2026-08-25, 16:51
Medlem
https://www.st.nu/sundsvall/familjens-van-om-pappans-reaktion-efter-dadet/
Citat:

Förra fredagen gick 18-åringen från Sundsvall till attack med ett svärd på en skola i Fagersta.

En nära vän till familjen berättar nu om tiden efteråt och hur det påverkat pojkens pappa.

– Han är helt nedbruten och har fått väldigt mycket hat, säger vännen.
Citera
2026-08-25, 17:00
Medlem
https://www.st.nu/sundsvall/kommunen-granskar-fallet-med-18-aringen/
Citat:
Kommunen granskar fallet med 18-åringen

25 augusti 2026 16:44

Efter skoldådet i Fagersta har Sundsvalls kommun startat en utredning om sin hantering av den misstänkte 18-åringen.

– Är det något som måste justeras akut så kommer vi att göra det, säger verksamhetschefen Johan Vikström.
Citera
2026-08-25, 17:05
Medlem
tarvligatjejens avatar
Namn på de 3 överlevande BO?
Citera
2026-08-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarvligatjejen
Namn på de 3 överlevande BO?

Låt brottsoffren varai fred.
Citera
2026-08-25, 17:11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenErna
Ring förvaltningsrätten i Sundsvall och se om det går att begära ut handlingar. Alternativt bör det finnas att hitta i misshandelsdomen.

Jag har letat efter misshandelsdomen i tråden utan att lyckas, rörigaste jag sett på ett bra tag. Finns den i tråden kanske det är bra att lägga i första inlägget?

Jag kan inte ringa och begära ut handlingen pga jag känner personer där, vill inte ha mitt namn registrerat.
Citera
2026-08-25, 17:22
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Och han är 18. Alla tonåringar. Nebel är dessutom ett mellannamn och inte hans efternamn? Varför väljer Aftonbladet ut det "judiska" mellannamnet?

Fast det är ju hans folkbokföringsnamn.

Är det för övrigt belagt att just det här efternamnet är judiskt? Nebel behöver ju inte vara det.
Citera
2026-08-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har letat efter misshandelsdomen i tråden utan att lyckas
Är det den här du letar efter?

https://files.catbox.moe/2w0o3i.pdf
Citera
2026-08-25, 17:41
Medlem
upplysas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har letat efter misshandelsdomen i tråden utan att lyckas, rörigaste jag sett på ett bra tag. Finns den i tråden kanske det är bra att lägga i första inlägget?

Jag kan inte ringa och begära ut handlingen pga jag känner personer där, vill inte ha mitt namn registrerat.

Dom
Förvaltningsrätten
i Härnösand
3092-25
2025-09-05
Härnösand FR 3092-25 Dom 2025-09-05

Kredd= retutu
Senast redigerad av upplysa 2026-08-25 kl. 18:39.
Citera
2026-08-25, 17:52
Medlem
Jag skulle vilja veta hur tankegångarna gick hos Socialtjänsten med att ge honom en egen lägenhet. En ung kille som mår psykiskt dåligt, knappt klarat skolan och har noll nätverk. Helt utan sammanhang har han tydligen förväntats klara sig själv och utvecklas i positiv riktning allena i en lägenhet.

Mår psykiskt dåligt + våldstendenser, dålig kombo.

Han hade ju behövt ett sammanhang och vuxna som ger riktning och stöd. Vardagligt stöd. (Inte från någon motorcykelligist då).

Det är så ansvarslöst hur placerade barn och ungdomar blir omhändertagna.

Ett HVB hem hade varit bättre.
Senast redigerad av Kronhjort111 2026-08-25 kl. 17:58.
Citera
2026-08-25, 17:56
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Mycket bra!

Med tanke på det som kommit fram om hans "uppfostran" av Liam ligger jag inte sömnlös över hans våndor.
Citera
2026-08-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Med tanke på det som kommit fram om hans "uppfostran" av Liam ligger jag inte sömnlös över hans våndor.
Nej precis! Verkar vara en riktigt otäck människa.
Citera
2026-08-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaglajor
Har lite kommentarer:

1. Han heter LIAM inte Carlos. Varför fortsätter vissa att skriva Carlos?

2. Kan folk lägga tiden på något vettigt. Kunde inte bry mig om vart hans efternamn kommer ifrån för land?!? Finns massa TikTok konton som t.ex. hyllar honom. Kanske intressant att kolla upp vart dessa kontons IP-adresser är hemmahörande (i Sverige?).

3. Har någon koll på huruvida en person kan bli åtalad om denne har vetat om GM’s planer men inte larmat/tipsat polisen? Tänker på denna artikel:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/liam-nebel-bevapnad-pa-skolan-dagen-innan-attacken/
Han heter Carlos som andra namn. En del tycker Carlos är viktigt, gör honom mer utländsk. Ser det som bevis att hans mamma är latinamerikansk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in