Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouhgaylord
Det du berättar är ju något som samhället får hundratals miljarder kronor om året för att förebygga. Det är ju exakt det som är deras jobb. Ett jobb de aldrig utför på rätt sätt.
Jag tror du har rätt det finns mängder av sådana unga i samhället. Men vi vuxna får då ingripa och ha civilkurage och hjälpa dem
Ja du har helt rätt och problemet med det är att allt civilkurage i världen inte spelar någon roll om människor i slutändan ndå lämnas ensamma med alternativet att hamna i konflikter där de själva riskerar skada eller vara tysta och inte låtsas om något. Jag ringer inte på allt och detär som jag precis sa till en bekant, om polisen inte utreder de brott jag anmäler så är det knappast heller min skyldighet att kontakta dem för saker de ser som mer intressant än mina egna intresseområden.
Samhällskontraktet går också ut på att man som civil medborgare ska ha rättsväsendet till hjälp, inte att man ska arbeta för det och offra sig för det likt någon martyrdöd "flr den goda sakens skull".
Gällande alla dessa pojkar och en del flickor liksom unga män och kvinnor så är det faktiskt inte jättesvårt att tillsammans skapa ett samhällsklimat som fungerar för dem. Däremot så kräver det insatser tidigt och då sådant som fungerar. Vi har låtit en massa akademiker arbeta i årtionen med saker som gett ganska dåliga resultat om inte ofta så iallafall tillräckligt många gåmger med katastrofala följder.
Vi borde veta vid det här laget, vad vi inte ska göra.