Citat:
Att ett så stort parti som SD vill förbjuda slöja är ett konkret hot mot rätten att bära den, även om hotet inte akut. Det är oroväckande att Mohamsson och L inte står upp för rätten att bära vilka plagg man vill, så som de med rätta står upp för rätten att bära davidsstjärnan.
Antisemitism i Sverige finns och är ett problem, inte minst bland muslimer, men just därför skall den inte användas som ett vapen i debatten om konflikten Israel- Palestina.
Den skall heller inte överdrivas. Vi står långt från pogromer och den som utför antisemitiska dåd av något slag blir obönhörligen lagförd. Den skall tas på allvar.
Samtidigt finns tyvärr gravt felriktade åtgärder som att förbjuda förintelseförnekelse och öht lagen om hets mot folkgrupp. Det är lagar som bygger på våld mot åsikter och är som sådana kontraproduktiva och uppmanar till mer våld.
Antisemitism i Sverige finns och är ett problem, inte minst bland muslimer, men just därför skall den inte användas som ett vapen i debatten om konflikten Israel- Palestina.
Den skall heller inte överdrivas. Vi står långt från pogromer och den som utför antisemitiska dåd av något slag blir obönhörligen lagförd. Den skall tas på allvar.
Samtidigt finns tyvärr gravt felriktade åtgärder som att förbjuda förintelseförnekelse och öht lagen om hets mot folkgrupp. Det är lagar som bygger på våld mot åsikter och är som sådana kontraproduktiva och uppmanar till mer våld.
Vi har olika syn på slöjan. Jag ser slöjan som ett brutal religiös symbol som står i opposition till demokratiska värderingar om individens frihet.
Citat:
Hijaben ingår i ett omfattande patriarkalt och religiöst värdesystem som utgår från att kvinnans kropp är en källa till skam och vanheder.
Citat:
Hijaben en symbol för uppfattningen att kvinnor är ansvariga för mäns sexuella beteende emot kvinnors kroppar samt bidrar till fysisk och social segregering av könen. Den utgör, likväl som barn- och tvångsäktenskap, könsstympning, oskuldskontroller och oskuldsoperationer, en social kontrollmekanism för att upprätthålla hederskulturens oskulds- och kyskhetsideal samt för att begränsa och kontrollera flickors och kvinnors liv.
https://gapf.se/hijab-barn/
Valley Ghanem själv har ju tydligen sagt att muslimska kvinnor inte får välja att bära hijab, utan de är tvungna att bära hijab, därför att religionen kräver det. Valley Ghanem har också, vad jag förstår, hånat de iranska kvinnor som har slängt sin hijab.
Steget är inte långt, som jag tolkar det, till att Valley Ghanem vill straffa muslimska kvinnor som inte bär hijab, och som inte lyder hennes stenhårda regler om hur muslimska kvinnor ska uppföra sig.
Spelar roll vad Valley Ghanem säger, svarar du kanske. Spelar roll vad SD säger i frågan, så länge de inte får stöd av något annat parti, svarar jag.