2026-08-25, 08:23
Medlem
Många som försöker verka kunniga i tråden fast det märks att de egentligen är okunniga. Det viktiga är att rutinerna stärkts upp ordentligt och att man utreder vad som gick fel grundligt.
Tragiskt för alla inblandade.
Citera
2026-08-25, 08:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av öpöz000r
Slår vad om att det är någon korkad sjuksköterska. Hört att kvaliteten på sjuksköterskorna gått ner ganska rejält och att lärarna blir pressade av universiteten att godkänna dem ändå.
Jasså det har du hört? Vad skulle vara incitamenten till det? Finns knappast något självändamål att godkänna sjuksköterskor.
Citera
2026-08-25, 08:26
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Många som försöker verka kunniga i tråden fast det märks att de egentligen är okunniga. Det viktiga är att rutinerna stärkts upp ordentligt och att man utreder vad som gick fel grundligt.
Tragiskt för alla inblandade.
det är ju givetvis bra, det tragiska är att de rutinerna tydligen inte fanns innan. Jag fattar ju att fel kan ske men detta borde i min mening vara brottsligt nästan. Det är FÖR mycket fel.
Citera
2026-08-25, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
det är ju givetvis bra, det tragiska är att de rutinerna tydligen inte fanns innan. Jag fattar ju att fel kan ske men detta borde i min mening vara brottsligt nästan. Det är FÖR mycket fel.

Ja, något har verkligen gått käpprätt åt h-vete.
Det borde inte ha kunnat ske.
Citera
2026-08-25, 08:35
Medlem
öpöz000rs avatar
Citat:
Jasså det har du hört? Vad skulle vara incitamenten till det? Finns knappast något självändamål att godkänna sjuksköterskor.

Universiteten tjänar mer pengar på godkända sjuksköterskor, så jo, det finns visst incitament.
Citera
2026-08-25, 08:37
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Kaliumklorid används för att hjärtat ska stanna under operationen medan hjärt- och lungmaskinen är i gång. Men i stället har patienterna i det här fallet fått kalciumklorid.

https://www.dn.se/sverige/karolinska-forvaxlade-lakemedel-tva-har-livshotande-skador/
Fy, läkare, särskilt kirurger, är våra hjältar. Vilket ansvar de tar på sig.
Citera
2026-08-25, 08:39
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av öpöz000r
Universiteten tjänar mer pengar på godkända sjuksköterskor, så jo, det finns visst incitament.
Jo men man sållar ganska bra med att det är höga antagningskrav. Vad annars skiljer från för sig 20 eller 40 år sedan. Vem som helst kan inte bli sjuksköterska.
Citera
2026-08-25, 09:14
Medlem
Citat:

Klart det finns - pengar till utbildningsinstitutionen. Utgår per godkänd student.
Citera
2026-08-25, 09:25
Medlem
Frågan är ju också hur läkemedlet kom in på salarna. Är thorax på nks så stort att läkemedel beställs och att någon farmaceut skickat fel från läkemedelsförråd/sjukhusapotek?

Stod läkemedlen ihopblandade på hyllan i läkemedelsförrådet/sjukhusapotek? Vilket gör risken ännu större för förväxling, alltså drar in någon som packat upp läkemedlen i ansvarskedjan. Kom de rent av levererade ihopblandade så från leverantören?

Eller har två olika sjuksköterskor tagit fel när de hämtat från läkemedelsrummet, det indikerar ju i så fall att förpackningar står "tillsammans ihopblandade" då två olika pers råkat ta fel.

Eller om operationerna förberedes samtidigt, kan det då i läkemedelsrummet ha sagts av en sjuksköterska till den andra"ger du mig en Addex Kaliumklorid när du ändå tar en till dig? Vi behöver det med."

Slutligen har det i alla scenarier inte dubbelkollats ordentligt på sal av ssk/läk/perfusionist att läkemedlet som kommit in på sal är korrekt. Där de ligger tillsammans med andra standardläkemedel, för proceduren, som stämmer, och ser ut "som vanligt" utöver den enda (men helt avgörande) bokstaven som skiljer

Jag vet inte hur det går till vid just vid dessa operationer, men annars är det vanligt att ssk håller upp läkemedelsampullen och sprutan med uppdragen dos, samt redogör för ev spädning, till läkaren så ska denne kollar, som sista steg, att allt stämmer. Om detta har gjorts ligger nog läkarna (kir alt narkos) pyr till tror jag.
Citera
2026-08-25, 09:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Klart det finns - pengar till utbildningsinstitutionen. Utgår per godkänd student.
Jo absolut men de som pluggar till sjuksköterska är ju inte slackers till att börja med. Jag gissar nu men 90% lär nog genomfåra utbildningen utan hjälp. Då måste det ju vara ännu vanligare på andra utbildningar? Konstigt nog har jag aldrig fått pengar när jag pluggade, skumt.
Citera
2026-08-25, 09:48
Medlem
Det känns så extra oturligt att det felaktiga läkemedlet var så förödande skadligt dessutom.
Jag håller med om att alla som jobbar på operation är hjältar, det känns så väldigt tragiskt.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2026-08-25 kl. 09:50.
Citera
2026-08-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Det känns så extra oturligt att det felaktiga läkemedlet var så förödande skadligt dessutom.
Jag håller med om att alla som jobbar på operation är hjältar, det känns så väldigt tragiskt.

Vadå hjältar? De utför ett arbete som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in