2026-08-25, 10:04
Medlem
Krävs väll en kyrkogård för att få fram en bra läkare sägs det.
Synd om patienterna och anhöriga.
Citera
2026-08-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
I ett pressmeddelande på Expressen kan man läsa att två patienter är kritiskt sjuka efter en hjärtoperation. Två läkemedel förväxlades, vilket orsakade deras hjärtan att ta irreversibel skada och båda patienterna behöver nu hjärttransplantation.
Två patienter for illa under operation på Karolinska universitetsskjukhuset på grund av en miss. Nu behöver de nya hjärtan, skriver sjukhuset i ett pressmeddelande.

De två genomförde öppen hjärtkirurgi när läkarna föväxlade deras läkemedel. På grund av det startade inte deras hjärtan efter operationen och de fick fortsatt livsuppehållande vård med hjärt-lungmaskiner på intensivvårdsavdelningen.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=e90c04ea-ba7e-49e4-a85f-83cba08564d8

Frågan är hur detta har kunnat ske? Hur har rutinerna kunnat brista på ett så allvarligt sätt?

Edit:
Lägger till Karolinskas eget pressmeddelande:
https://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2026/08/kommentar-med-anledning-av-handelse-pa-thoraxoperation-den-18-augusti/

Lär snart bli mer regel än undantag med kommande Gen Zs i sjukhusmiljöerna. De kan dansa lite tiktok och försköka skutta lite ovan marken medans patienter dör till höger och vänster. Bra scen för nästa tik tok trend vettja...
Citera
2026-08-25, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Många som försöker verka kunniga i tråden fast det märks att de egentligen är okunniga. Det viktiga är att rutinerna stärkts upp ordentligt och att man utreder vad som gick fel grundligt.
Tragiskt för alla inblandade.

Problemet med ditt antagande är att det antagligen redan ligger som en rutin på alla sjukhus, sen många år tillbaks.

Det här är sånt som absolut inte ens ska kunna hända eftersom att kanske två-tre personer har tittat på medicinburken och godkänt den.
(Om det skulle vara förväxlat hos läkemedelsbolaget så är det ännu värre).

Jobbar inte inom sjukvård men på mitt jobb så hanterar vi oxå säkerheten för människor, och den här typen av saker kan alltid hända, men inte på bekostnad av ett enskilt misstag.
Citera
2026-08-25, 10:30
Medlem
Helt otroligt att det fins vuxna människor, någonstans i ledet som inte förstår att en triangel inte ska passa i cirkel-hålet. Sånt lär vi oss när vi är riktigt små

Fick själv titta två gånger på läkemedlet och fundera varför dom hade samma namn. Inkompetensen når nya nivåer varje vecka
Citera
2026-08-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänker mig att de till operation fått in fel läkemedel, och att sjuksköterskan som drog upp det inte kontrollerade så noga.

Just det här får mig att tro det,
”Rutinerna för mottagande och uppackning av samtliga läkemedelsleveranser till thoraxoperation skärps med omedelbar verkan”, fortsätter utlåtandet.
Felet/skulden kan finnas på olika ställen. Omöjligt veta som utomstående med så få fakta. Rent principiellt bör det finnas skriftliga rutiner (Standard Operating Procedures, SOPar) som ska följas för att det inte ska hända såna saker.

Kanske var det brister i dessa SOPar som ökade risken för fel eller så är det "den mänskliga faktorn", dvs någon oskicklig personal som slarvat och inte följt SOPen.

Allmänt tycker jag att sjuksköterskorna är underbetalda med hänsyn till utbildning och ansvar. Höj lönen rejält och utbildningen blir mer attraktiv och konkurrensen om platserna ökar och i förlängningen får vi skickligare syrror. Någon som tycker det är fel prioritet?

Innan vi fått bort sjukvårdsköerna så kan vi dra ner på det mesta i budgetarna, vare sig det är obligatoriska skolbibliotekarier eller annat. En snar och adekvat behandling av min cancer är viktigare. Och där är vi inte idag!
Senast redigerad av lont 2026-08-25 kl. 10:39.
Citera
2026-08-25, 10:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Kaliumklorid används för att hjärtat ska stanna under operationen medan hjärt- och lungmaskinen är i gång. Men i stället har patienterna i det här fallet fått kalciumklorid.

https://www.dn.se/sverige/karolinska-forvaxlade-lakemedel-tva-har-livshotande-skador/

Används kalciumklorid inom vården? För vad?

Det här är ju en fuckup utan motsvarighet...
Citera
2026-08-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Problemet med ditt antagande är att det antagligen redan ligger som en rutin på alla sjukhus, sen många år tillbaks.

Det här är sånt som absolut inte ens ska kunna hända eftersom att kanske två-tre personer har tittat på medicinburken och godkänt den.
(Om det skulle vara förväxlat hos läkemedelsbolaget så är det ännu värre).

Jobbar inte inom sjukvård men på mitt jobb så hanterar vi oxå säkerheten för människor, och den här typen av saker kan alltid hända, men inte på bekostnad av ett enskilt misstag.

Nej, jag vet men nu har det ju hänt ändå därför måste man gå till grunden med vad fan som ledde fram till detta.
Citera
2026-08-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag blir alltid lika förvånad när jag läser reaktionerna på denna typ av händelser. Naturligtvis gör folk fel. Folk gör fel hela tiden. I vardagslivet och på arbetsplatserna. Inom vården kan felet leda till döden. Jag har själv varit nära att dö pga felaktigt ställd diagnos.
Självklart orsakar läkare och sjuksköterskor tusentals förlorade liv varje år.

Det är därför det finns rutiner i vården för hur saker ska gå till. Klarar man inte av att följa rutinerna har man valt yrke.
Citera
2026-08-25, 10:49
Medlem
Bra att Karolinska inte försöker sig på någon cover up iallafall. Efter att felen begicks framstår det som de har agerat korrekt.
Citera
2026-08-25, 11:48
Medlem
Overminds avatar
Säkerligen stressad personal. Ännu ett bra exempel på att stress ALDRIG är bra. Stress ska du bara känna när ditt liv är i fara, som när du blir jagad av en mördare eller våldtäktsman. DÅ ska du känna stress.
Citera
2026-08-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Sambands-blandning-risk? Nu har förfallet i samhället gått så långt att analfabeterna jobbar med att injicera livs-kritiska läkemedel. Arme jävla land!

Såhär blir det när man monterar ner välfärden.
Citera
2026-08-25, 11:50
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Tack du. Jag är förbryllad över att detta läkemedel kommit igenom alla steg i hanteringen. Om läkemedlet inte ens brukade användas på thoraxavdelningen överhuvudtaget.
Därför känns det som ett sabotage.

Nu vet jag ju inte hur det faktiskt såg ut, men ponera att det är en identisk flaska, identisk etikett, identisk styrka, med bara en bokstav fel, kaliumklorid vs kalciumklorid I detta fall.

Då bör ju den största ändringen vara att man faktiskt ändrar på dessa andra faktorer så det finns mer än bara en ynka bokstav att råka missa för något med konsekvenser som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in