Citat:
Jag hoppas också att de andra som hotats och hatats efter att ha stöttat Simona med en jäkla selfie eller emoji-hjärta och vad mer det kan vara polisanmäler.
Jag ser att Leonidas, chefredaktör för Flamman och Andreas Gustafsson, chefredaktör för ETC tidigare polisanmält en man för att ha skrivit att de var "Israelkramare som borde hängas", och mannen dömdes för olaga hot. Det står att domen säger att brottet anses extra allvarligt då de är journalister,. något som även gäller politiker, inte minst ministrar i regeringen.
https://www.journalisten.se/nyheter/doms-for-hot-mot-chefredaktorer-anklagades-for-israelkramande/
Efter att ha kollat runt andra domar om olaga hot ser Valley Ghanems hot mot Simona inte det minsta "larvigt", "milt" osv. ut, snarare är hennes grövre och i en grövre kontext än många andra som redan dömts.
Notera att det är flera fall av domar där gärningsmännen inte alls uttryckligen skrivit "Jag ska XXX YYY", utan det har varit "borde hängas" och där de inte ens satt sig själva som subjekt och aktör, såsom S0urce spammar om.
(S0urce ljuger för övrigt)
Jag ser att Leonidas, chefredaktör för Flamman och Andreas Gustafsson, chefredaktör för ETC tidigare polisanmält en man för att ha skrivit att de var "Israelkramare som borde hängas", och mannen dömdes för olaga hot. Det står att domen säger att brottet anses extra allvarligt då de är journalister,. något som även gäller politiker, inte minst ministrar i regeringen.
https://www.journalisten.se/nyheter/doms-for-hot-mot-chefredaktorer-anklagades-for-israelkramande/
Efter att ha kollat runt andra domar om olaga hot ser Valley Ghanems hot mot Simona inte det minsta "larvigt", "milt" osv. ut, snarare är hennes grövre och i en grövre kontext än många andra som redan dömts.
Notera att det är flera fall av domar där gärningsmännen inte alls uttryckligen skrivit "Jag ska XXX YYY", utan det har varit "borde hängas" och där de inte ens satt sig själva som subjekt och aktör, såsom S0urce spammar om.
(S0urce ljuger för övrigt)
Uttalandet är formulerat normativt: "borde hängas". Ingen säger att han själv ska göra något.
Men avsändaren taggade namngivna mottagare i direkt tilltal med levererat meddelande: "Då pratar vi om er också", vilket gör innehållet till ett besked om dem. Det är själva steget från åsikt till utpekande. Han dömdes alltså för olaga hot.
Jag har aldrig hävdat att det måste stå "jag ska". Förtäckta hot omfattas (om du förstår vad det innebär) och prövningen görs på helheten. Frågan är om uttalandet i sitt sammanhang förmedlar ett besked till en mottagare om vad som kan drabba just henne.
Det var det som gjorde "borde hängas" till ett besked i stället för en åsikt. Inte satsformen...mottagaren.
I "Må hon brännas" finns inget av det. Ingen taggning, inget tilltal, ingen precisering att det gäller henne som mottagare, ingen som adresseras. Tredje person, om någon som inte deltar i tråden.
Försök igen!
Senast redigerad av S0urce 2026-08-25 kl. 12:36.
Senast redigerad av S0urce 2026-08-25 kl. 12:36.