Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Tänker mig att de till operation fått in fel läkemedel, och att sjuksköterskan som drog upp det inte kontrollerade så noga.
Just det här får mig att tro det,
”Rutinerna för mottagande och uppackning av samtliga läkemedelsleveranser till thoraxoperation skärps med omedelbar verkan”, fortsätter utlåtandet.
Felet/skulden kan finnas på olika ställen. Omöjligt veta som utomstående med så få fakta. Rent principiellt bör det finnas skriftliga rutiner (Standard Operating Procedures, SOPar) som ska följas för att det inte ska hända såna saker.
Kanske var det brister i dessa SOPar som ökade risken för fel eller så är det "den mänskliga faktorn", dvs någon oskicklig personal som slarvat och inte följt SOPen.
Allmänt tycker jag att sjuksköterskorna är underbetalda med hänsyn till utbildning och ansvar. Höj lönen rejält och utbildningen blir mer attraktiv och konkurrensen om platserna ökar och i förlängningen får vi skickligare syrror.

Någon som tycker det är fel prioritet?
Innan vi fått bort sjukvårdsköerna så kan vi dra ner på det mesta i budgetarna, vare sig det är obligatoriska skolbibliotekarier eller annat. En snar och adekvat behandling av min cancer är viktigare. Och där är vi inte idag!