2026-08-24, 22:11
Medlem
En bra fråga är varför det sker skolattacker nu och inte för 40 år sedan! I USA har det skett en lavin artad ökning de senaste 25 åren. Man blir inte längre förvånad även om man blir förbannad.
Citera
2026-08-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormorkommerinte
En bra fråga är varför det sker skolattacker nu och inte för 40 år sedan! I USA har det skett en lavin artad ökning de senaste 25 åren. Man blir inte längre förvånad även om man blir förbannad.

För att det finns internet nu.
Citera
2026-08-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Förut så fanns de ju skolspsykologer som arbetade i nästan varenda skola. Om en unge har varit borta i 1,5 år, blivit fosterhemsplacerad sen misshandlat en annan elev - ja då fanns det en skolpsykolog som följde upp. Ordentligt. Man fattar ju att här står det inte rätt till. Här behövs en insats. Denna kille mår förmodligen inte så bra och vi behöver följa upp. Han har redan varit våldsam en gång.

Jag tror inte många vet att så ser det inte längre. Skolpsykologerna är extremt marginaliserade som det ser ut nu. De jobbar ingenting med stöd och behandling. Detta är något som tagits bort. Sen skriver alla om köerna till BUP. Men det är i skolan de flesta barn finns och där kan de fångas upp.

Sant och alla yrkeskategorier som jobbar inom elevhälsan ska främst jobba förebyggande.
Citera
2026-08-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deitrichhhh
Du menar att en person försöker fastställa autism med ansiktsgeometri. Man kan inte se på en person om den är autistisk eller inte lmao
Det skrev jag aldrig, jag skrev att han hade ett autistiskt leende och ja, han ler som om han är lite ovan och blyg på bilden.

Sedan så har det frankommit att man velat göra en npf-utredning på honom och även att han senare genomgått en sådan. Jag har haft många rätt, vilket fick folk att sluta käfta med mig till slut.

Hans leende är faktiskt oavsett vad ni säger en markör av att han är lite annorlunda åtminstone på just den bilden. Så nej jag hade inte fel varken i autistiska symptom eller barndomstrauman.

Gällande ett reportage jag nyss såg där frågan varit uppe bland berörda ungdomar hur nära man måste vara människor för att få sörja.

Ni är allihopa tillräckligt nära och det finns inget rätt och fel gällande att sörja eller inte göra det, när någon dör.

Vad jag vill säga är att döden inte kommer med att man måste bli berörd och känna sorg eller inte får för att man inte stod någpn nära, inte kände personen personligen, bara var ytlig bekant osv. Herregud, jag grinade till och med när den där pojken Henrik (15 åringen som mördades av en fd skolkamrat) dog. Blivit extremt berörd av andra fall också. Givetvis får man sörja människor man "bara" gått i samma skola som, bara har en vag anknytning till osv.

Det är tillåtet att bli djupt ledsen även när någon man inte varit nära dör.

Det är lika tillåtet att sörja senare eller inte alls.

Och det är absolut tillåtet att känna sig drabbad av något som drabbat det egna närområdet, ens skola eller bekanta.
Citera
2026-08-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouhgaylord
Det stämmer helt. De hade placerat han enligt LVU, det är tvångsvård och han begår detta vansinnesdåd. Det är kvittot
Men det gällande Bandidos är ganska intressant.
Folk i tråden skrev det men är det någpn som läst hela tråden eller som vet mer?

Var fosterhemspappan medlem eller tillhörde han någon av undergrupperna?
Har han domar på sig och då tydligt varit livsstilskriminell?
Citera
2026-08-24, 22:47
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Den här gärningsmannen är ju inte en fullvuxen person. Han verkar vara lika mycket offer som gärningsman i livets lotteri. Det är ju inte vilken unge som helst som gör något sånt här.

Hans liv är ju också förstört. Han är väl helt clueless. Noll riktning och kompass.

Jag trodde att den här "tycka-synd-om-mördare" mentaliteten dog ut efter att Dan Eliasson blivit så sågad 2015, men tydligen inte.
Citera
2026-08-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franztastiskt

Esztergom i Ungern tror ja. Pappan har anknytning till Legends Hungary MC.

Han sålde iaf små blå och andra piller, höll på med hundsmuggling och penningtvätt under den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Folk i tråden skrev det men är det någpn som läst hela tråden eller som vet mer?

Vet inte om Legends är kopplade till Bandidos på något sätt.

Edit: Såg nu att ni diskuterade fosterhemspappan.
Senast redigerad av Petunia78 2026-08-24 kl. 23:16.
Citera
2026-08-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren

https://www.sverigesradio.se/artikel/misstankte-mordaren-placerades-hos-bandidos-man

"P4 Västernorrland kan nu berätta att han då placerades i ett familjehem hos en man med starka kopplingar till mc-gänget Bandidos."
Citera
2026-08-24, 23:25
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Jag instämmer i det. På frågan varför han gjorde det svarade han: ”Jag var redo.” Den här människan är ju uppenbarligen psykiskt helt slut. Han behöver vård.

Han borde aldrig ha blivit myndig tycker jag
Citera
2026-08-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag trodde att den här "tycka-synd-om-mördare" mentaliteten dog ut efter att Dan Eliasson blivit så sågad 2015, men tydligen inte.

Det är ett slarvigt att blanda ihop försök att förstå något utifrån hela bilden med att ”tycka synd om”.

Förstår att du försöker vara rolig men ej träffsäkert. ”Tycka synd om mentaliteten” frodas och växer som aldrig förr. Den dog fan inte ut 2015. Lever du under en sten eller?
Citera
2026-08-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carsten2.0
https://www.sverigesradio.se/artikel/misstankte-mordaren-placerades-hos-bandidos-man

"P4 Västernorrland kan nu berätta att han då placerades i ett familjehem hos en man med starka kopplingar till mc-gänget Bandidos."

Vilka manliga förebilder killen fick. Först farsan och sen detta. Ur askan in i elden.

Undra på att han var helt clueless.
Citera
2026-08-24, 23:50
Medlem
Skolan borde få som uppdrag att bättre kartlägga och identifiera de ungdomar som de ser är i riskzonen för psykisk ohälsa och våldsbrott. Som hamnar utanför och inte följer normen. Det är ingen rocket science att veta vilka de ungarna är. Sen satsa på att bygga relation och förtroende. Ingen vuxen hinner ju det i dagens skola. Duktig utbildad personal som inte är blåögd. Skolpsykologer som också är tränade i riskbedömningar.

Detta bör man inte bara bolla över till soc. Skolan borde få detta uppdraget. Det är där barnen är största delen av tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in