2026-08-25, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Använder man verkligen samma flaska flera gånger i dag? Tänker mig att man inte längre vet om innehållet är sterilt efter att flaskan har öppnats. Sånt torde väl vara extra viktigt vid så kritiska ingrepp som hjärttransplantation.
I princip får man inte perforera en förpackning flera gånger och inte heller dra upp till flera olika patienter. Paradoxalt nog finns undantag inom just operationssjukvård där man förmodas ha bättre ordning och hygien än på en stökig vårdavdelning. Men det undantaget lär kanske ändras nu...
Citera
2026-08-25, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Utländska läkare

Det är ju främst på svenska som kalium och kalcium kan förväxlas, inte på t ex engelska!
Citera
2026-08-25, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Kaliumklorid används för att hjärtat ska stanna under operationen medan hjärt- och lungmaskinen är i gång. Men i stället har patienterna i det här fallet fått kalciumklorid.

https://www.dn.se/sverige/karolinska-forvaxlade-lakemedel-tva-har-livshotande-skador/

Undrar vad patienterna säger när dom fått höra om snedsteget. "Operationen har gått bra, vi har tyvärr injicerat fel läkemedel och det nya hjärtat har stannat"
Senast redigerad av hank1338 2026-08-25 kl. 03:46.
Citera
2026-08-25, 04:40
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju främst på svenska som kalium och kalcium kan förväxlas, inte på t ex engelska!

Ja och det är just det som är problemet.
En svensk vet att Kalium och Kalcium är två olika grundämnen.
Citera
2026-08-25, 05:05
Medlem
Fojoss avatar
Något alla bör veta: undvik sjukhus om det inte är absolut nödvändigt att vara där. Använd inte sjukhus för relativt små saker (det vill säga sådant som inte kommer döda dig om du inte gör något åt det).
Citera
2026-08-25, 06:14
Medlem
SysterMorbids avatar
Vanligtvis är det apotekare som fyller på mediciner i läkemedelsrum etc. Vet inte hur deras kommod på operation fylls på och allt är bara spekulationer härifrån då vi varken vet deras rutiner eller vad som egentligen har hänt.

Men jag kan säga att alla dessa tillsatser ser otroligt lika ut. Exempelvis addens och addexs kalium altn kaliumklorids förpackningar ser lika ut men har olika phn.

Men ja vem blir förvånad? Mtp det ständiga tryck som är på vårdpersonal där exempelvis öppenvården får hantera förståsipåare till patienter som ska ha hjälp på fel vårdinstanser för att det är smidigare för dem själva. Jag är förvånad över att inte fler patienter dör.
Citera
2026-08-25, 07:11
Medlem
Det dör var det sjukaste jag läst gällande svensk vård.

Man får ont i huvudet.

Hur är detta ens möjligt?

Var det peesonal från MENA?
Citera
2026-08-25, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Bland det grövsta jag läst om. Kan inte folk som jobbar på sjukhus berätta mer. Kommer anhöriga få skadestånd? Hur sjutton berättar man något sånt här för anhöriga? Kommer det bli repressalier för vårdpersonal? Kan man utröna specifikt vem som gjort fel?

Efterspelet på detta kommer ju visa vart felet ligger.

En normalt fungerande människa tar ju på sig att man gjort fel och förväxlat dessa.
Sen gissar jag att man inom sjukvården har någon form av egenkontroll på såna här viktiga saker, så även om någon hämtat fel medicin, så ska ”felet” upptäckas innan det hamnar i patienten.

Jag vet inte om det funkar så, men om inte så förstår jag inte varför det inte funkar så, säkerhetsmässigt.

Nån som har koll?
Citera
2026-08-25, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Ja och det är just det som är problemet.
En svensk vet att Kalium och Kalcium är två olika grundämnen.

Kan vi räkna med att den som har förväxlat dessa, kanske inte kan språket till 100%?
Citera
2026-08-25, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kan vi räkna med att den som har förväxlat dessa, kanske inte kan språket till 100%?

Man använder sjukhusen för inkvotering och fiffel med arbetslöshetstatistik etc.

Det går inte att utesluta något.
Citera
2026-08-25, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Svensk sjukvård förfaller i rask takt förutom när det gäller att operera skottskadade gängkriminella Sorgligt

Vissa människor är lite mer värda än andra.

Missbrukare och kriminella står högt i kurs.
Citera
2026-08-25, 07:42
Medlem
öpöz000rs avatar
Slår vad om att det är någon korkad sjuksköterska. Hört att kvaliteten på sjuksköterskorna gått ner ganska rejält och att lärarna blir pressade av universiteten att godkänna dem ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in