa för det.

Dags att glömma det där, då det var så länge sedan. JJ verkar vara en hygglig och hjälpsam människa

JJ behöver inget straff. JJ behöver saft, bullar och massor med medlidande.

Du missförstår mitt inlägg. Jag hör inte till brottslingar-som-offer falangen. Han ska naturligtvis inte behandlas med silkeshandskar. Däremot tror jag att någon form av vård är mer lämpligt än att bara låsa in honom. Obs! Så tycker jag inte generellt.

Det som är tragiskt här är väl att han inte tycks ha fått någon fastställd diagnos. Om han fått professionell hjälp redan i den tidiga ungdomen hade det här kanske aldrig behövt hända.
Citera
2026-08-25, 17:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du missförstår mitt inlägg. Jag hör inte till brottslingar-som-offer falangen. Han ska naturligtvis inte behandlas med silkeshandskar. Däremot tror jag att någon form av vård är mer lämpligt än att bara låsa in honom. Obs! Så tycker jag inte generellt.

Det som är tragiskt här är väl att han inte tycks ha fått någon fastställd diagnos. Om han fått professionell hjälp redan i den tidiga ungdomen hade det här kanske aldrig behövt hända.
Ok.

Jag tyckte skolans reaktion när JJs studiekamrater tog upp hans mående var under all kritik.

Nu har Sverige gått tillbaka till att låsa in brottslingar nästan oberoende av diagnos eller vårdbehov.

Jag tycker JJ ska straffas, men är inte 100% säker att han blir fälld i hovrätten.

Jag tror inte heller att vi någonsin kommer att få svar på varför JJ gjorde det, och då är jag inget medium ens.
Citera
2026-08-25, 17:16
Medlem
Han verkar helt enkelt vara en introvert person.
Det behöver man ingen professionell hjälp för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in