Jag TROR att både kaptenens och lotsens ombud inser att det inte ser bra ut alls, och de vill givetvis (deras jobb) försöka hitta de förmildrande omständigheter som nu kan finnas. Att segla med bara vaktens befäl på bryggan anses vara OK när omständigheterna tillåter det, och i nästan alla fall går det ju också bra. Att misslyckas så kapitalt som man gjort denna gång är ju MYCKET ovanligt, och det står ju uppenbart för alla med minsta koll att framförallt fartyget har missat ordentligt.
Ett slipad ombud för en (hypotetiskt) anklgad snipaförare hade ju framhållit att snipan uppträdde helt korrekt, höll kurs och fart in i det sista och gav därför fartyget alla möjligheter att hålla undan. Sedan har ju snipaföraren medgett att han inte sett fartyget, och det är ju också den rimligaste förklaringen till att inte försöka fly undan tidigare.
Snipaförarens misstag (sjörättsligt) var ju att inte observera att fartyget inte tänkte väja - men att göra detta (egen manöver) är en möjlighet som uppstår EFTER att det blir uppenbart att skyldigheten att hålla kurs och fart inte kommer att hindra kollision.
Man är ju också mer skyldig att ha uppsikt i sitt eget ansvarsområde (dit man är på väg) än akteröver (där man redan varit). Så det kan vara en fråga om ifall åklagaren bedömt att bristande uppsikt akteröver (sjörättsligt) är frågan om ringa vårdslöshet i sjötrafik (straffritt) eller vårdslöshet av normalgraden (som det brukar bli då man kör upp på land i hög fart). Jag har inte direkt letat, men det lär inte finnas många fall där man ens prövats för vårdslöshet i sjötrafik därför att man körts på bakifrån.
Sedan förekommer det påståenden angående åklagarens kompetens. Den kan ju inte jag uttala mig om, men det kan ju vara bra att veta att eftersom MV är ett kommersiellt fartyg, så handläggs saken i en sk sjörätt, där åklagaren skall ha kompetens inom området, men också rätten i sig. Tingsrätterna runt landet handlägger enklare "båtbrott", fylla och enklare vårdslöshet). Aktuell åklagare lär ha sådan kompetens.
Sedan, rättsfallet Helga vs Fiskarsson: Referatet från rätten hittade jag inte, men väl en beskrivning av det fallet (
https://www.skippo.se/kunskap/vem-ska-vacja ) (sic!) Det är Hugo Tiberg (som brukar tycka att fritidsbåtar också får finnas) som kommenterat.
Här finner man att tankern Helga tutade bort två fiskebåtar, varav den ena inte flyttade på sig. Då klandrade hovrätten (men inte tingsrätten) fiskebåten som inte agerat. Det var tydligen lotsen som James stöttade denna gång...