Citat:
Ursprungligen postat av
pudrig
Jag tror att man gjort bedömningen att undervisning ju måste fortgå, även i sorg pågår en vardag… sedan är det säkert ett par stycken som behöver mer tid eller sjukar sig, det är ju vad det är. Men att skolan har öppet är ju bara positivt.
Jag förstår hur du tänker, och jag håller med om att vardag, gemenskap och att träffa klasskamrater och lärare kan vara väldigt viktigt i en kris. Jag säger inte heller att skolan nödvändigtvis borde vara stängd.
Men att säga att ”skolan har öppet är ju bara positivt” tycker jag blir för kategoriskt. Elever reagerar olika efter en så allvarlig händelse. För vissa kan det vara tryggt att komma tillbaka på måndag, medan andra kanske inte känner sig redo. Och om skolan är öppen och undervisningen pågår finns det ju inte ett helt fritt val för den som inte vill eller vågar gå tillbaka, då handlar det i praktiken om frånvaro.
Det är därför jag tycker att det är rimligt att fråga hur Fagersta kommun/skolledningen har gjort bedömningen kring tidpunkten för återgången och hur man tänker kring de elever som behöver mer tid. Att skolan öppnar kan vara positivt, men det innebär inte automatiskt att det är rätt för alla elever just då.
Vi tänker uppenbarligen lite olika kring det här, och det är helt okej. Jag tror inte att vi kommer längre i diskussionen, så för min del kan vi lämna det där.