2026-08-24, 15:07
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
... Vem packade upp kalciumet? Varför fanns det ens där? Är rutinerna lite förslappade, så att det inte noggrant kontrolleras så att rätt läkemedel ges? Reagerade kirurgerna/perfusionisterna direkt när fel läkemedel hade givits? Hjärtat borde ha dragit ihop sig på ett mycket atypiskt sätt...

Just, men först - vem beställde? Det är där det först blev fel tänker jag. Sen har någon packat upp. Sen har en sjuksköterska dragit upp. Vet du som läkare hur ampuller/förpackningarna med elektrolyterna ser ut? Jag har googlat men hittar inte bra bilder, men sen ser dem också olika ut från olika läkemedelsföretag men alltid är dom snarlika.
Citera
2026-08-24, 15:09
Medlem
fido1986s avatar
https://www.dn.se/sverige/karolinska-forvaxlade-lakemedel-tva-har-livshotande-skador/

Citat:
"
De här flaskorna är extremt lika varandra, så när man bara tittar på dem kan man förstå att de är lätta att förväxla, men de ska ändå inte ske.
"
kalciumklorid vs Kaliumklorid

Påminner mig om en gammal tecknad film. I filmen finns det två likadana knappar. Den ena startar kaffemaskinen. Den andra avfyrar landets strategiska kärnvapenraketer. Det här låter som något liknande, fast i verklig tappning.

Det är nog bra om tillverkaren gör skillnaderna lite tydligare för framtiden.
Citera
2026-08-24, 15:10
Medlem
Kan det vara ett medvetet sabotage? Vem hade tagit in medlet till orsaken? Vem beställde det?
Man brukar ju alltid dubbelkolla på ampullen innan man tar från den, vem har dålig syn? Jag tror att det är operationssköterskan eller anestesisköterskan som har ansvaret.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2026-08-24 kl. 15:16.
Citera
2026-08-24, 15:10
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Jag tror det tillsätts via hjärtlungmaskinen, dvs inte läkaren som sätter en spruta i partienten.
Helt rätt, kardioplegivätskan tillsätts genom hjärtlungmaskinen. Läkarna får aldrig se vad som blandas ned i vätskan, det sköts av en perfusionist.
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vad får dig att tro att det skedde vid en hjärttransplantation? I pressmeddelandet från Karolinska står det att det skedde vid öppen hjärtkirurgi. Dvs det kan lika gärna ha varit en CABG-operation eller ett klaffbyte.
Hjärttransplantationer görs inte ens på NKS, så det var det garanterat inte. En bypass-operation eller klaffoperation eller något är nog ganska hög sannolikhet.
Citera
2026-08-24, 15:11
Medlem
Inzaneclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Kan det vara ett medvetet sabotage? Vem hade tagit in medlet till orsaken? Vem beställde det?
Man brukar ju alltid dubbelkolla på ampullen innan man tar från den, vem har dålig syn?

Sabotage är nog inte speciellt rimligt. Den mänskliga faktorn spelar nog mest in här. Tyvärr.
Citera
2026-08-24, 15:13
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Just, men först - vem beställde? Det är där det först blev fel tänker jag. Sen har någon packat upp. Sen har en sjuksköterska dragit upp. Vet du som läkare hur ampuller/förpackningarna med elektrolyterna ser ut? Jag har googlat men hittar inte bra bilder, men sen ser dem också olika ut från olika läkemedelsföretag men alltid är dom snarlika.
Nej, jag vet faktiskt inte hur de ser ut. Men det står i nyheterna att de skall se väldigt lika ut. Vet inte heller hur de kommer in i hjärtlungmaskinen. Jag skulle gissa att det görs av perfusionisten.
Citera
2026-08-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzaneclown
Sabotage är nog inte speciellt rimligt. Den mänskliga faktorn spelar nog mest in här. Tyvärr.

Verkar som man behöver byta arbetssätt om det ska vara såhär.
Citera
2026-08-24, 15:22
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Nej, jag vet faktiskt inte hur de ser ut. Men det står i nyheterna att de skall se väldigt lika ut. Vet inte heller hur de kommer in i hjärtlungmaskinen. Jag skulle gissa att det görs av perfusionisten.
En perfusionist har typ 1 arbetsuppgift vad jag vet, att sköta en hjärt/lungmaskin och det är väl vanligtvis sjuksköterskor men annars (googlade jag) finns även ingenjörer och biomedicinska analytiker t ex. Oavsett är det nog en förväxling i flera led.
Citera
2026-08-24, 15:28
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Modersmålet är med största sannolikhet arabiska så att det blir fel här och där är nog vanligt förekommande. Den här gången blev konsekvenserna horribla.
Citera
2026-08-24, 15:30
Medlem
Jag tror du har missuppfattat rejält..... Det är inte under hjärttransplantation det har hänt. Men patienterna kommer nu behöva nya hjärtan....

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tack. Fast jag tolkar ditt citat som att det är "minst två" hjärtan. Och framförallt de "nya" hjärtan som transplanterades in.

Nu vet jag inte om man bryr sig om att stanna det gamla trötta hjärtat (som skall bytas ut), men i så fall skulle det kunna vara totalt 4 st hjärtan som har "fel-stoppats".

Men, oavsett hur det är med den saken, så låter det klantigt av kirurgerna att inte upptäcka att det var nåt fel med det nya hjärtat (x2). För, av citatet låter det som att dom har fullföljt transplantationen utan att upptäcka att det var knas med utbytesdelarna? Och sen ba "öh det startar inte"

För om en överdos kalcium gör att hjärtat "krampar", så borde det märkas för alla och envar, som hanterar det nya hjärtat? Eller tänker jag konstigt?

Har själv bara hanterat nötkött från slakteriet, men jag inbillar mig att man borde märka på både konsistens och utseende, om ett hjärta har blivit "fel-stoppat"?
Citera
2026-08-24, 15:32
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu är man nyfiken, asså...

På något sätt tycker jag synd om läkaren också. Den ågren han eller hon måste ha just nu! Värre än så här kan det knappast bli, i det yrket. Ofta går det att komma undan ansvar för t.ex. felaktiga diagnoser, för att ingen annan kan veta exakt vilka symptom patienten uppvisade vid undersökningen. Det går att vrida och vända på fakta. Symptom är ju ofta diffusa. Men ett läkemeden kan ju bara vara antingen rätt eller fel. Det är därför läkare så sällan åker dit, medan sjuksköterskor straffas mycket oftare - har de tagit fel förpackning i medicinskåpet så HAR de ju det, det går inte att skylla på någonting.

Tänk bara på KOSTNADEN för två hjärttransplantationer också, i onödan! Plus att de tar två hjärtan från några andra som står i kön, också i onödan...

Extremt svensk reaktion från dig, sympatisera med idioten som fuckade up allt
Citera
2026-08-24, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Kaliumklorid används för att hjärtat ska stanna under operationen medan hjärt- och lungmaskinen är i gång. Men i stället har patienterna i det här fallet fått kalciumklorid.

https://www.dn.se/sverige/karolinska-forvaxlade-lakemedel-tva-har-livshotande-skador/

Läste på lite om det. Dom har ju nästan rakt motsatt effekt. Den ena drar samman hjärtat i ett krampaktigt tillstånd och det andra slappnar av det.
Helt klart lite läskiga namn. Förväxling är nästan dömt att hända någon gång. Tragiskt.
Här gäller ju 100% vakenhet. Borde kanske även hanteras digitalt framöver för att undvika misstag som en extra koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in