2026-08-23, 17:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Davidsstjärnan är en symbol för judendom. Det är också en symbol för landet Israel.

På grund av att det är en symbol för Israel kan ingen avfärda kritiken mot att Mohamsson bär davidsstjärnan som ”antisemitism” och riktat mot det judiska folket. Det är inte det utan kritik mot stödet till Israel, som är implicit när en ickejude bär symbolen som manifestation.

Du menar att det inte alls är antisemitiskt att vara mot Israel? Att judar skulle överleva utan problem om Israel blev utplånat? Vad skulle Israel gjort efter 7e oktober menar du? Bara låtit jihadisterna mörda dem allihop eller?
Citera
2026-08-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vem ska då förklara för oss att våran rädsla för islam är ogrundad?
Njae rädsla för Islam har vi icke i Sverige , vi ser mer potential att utvisa icke kristna , dessa "muslimer" som tror blint på att dessa kan ta med sig mellanöstern till Sverige.
De har skett mycket i denna frågan , där en av de främsta inom invandrarfrågorna sagt att nya fräscha mentalsjukhus ska återinföras efter valet.

Att bära en Davidsstjärna eller att vara Jude i Sverige är inget invandrar problem , Judar är ett bra folk
Citera
2026-08-23, 17:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Jag försöker förstå din argumentation, menar du ungefär såhär?

1. Davidsstjärnan är en judisk symbol och också en symbol för Israel.
2. Mohamsson är inte jude och använder den som politisk manifestation.
3. Därför är hennes användning ett implicit stöd för Israel.
4. Därför är kritik mot att hon bär den == kritik mot Israel/stöd för Israel...inte mot judar
5. Därför kan kritiken inte avfärdas genom att kalla den antisemitisk.

Det stämmer.

Naturligtvis kan kritiken i verkligheten vara antisemitisk och mot judar samtidigt som den är kritisk mot Israel. Det finns förstås ingen logisk motsättning i det. Och den som är antisemit är nästan alltid emot Israel.

Men alltsom oftast så förutsätter man bara det från den israelvänliga sidan eller överdriver den aspekten och tonar ned den andra därför att det är ett så effektivt propagandavapen mot den kritik mot Israels aktioner i Gaza osv man vill ta fokus från.
Citera
2026-08-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
1) Det stämmer men det finns säkert många judar även i Sverige som anser att Israels politik är avskyvärd.

2) Precis, det är en mycket vacker symbol som förtjänar att inte solkas ner.

3) Ja, bär man slöja i Sverige så är man skyldig till någon slags terror. En del tycker det.

Och inte lär det väl bli aktuellt för Mohamsson att slänga på sig slöjan för att manifestera deras rätt?

Det behöver hon inte. Tiotusentals muslimska kvinnor bär slöja i Sverige. Medan... tja, 20 judiska män bär kippa i Sverige?

Något fler bär Davidsstjärna öppet, det tror jag nog. Kanske 100 stycken?
Citera
2026-08-23, 17:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det inte alls är antisemitiskt att vara mot Israel? Att judar skulle överleva utan problem om Israel blev utplånat? Vad skulle Israel gjort efter 7e oktober menar du? Bara låtit jihadisterna mörda dem allihop eller?

Det är fullständigt normalt att vara emot Israels agerande mot palestinierna och i Gaza och de flesta som inte är israelvänner finner det mycket problematisk eller oacceptabelt. Att vara emot det skiljer sig inte från kritik av andra länder och deras regimer. Så nej, det är inte antisemitiskt alls.

Att uppfatta att Mohamsson bär davidsstjärnan som stöd för Israel är alltså inte antisemitiskt.
Citera
2026-08-23, 17:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det där ser ut som logikkedja för en vänsterpartist. 🤔

Citat:
Tror du missförstår, det var inte din argumentation jag kommenterade.

Utan min då. Vad är fel på den logiken då?

Det finns för övrigt inga som helst likhetstecken mellan kritik av Israel och ”vänster”, eller stöd till Israel och ”höger”. Det är återigen en av er israelvänners propaganda-talking points.
Citera
2026-08-23, 17:45
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Utan min då. Vad är fel på den logiken då?

Det finns för övrigt inga som helst likhetstecken mellan kritik av Israel och ”vänster”, eller stöd till Israel och ”höger”. Det är återigen en av er israelvänners propaganda-talking points.

Jag är fortfarande ingen israelvän, jag tycker bara det är anmärkningsvärt att någon som Valley som ska jobba mot islamofobi snarare gör tvärtom.
Citera
2026-08-23, 17:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det behöver hon inte. Tiotusentals muslimska kvinnor bär slöja i Sverige. Medan... tja, 20 judiska män bär kippa i Sverige?

Något fler bär Davidsstjärna öppet, det tror jag nog. Kanske 100 stycken?

Det är svårt att säga. Utan exakta belägg måste man vara mycket försiktig i att bedöma hur svårt det är att vara jude i Sverige. Det ligger i farans riktning att det överdrivs i linje med att använda antisemitism som vapen mot israelkritik.

Med det sagt så finns det onekligen antisemitism i Sverige och det är förkastligt och har för stor utbredning.

Vad gäller slöja kontra davidsstjärna i Sverige så måste man notera att rätten till bärandet av slöja till skillnad från bärandet av davidsstjärna är hotad och ifrågasatt idag. SD och andra grupper hotar att införa förbud.

Vilket utgör ett hot mot våra demokratiska fri- och rättigheter och vår självklara rätt att själva avgöra vilka klädesplagg vi vill bära utan att makthavare och politiker lägger sig i det.

Det finns alltså goda skäl för Mohamsson som föregiven liberal att manifestera för rätten att bära slöja. Att hon skall ta på sig slöja är dock inget att begära då jag antar att hon liksom jag inte sympatiserar med tron och dess påverkan på hur utövarna av den klär sig som sådan, utan i så fall med rätten till religionsfrihet och att som medborgare klä som man vill utan att behöva Jimmie Åkessons och liknande figurers godkännande.
Citera
2026-08-23, 17:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag är fortfarande ingen israelvän, jag tycker bara det är anmärkningsvärt att någon som Valley som ska jobba mot islamofobi snarare gör tvärtom.

Jaha. Men vad hade du för synpunkter på logiken i mitt resonemang?
Citera
2026-08-23, 18:10
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Vadå inte vara med i en debatt? Enligt min mening är det bra om alla åsikter företräds och debatteras och att alla debattörer kommer till tals. Ingen skall diskvalificeras. Inte heller extremister.

Det är en åsikt jag har inte bara om Flashback utan som jag anser bör gälla lika mycket i samhället.

Dessutom bör man diskutera deras åsikter i sak och inte hur de uttrycker sig eller vad det de säger egentligen innebär enligt deras motståndare osv.

Här är det uppenbart att Valley Ghanem i sak är kritisk mot att hon menar att Mohamsson som palestinier sviker palestiniernas sak och stöder Israel. Att diskutera det är att diskutera i sak.

Att diskutera ”antisemitismen” och ”hatet” och Ghanems person är en skendebatt som fungerar som propaganda och en ursäkt för att låta bli att debattera sakfrågor. Det är uppenbart.

Tror du missförstod mig. Jag menar att hon inte skulle vilja medverka en debatt trots att hon kallar sig för debattör.
Citera
2026-08-23, 18:16
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jaha. Men vad hade du för synpunkter på logiken i mitt resonemang?

Att hennes rätt att bära en judisk symbol i Sverige är ett stöd för judarna i Sverige.
Att sen Valley importerar sin konflikt i en svensk kontext, är väl därför vi har en växande antisemitism i Sverige?
I så fall tar jag mig rättigheten att sammankoppla alla muslimska klädesplagg i Sverige som ett stöd för islamiseringen av Europa och de terrordåd i dess spår.
Citera
2026-08-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag förstår inte varför du anser att det är rimligt att anta att davidsstjärnan automatiskt betyder att man är pro-Israel men att muslimsk klädsel inte automatiskt betyder att man är islamist. Sen är det väldigt märkligt att just Israel ska singlas ut och ställas för helt andra krav än alla andra. Turkiet beter sig betydligt värre åt än Israel men det är inga som går runt och mordhotar personer med turkiska flaggor.

Precis. Så fort det varit ett islamistiskt terrordåd eller kravaller med stenkastning som under påsken osv. säger man alltid "detta får inte öka islamofobin!", "bunta inte ihop jihadister med vanliga muslimer, de ska inte behöva ta avstånd!".
Men samtidigt ska då alla judar som någonsin levt, inklusive de som mördades under förintelsen vara en och samma kropp. Och det ska vara "förståeligt" att hetsa om tortyr-mord om man ser en Davidsstjärna och kalla personen diverse rasistiska öknamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in