2026-08-24, 14:53
Medlem
GeoMeoSeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Finns ett stort antal andra vapen jag hade valt om jag varit Nebel men vill inte tipsa någon eventuell galning.

Jag tror Nebel faktiskt inte ville döda så många elever även om han sade det i förhör. Han ville nog mest visa upp sig för dårarna i den gruppen på Internet som hyllar våld och mord.

Nu är han 18-år och kommer få livstids fängelse. Att han sagt i polisförhör han ville döda fler människor kommer göra att han får mycket svårt få permissioner och att friges i förtid. Jag gissar han kommer sitta 25-30 år

Undrar om han kan slåss utan vapen. Han LÄR behöva det inne på kåken.
Citera
2026-08-24, 14:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeoMeoSeo
Undrar om han kan slåss utan vapen. Han LÄR behöva det inne på kåken.

Han har tränat mycket kampsport. Ofrivilligt, men ändå.
Citera
2026-08-24, 14:57
Medlem
magnificos avatar
Här är en video på Nebels svärd: https://www.youtube.com/watch?v=gWHkPluSR5A

Som ni förstår är det orimligt att endast 1 person dog när ni ser detta svärd. Jag tror Nebel fick ångest av vad han gjort och gav upp och slutade attackera elever. Det är bra han överlevde så vi kan få veta hans motiv och hur han tänkte. Det ger värdefull information till polisens grupp som jobbar med gärningsmannaprofiler och för att förebygga liknande brott.
Citera
2026-08-24, 14:58
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Har svärd något slags symbolvärde i dessa kretsar? Går det tillbaka till några slags korsriddar-ideal?

Som flera varit inne på är det inget speciellt lämpligt vapen i trånga, kaotiska miljöer. En rejäl jaktkniv hade antagligen varit ett bättre val.

Det var faktiskt en som hade en teori om det här med svärdet just igår. Det visade sig finnas lite röda linjer att faktiskt dra där. Många av de som postar på dessa forum brukar också skriva nått om valhall. (fast inte det valhall vi tänker på och själv är vana vid.)

(FB) Liam Nebel misstänks för skolattacken på Brinellskolan i Fagersta(2026-08-21)

Kopplingen där är Richard Wagner.
Citera
2026-08-24, 15:03
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Här är en video på Nebels svärd: https://www.youtube.com/watch?v=gWHkPluSR5A

Som ni förstår är det orimligt att endast 1 person dog när ni ser detta svärd. Jag tror Nebel fick ångest av vad han gjort och gav upp och slutade attackera elever. Det är bra han överlevde så vi kan få veta hans motiv och hur han tänkte. Det ger värdefull information till polisens grupp som jobbar med gärningsmannaprofiler och för att förebygga liknande brott.

Schysst, letade som fan efter det där men gick inte att hitta något. Svärdet Richard Wagner beskrev i historien skulle ha haft:

Långt, rakt svärd med tvåeggad klinga.
Silver/grå klinga, ofta ganska enkel och elegant snarare än ett fantasy-svärd med massor av ornament.
Ett korsformat parerstång och ett markerat grepp.
I Siegfried är det viktigt att klingan först är bruten i två delar, varefter Siegfried smider ihop den igen.
Svärdet framställs ofta som gammalt och heroiskt, med en tydlig ”kungligt/övernaturligt” aura.

Det enda som saknas där är en korsformad parerstång. Men han kan ju ha skippat den delen och tog bara ett lämpligt svärd där det allra mesta stämde överens.

Skulle vara intressant och se om han har den boken i någon boksamling.
Senast redigerad av TedGaandie 2026-08-24 kl. 15:06.
Citera
2026-08-24, 15:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouhgaylord
Socialtjänsten har hela ansvaret. Hur kunde pappan få ensam vårdnad? Pojken blev dömd 2025 för misshandel i en skola, socialtjänsten skrev

2025-06-16
Barnets utveckling
Hälsa
- L har god fysisk och psykisk hälsa.
- L får stöd i vardagen med hälsosamma matvanor
- L får stöd i vardagen att upprätthålla god personlig hygien
-L får behövlig medicinsk kontroll och omvårdnad för sin epilepsi
- L genomgar en neuropsykiatrisk utredning
- L får stöd i form för sitt psykiska mående av
samtalskontakt alt traumabehandling

Lärande
L får stöd i att tillägna sig vardagskunskaper på olika områden.
L slutför sin grundskoleutbildning och påbörjar gymnasiestudier.

Känslor och beteende
L får god känslomässig omvårdnad och får lära sig att förstå sina egna och andras känslor.

Delmål:
- L känner sig trygg
- L får stöd i att förstå och hantera sina känslorpå ett positivt sätt
- L får stöd i att förstå hur hans beteende påverkar och påverkas av andra i hans omgivning.

Sociala relationer
L har goda sociala relationer till andra i sin omgivning.

Delmål:
- L får stöd i att hantera relationer till andra i olika situationer
- L får stöd att förstå andra i sin omgivning

Han har uppenbart inte fått hjälp i nåt av detta
Det var nog för sent och skadan obotlig.
Han borde ha blivit familjehemsplacerad redan som liten för att ha haft en chans.
Citera
2026-08-24, 15:06
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Har svärd något slags symbolvärde i dessa kretsar? Går det tillbaka till några slags korsriddar-ideal?

Som flera varit inne på är det inget speciellt lämpligt vapen i trånga, kaotiska miljöer. En rejäl jaktkniv hade antagligen varit ett bättre val.

Kan nog vara så. Svärdet Nebel använda är en kopia på ett riddare svärd eller korsriddare svärd. Det är blå/svart så färgen är lite underlig, alla filmer jag sett om riddarna så hade de svärd med silverfärgat blad.

Jag tror Nebel valde detta svärd för att match hans svarta kläder.
Citera
2026-08-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Detaljminne är en dimma, intressant att testa. Prova att gå på stan med polaren och fråga om kläder mm om någon ni passerat, vad som stod på en skylt nyss. Där man inte tror sig veta fyller hjärnan på med detaljer, uppåt väggarna fel ibland.

Behöver inte vara medvetna fel. Fantombilder har väl aldrig funkat klockrent. Stora variationer om samma person från olika vittnen.

Så är det. När man testat vittnen blir svenska gärningsmän ofta utländska, pga fördomar bland annat. Gissar att Mohamed har liknande fördomar om oss svenskar.
Citera
2026-08-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Han kände sig mobbad och utsatt.
Behövs ens ett motiv? Hela hans Tiktok var prägel av seriemördare osv.
Men 18 år bara. Jag var också deprimerad i den åldern antar jag. Men livet blir ju enklare.
Snacka om att vara grovt inspirerad av vissa.

Inspirerad är nog fel ord, killen var, vad de flesta här skulle kalla "en tickande bomb"
  • 2024 placerades han i familjehem och förra året beslutade förvaltningsrätten att den placeringen skulle ske med stöd av LVU, l
  • Han har tidigare utsatts för fysisk och psykisk misshandel i hemmet. Han har med våld tvingats till hård träning i kampsport och fått begränsat med mat för att hans vikt och utseende skulle kontrolleras.
  • ”Av utredningen framgår även riskfaktorer i 18-åringens egen utveckling i form av hans svårigheter gällande impulskontroll, att hantera sina känslor på ett positivt sätt och hans psykiska mående”, skriver rätten.
  • Enligt förvaltningsrätten ska han också ha förhindrats att ha kontakt med sin mamma, vilket man framhåller är mycket skadligt enligt barnpsykiatrisk forskning.
  • Hösten 2025 dömdes Liam Nebel för att ha misshandlat en pojke på en skola i Fagersta. Han sparkade pojken i magen och slog honom både på överkroppen och i huvudet och tog strypgrepp med sin arm runt pojkens hals, enligt domstolshandlingarna.

Säkert har det funnits flera personer som indirekt har mött honom via sina jobb och sett varningsklockor, men så har det inte funnits tillräckligt med verktyg för att dra i handbromsen. Troligen pga personlig inkompetens eller/och strukturella brister i systemen. Tar ju sekundrar att kunna se risker med denna bakgrund.
Citera
2026-08-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
MGM :s Cv
Dom
Svea hovrätt
B 11993-25
Svea HR B 11993-25 Dom 20251014

Vårdnadsdomen kan du få fram den
Citera
2026-08-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det var nog för sent och skadan obotlig.
Han borde ha blivit familjehemsplacerad redan som liten för att ha haft en chans.

Jag vill ha vårdnadsdomen, jag tror mamman borde fått vårdnad och stöd då hade detta inte skett
Citera
2026-08-24, 15:16
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Schysst, letade som fan efter det där men gick inte att hitta något. Svärdet Richard Wagner beskrev i historien skulle ha haft:

Långt, rakt svärd med tvåeggad klinga.
Silver/grå klinga, ofta ganska enkel och elegant snarare än ett fantasy-svärd med massor av ornament.
Ett korsformat parerstång och ett markerat grepp.
I Siegfried är det viktigt att klingan först är bruten i två delar, varefter Siegfried smider ihop den igen.
Svärdet framställs ofta som gammalt och heroiskt, med en tydlig ”kungligt/övernaturligt” aura.

Det enda som saknas där är en korsformad parerstång. Men han kan ju ha skippat den delen och tog bara ett lämpligt svärd där det allra mesta stämde överens.

Skulle vara intressant och se om han har den boken i någon boksamling.

Jag gissar Nebel haft ett intresse för riddare och korsriddare då han valde ett sådant svärd. Cold Steel arming sword är ett fruktat vapen i händerna på rätt person. Försöker du blockera det hugger det av din arm.

Sen som andra skrev är det ett uselt val i en trång skolmiljö. Det användes av riddare i slag på öppna fält under Medeltiden. Sköld i vänster hand och arming sword i höger hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in