2026-08-22, 17:45
Medlem
MagdaTobleronesons avatar
https://www.friatider.se/liam-18-missnojd-efter-dadet-ville-doda-fler

Den 18-årige Liam Carlos Nebel, som misstänks för svärdattacken på Brinellskolan i Fagersta, ska i polisförhör ha uppgett att offren valdes slumpmässigt och att han hade velat döda fler.
Citera
2026-08-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Intressant att Finland behållit upplägget! Inte för att OBS löser allt, men då är ju de som behöver observation under just observation. Jag vill minnas att man inte behövde vara helt ”eljest” för att gå i sådan klass, det räckte med att ha sociala problem hemma i vissa fall.

Nja de är ganska hårda. Eleven ska ha Adhd och eller autism.
Citera
2026-08-22, 17:47
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej det är främst sociala medier som är felet och särskilt i detta fall. Hemskolning har jag inget emot men det är en helt annan debatt.

Skolskjutningar går tillbaka till åtminstone 1990-talet. Fanns inga sociala medier då.
Citera
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
"18-åringen har även delat klipp från Örebropartiet, Alternativ för Sverige samt flera inlägg från den högerextrema miljön på Tiktok"

Förklarar ju varför han har länkat där till Kasselstrand:
Gustav Kasselstrand är född i Valdemarsvik, Sverige och källor om hans bakgrund beskriver honom som uppvuxen där. Däremot har han starka politiska kontakter med Ungern. Han har bland annat deltagit på den ungerska nationalistiska rörelsen Mi Hazánks kongress i Budapest och hållit tal där.

Förklarar också varför han har omgivit sig online med nästan bara ryssar. De brukar inte vara så bra på varken engelska eller det svenska språket.
Senast redigerad av TedGaandie 2026-08-22 kl. 17:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Att träffas och prata och bearbeta händelsen är nog det bästa just nu. Försöka återgå till normal-läget för att inte cementera rädslan och traumat. Första skoldagen bör väl vara utformad för mer samtal och bearbetning än att bara köra på som om ingenting har hänt däremot.
Det där är väldigt individuellt som en normalbegåvad kan förstå.
Vissa vill nog hellre vila upp sig och bearbeta traumat hemma vilket är väldigt förståeligt.
Men just nu håller sociala mediers roll i dådet på att undersökas fast det är tragiskt att detta var tvunget att hända innan ingen reagerade.
Citera
2026-08-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ja men du ska inte kräva det av dem.
Gör du det är du empatilös.

Jag kräver inte något av någon. Att skolan öppnar på måndag är bra.
Citera
2026-08-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Skolskjutningar går tillbaka till åtminstone 1990-talet. Fanns inga sociala medier då.
De var inte lika vanliga på den tiden som du kanske kan förstå?
Citera
2026-08-22, 17:49
Medlem
Citat:
Jag kräver inte något av någon. Att skolan öppnar på måndag är bra.
Okej då förstår jag och håller även med dig.
Citera
2026-08-22, 17:50
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigminkamrat
Att skolan är gemensam nämnare betyder inte att skolan är orsaken. Det är ungefär som att säga att eftersom de flesta trafikolyckor sker på vägar, så är det vägarna som är problemet. Om man införde hemskolning skulle man sannolikt minska just skoldåd, men man har inte därmed löst orsakerna bakom våldet. Man har bara flyttat eller förändrat arenan. Frågan är snarare varför vissa individer utvecklar den här typen av våldsproblematik och vilka faktorer som gör att det kan eskalera.

Nej det är inte alls samma sak som att säga att trafikolyckor sker på vägar eftersom trafik och vägar hör ihop.

När dessa dåd gång på gång sker i just skolmiljö så är det rimligt att resonera kring varför det är på det sättet.

(och gör man det ser man ju att skolan ofta har en central roll, i form av trakasserier i skolmiljö, mobbning osv)
Citera
2026-08-22, 17:53
Medlem
Frågan är vad som gjorts för att förhindra att detta skedde från första början? Där vilar ansvaret tungt på Sociala medier och myndigheter som inte har kontroll över innehållet uppenbarligen.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror att man gjort bedömningen att undervisning ju måste fortgå, även i sorg pågår en vardag… sedan är det säkert ett par stycken som behöver mer tid eller sjukar sig, det är ju vad det är. Men att skolan har öppet är ju bara positivt.

Jag förstår hur du tänker, och jag håller med om att vardag, gemenskap och att träffa klasskamrater och lärare kan vara väldigt viktigt i en kris. Jag säger inte heller att skolan nödvändigtvis borde vara stängd.

Men att säga att ”skolan har öppet är ju bara positivt” tycker jag blir för kategoriskt. Elever reagerar olika efter en så allvarlig händelse. För vissa kan det vara tryggt att komma tillbaka på måndag, medan andra kanske inte känner sig redo. Och om skolan är öppen och undervisningen pågår finns det ju inte ett helt fritt val för den som inte vill eller vågar gå tillbaka, då handlar det i praktiken om frånvaro.

Det är därför jag tycker att det är rimligt att fråga hur Fagersta kommun/skolledningen har gjort bedömningen kring tidpunkten för återgången och hur man tänker kring de elever som behöver mer tid. Att skolan öppnar kan vara positivt, men det innebär inte automatiskt att det är rätt för alla elever just då.

Vi tänker uppenbarligen lite olika kring det här, och det är helt okej. Jag tror inte att vi kommer längre i diskussionen, så för min del kan vi lämna det där.
Citera
Medlem
Citat:
Det där är väldigt individuellt som en normalbegåvad kan förstå.
Vissa vill nog hellre vila upp sig och bearbeta traumat hemma vilket är väldigt förståeligt.
Men just nu håller sociala mediers roll i dådet på att undersökas fast det är tragiskt att detta var tvunget att hända innan ingen reagerade.

Jo, absolut. Får man panikångest av tanken att återgå till skolan så bör man få terapi för att försöka komma över det hela, men då räcker det inte med någon dags vila har jag svårt att tro. Alla är olika.

Men om man klarar av att gå tillbaka till skolan så tror jag ändå att det är det bästa, ju snabbare man kan börja bearbeta det och återgå till ett normalt liv desto bättre och den bearbetningen sker bäst på just skolan med de som var med om samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in