2026-08-25, 08:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Fel tänkt. Fråga folk som åker fritidsbåt vilka regler dom följer för att minska risken för incidenter od.

Dom alla allra flesta råkar inte ur för något , varför har dom tur eller tar dom det säkra före det osäkra och håller utkik och framflrallt håller sig ur vägen för de som seglar för sitt levebröd.

Så kan man tänka, och det gör de flesta, för det mesta. Att inte hamna nära stora fartyg, vare sig framför eller på sidorna tillämpar de flesta - för att inte säga "alla".

Men när det korvar till sig - det gör det ibland, så följer man sjövägsreglerna till punkt och pricka, man utgår inte från att fritidsbåtar följer någon sorts hittepåregler som mest fungerar som ersättning för att lära sig och tillämpa de regler som gäller.

I det här fallet finns det nämnligen en krydda som inte påtalats: Om vi för en stund låtsas att snipan haft uppsikt och sett fartyget, så gäller (för snipan) en skyldighet att hålla kurs och fart till dess det är uppenbart att man själv MÅSTE göra något för att rädda sig.

Därför hade snipans beteende och åtgärder varit desamma oavsett om man sett fartyget eller inte - att börja väja undan "på känn i en upphinnandesituation innebär att man lika gärna kan styra rakt in i det upphinnande fartygets kurs som att styra från det. Givetvis har inte snipan sett fartyget denna gång, men situationen (fram till att snipan räddar sig med en undanmanöver) kan uppstå igen, därför att sjövägsreglerna inte bara tillåter det, utan föreskriver det.

Givetvis försöker alla kloka människor att hålla sig från interaktion med fartyg, om man kan - och det kan man i stort sett alltid, som fritidsseglare. Men när man inte kan det (man kan ju överraskas i småbåtar, utan radar och AIS att det kommer ett fartyg runt udden...) så följer man sjövägsreglerna fullt ut OCH har rätt att lita på att det gör motparten också. Denna gång låg väjningsskyldigheten helt (eller närapå helt) på fartyget. Snipans brott är att att genom ouppmärksamhet låta det gå så långt att man inte hann göra något för att rädda sig undan ett fartyg som bröt mot den tyngsta av väjningsreglerna, upphinnande väjer.

(Hade snipan varit ett fartyg, som Misje Verde hade missat hade man själv sett Misje Verde på radar, man hade AIS-data på skärmen med namnet på fartyget, man hade fått en varning för möjlig kollision (CPA) i god tid, man hade anropat på VHF och man hade snabbt fått styr på situationen - och hade Misje Verde inte svarat hade det också blivit ett j-a liv i efterhand).

Det man kan lära som fritidsseglare ("amatör" - även om det denna gång var proffsen som felade mest) är ju att vara vaken och förstå att man är sårbar på ett sätt som jämstora fartyg sällan är. Det andra är att man MÅSTE vara vaksam och se till att man undviker närsituationer.
Citera
2026-08-25, 09:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Många har säkert tur. Snipans befälhavare har säkert haft tur flera hundratals gånger och framfört båten på samma lite halvt vårdslösa vis och då är det ju en tidsfråga såklart.

Jag cykelpendlar vid fem på morgonen och det är knappt en enda bil ute på gatorna här då och det finns en cykelöverfart som alltid är helgrön och det har aldrig någonsin varit en bil där när jag cyklat där men problemet är att den ligger precis vid hörnet på en byggnad som helt döljer om det finns en bil som kommer från vänster förrän man bokstavligen har nått hela vägen fram till överfarten. Så jag gör det alla cyklister hatar, dödar min fart helt för att stanna och sticka ut huvudet runt hörnan på byggnaden för att ta en titt så att det är säkert.

Jag har även pendlat exakt den vägen många gånger vid andra tider när det är fler bilar ute och jag gör givetvis samma sak då men samtidigt som jag gör det så flyger cyklister som legat bakom mig förbi mig och rakt ut i cykelöverfarten och tar för givet att ingen kör mott rött. Wow, tänker jag.

Det kan vara litet svårt att göra jämförelser med vägtrafiken, men om du är snipan/cykeln, så motsvarar fartyget en tyst lastbil som kommer ifatt dig bakifrån på gatan, och kör över dig därför att man inte bryr sig om att hålla uppsikt framåt. Du kanske inte har backspegel på cykeln ?

Den här olyckan är ett ovanligt fall därför att i de flesta lägen där småbåtar interagerar med fartyg, så ser den lilla båten fartyget och manövrerar försiktigt, ungefär som du tänker tanken "kör någon mot rött?". Men precis som i landtrafik är man extra sårbar för trafik som kommer bakifrån.
Citera
2026-08-25, 09:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I dagens Kungälvsposten så ifrågasätter man det lämpliga att fartyget var nästintill helt tyst pga hybriddriften.

I en snipa så lär dock detta enbart spela någon roll på mycket korta avstånd.

Ja, det är ett tankefel (hos Kungälvsposten! - inte du).

På sjön är fartyg lika tysta oavsett om de seglar eller går för motor och hybriddrift har också motor för det mesta. I båtar är vind- och sjöljud och den egna motorn (om den går) det man hör. Det finns naturligtvis båtar som hörs bra alltid (vissa motorbåtar) precis som det finns tillfällen när även mindre ljud bär obegripligt bra, men Misje Verde var verkligen inte ett stealthfartyg på något sätt som betydde något i denna olycka.
Citera
2026-08-25, 14:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det är ett tankefel (hos Kungälvsposten! - inte du).

På sjön är fartyg lika tysta oavsett om de seglar eller går för motor och hybriddrift har också motor för det mesta. I båtar är vind- och sjöljud och den egna motorn (om den går) det man hör. Det finns naturligtvis båtar som hörs bra alltid (vissa motorbåtar) precis som det finns tillfällen när även mindre ljud bär obegripligt bra, men Misje Verde var verkligen inte ett stealthfartyg på något sätt som betydde något i denna olycka.
Är fartyget dessutom i lä, som Misje var, så blir det ännu svårare att höra nåt.
Citera
2026-08-25, 14:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Är fartyget dessutom i lä, som Misje var, så blir det ännu svårare att höra nåt.

Ja, tidningens "killgissning" bygger nog inte på erfarenheter av fritidsbåtar som rör på sig.

Men (anekdotiskt) ibland kan man faktiskt känna avgaslukt innan man hör någon motor, men (förstås) inte i lä.
Citera
2026-08-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ja, tidningens "killgissning" bygger nog inte på erfarenheter av fritidsbåtar som rör på sig.

Men (anekdotiskt) ibland kan man faktiskt känna avgaslukt innan man hör någon motor, men (förstås) inte i lä.
Just denna gång gjorde det naturligtvis ingen större skillnad, men när vinden ligger på så hör man ofta större fartyg på flera kilometers avstånd, ofta ett ljud som hörs igenom andra ljud också. Så om man har vinden i ryggen så borde man kunna höra ett fartyg även i en mindre båt om dess motor inte är väldigt ljudlig.

När jag var liten så hörde man ibland finlandsfärjan genom ljudet av utombordaren, dvs om man var tillräckligt nära (strax under kilometerns var nog det närmaste vi någonsin var) och vinden låg på från färjan mot motorbåten.

Stod man på stranden kunde man höra färjan på åtminstone 5 km avstånd (jag mätte från farleden till vår stuga och det är 5 km). Den hördes också väldigt väl om det var vindstilla.

Men som sagt, i en snipa med en Penta så har jag svårt att tro att det skulle höras förrän fartyget är väldigt nära ovsett.
Citera
2026-08-25, 15:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Just denna gång gjorde det naturligtvis ingen större skillnad, men när vinden ligger på så hör man ofta större fartyg på flera kilometers avstånd, ofta ett ljud som hörs igenom andra ljud också. Så om man har vinden i ryggen så borde man kunna höra ett fartyg även i en mindre båt om dess motor inte är väldigt ljudlig.

När jag var liten så hörde man ibland finlandsfärjan genom ljudet av utombordaren, dvs om man var tillräckligt nära (strax under kilometerns var nog det närmaste vi någonsin var) och vinden låg på från färjan mot motorbåten.

Stod man på stranden kunde man höra färjan på åtminstone 5 km avstånd (jag mätte från farleden till vår stuga och det är 5 km). Den hördes också väldigt väl om det var vindstilla.

Men som sagt, i en snipa med en Penta så har jag svårt att tro att det skulle höras förrän fartyget är väldigt nära ovsett.

Jag tror att det som stör mest när man själv seglar eller går för motor är ljuden från sjögången och vindbruset från rigg och segel.

Men det kan bli konstigt ibland - ljud i vatten går ju som bekant tre gånger så snabbt, propellerjud kan bli mycket speciella och i stilla luft eller medvind från ljudkällan kan det höras långt. Men givet omständigheterna denna gång har fartyget nog inte hörts alls - men inte för att det hade hybriddrift.
Citera
2026-08-25, 15:05
Medlem
Citat:

Citat:

Skulle inte påstå att det är tidningens killgissning utan det är en intervju med en närboende i området, som bor precis vid vattnet som ofta lägger märke till större fartyg som rör sig i farleden.
Han menar att man alltid hör de traditionella maskinerna på mycket lång väg medan denna gled fram knäpptyst, och det var just något han lade märke till denna kväll.

Han drar inte någon slutsats kring det, utan håller det väl som en fråga inte orimlig att ställa ändå - om det kan varit bidragande.
Mannen i intervjun menar att elbilar har externt ljud för att de ska höras mer och undrar om det inte vore rimligt även för fartyg som kör nära land.
Personligen kan jag tycka att det är vettigt att frågan lyfts. Inte enkom för detta som redan skett utan snarare för framtiden.
Skulle bli förvånad om inte SHK går till botten med detta ändå. Även om de kanske avfärdar det snabbt så lär de undersöka det.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-25 kl. 15:27.
Citera
2026-08-25, 15:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Skulle inte påstå att det är tidningens killgissning utan det är en intervju med en närboende i området, som bor precis vid vattnet som ofta lägger märke till större fartyg som rör sig i farleden.
Han menar att man alltid hör de traditionella maskinerna på mycket lång väg medan denna gled fram knäpptyst, och det var just något han lade märke till denna kväll.

Skulle inte påstå att han drar någon slutsats kring det, utan håller det väl som en fråga inte orimlig att ställa ändå - om det kan varit bidragande.
Mannen i intervjun menar att elbilar har externt ljud för att de ska höras mer och undrar om det inte vore rimligt även för fartyg som kör nära land.
Personligen kan jag tycka att det är vettigt att frågan lyfts. Inte enkom för detta som redan skett utan snarare för framtiden.
Skulle bli förvånad om inte SHK går till botten med detta ändå. Även om de kanske avfärdar det snabbt så lär de undersöka det.

Hade det varit en elbåt, så hade det funnits en poäng, men nu är det en hybrid, som bara går en kort tid på el innan motorn måste startas. Står man inte "medvinds" uppfattas ju de flesta fartyg som tysta, på avstånd. Misje Verde har en huvudmotor på 1600 kW och batterier som rymmer nästan 1000 kWh vilket gör den dieselelektrisk, med en gångreserv på någon timma. Såklart är den tyst i hamn och vid in- och utgång ur hamn (och det är jättebra), men smyga fram som en andeviskning kan den bara göra en kortare tid...

Därför tror jag inte den är så tyst att den måste få en ljudgenerator för att märkas.
Citera
2026-08-25, 15:39
Medlem
Citat:
Hade det varit en elbåt, så hade det funnits en poäng, men nu är det en hybrid, som bara går en kort tid på el innan motorn måste startas. Står man inte "medvinds" uppfattas ju de flesta fartyg som tysta, på avstånd. Misje Verde har en huvudmotor på 1600 kW och batterier som rymmer nästan 1000 kWh vilket gör den dieselelektrisk, med en gångreserv på någon timma. Såklart är den tyst i hamn och vid in- och utgång ur hamn (och det är jättebra), men smyga fram som en andeviskning kan den bara göra en kortare tid...

Därför tror jag inte den är så tyst att den måste få en ljudgenerator för att märkas.

Jag bara återberättar vad mannen sagt.
Han bor närområdet i direkt anslutning till vattnet. Han bor längre upp i farleden sett från olycksplatsen, mot Uddevalla, men helt klart har den gått en tid från hamn - uppenbarligen mycket tyst.

Lägger in ett kort citat från tidningen.

Citat:
Jag har sjöbod och tittar rätt så mycket på båtar som glider förbi, och den där gled verkligen förbi. Både vi och grannen reagerade och sade, ”vad är det här, den låter ju ingenting”.

Den var ovanligt tyst jämfört med andra fartyg?

– Ja. Det brukar höras rätt ordentligt om de traditionella maskinerna. Vi bor precis vid vattnet och det hörs lång väg när de stora maskinerna är på, så det här var väldigt ovanligt.

Jag känner själv till området väl. Just där denna mannen bor är det trängre än vid t ex olycksplatsen. Vanliga motorer låter möjligen mer pga ljud som studsar i just det området. Kanske. Jag gissar.
Men det gör ju hur som helst inte en elmotor mer ljudlig.
Den generella poängen inte fel i mitt tycke. Även om det (kanske) inte hade betydelse för just denna olycka.
Citera
2026-08-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag bara återberättar vad mannen sagt.
Han bor närområdet i direkt anslutning till vattnet. Han bor längre upp i farleden sett från olycksplatsen, mot Uddevalla, men helt klart har den gått en tid från hamn - uppenbarligen mycket tyst.

Lägger in ett kort citat från tidningen.

Jag känner själv till området väl. Just där denna mannen bor är det trängre än vid t ex olycksplatsen. Vanliga motorer låter möjligen mer pga ljud som studsar i just det området. Kanske. Jag gissar.
Men det gör ju hur som helst inte en elmotor mer ljudlig.
Den generella poängen inte fel i mitt tycke. Även om det (kanske) inte hade betydelse för just denna olycka.
Nej, hon är nog inte mer tyst en en vanlig modern båt.

Hon har inte full dieselelektrisk framdrift utan en stor huvudmaskin med reduktionsväxel etc. och en seriekopplad elmotor. I teorin kan hon köras på 2 generatorer/batteri och ren eldrift men som sagt räcker det bara 40 minuter och är främst avsett för hamnmanöver och kranar etc. Generatorerna är bara på 2x200 kW så inget som ger 12 knops elektrisk drift.

Vanliga dieselektriska fartyg vara rätt mycket tystare. Främst eftersom de inte kräver en större reduktionsväxel och man brukar ha flera mindre huvudmaskiner (som stängs av och på en efter en) istället för en eller två större maskiner - Misje Verde är inte konstruerad så.
Citera
2026-08-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nej, hon är nog inte mer tyst en en vanlig modern båt.

Hon har inte full dieselelektrisk framdrift utan en stor huvudmaskin med reduktionsväxel etc. och en seriekopplad elmotor. I teorin kan hon köras på 2 generatorer/batteri och ren eldrift men som sagt räcker det bara 40 minuter och är främst avsett för hamnmanöver och kranar etc. Generatorerna är bara på 2x200 kW så inget som ger 12 knops elektrisk drift.

Vanliga dieselektriska fartyg vara rätt mycket tystare. Främst eftersom de inte kräver en större reduktionsväxel och man brukar ha flera mindre huvudmaskiner (som stängs av och på en efter en) istället för en eller två större maskiner - Misje Verde är inte konstruerad så.

Du har bättre koll på maskiner än jag, det är uppenbart.

Men som sagt - jag bara återberättar, och citerar, vad mannen berättat i tidningen, som varken jag eller någon annan här har anledning att misstro.
Tvärt om noterar jag som sagt att han bor vid vattnet och ofta kikar på fartygen som passerar.
Misje V hade gått ungefär 1/3 från Uddevalla till olycksplatsen när de passerade hans hem. Trängre där.
Kan ha gått på betydligt lägre fart än 12 knop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in