Citat:
Ursprungligen postat av
Korpen2000
Får jag lov att fråga en sak?
Säg att en fängslad ledare för någon organisation/förening eller vad det nu kan vara skriver ett brev. Och någonstans så skriver han något i stil med "åh jag önskar att x hade blivit påhoppad inom överskådlig framtid". Och att han skickar detta brevet till sina följare. Kan man inte säga att det är ett hot? Eller så fort man skriver önska eller nått så klarar man sig? Jag fattar inte riktigt.
Varför frågar du en random flashbackare det som om hen är någon slags utsedd jurist att svara på frågor?
Här svarar en jurist på din fråga:
Citat:
Ditt uttalande om att du “önskar livet ur honom” kan utgöra ett olaga hot eftersom det är brottsligt att döda någon annan.[2] För det andra ska hotet vara ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla. Det innebär att hotet ska ha framstått eller åtminstone varit ägnat att framstå som allvarligt menat. Det krävs även att hotet avser ett brott som inte är helt lindrigt. Ett hot om mord framkallar typiskt sett en allvarlig rädsla hos den hotade och det är inte heller ett lindrigt brott. Det krävs inte att den som utsatts för hotet faktiskt blivit rädd utan hotet kan ändå ha varit ägnat att framkalla allvarlig rädsla.
Dina avsikter att verkställa hotet har ingen betydelse för straffbarheten i sig, men kan ha det vid straffvärdebedömningen. Det krävs också att hotet kommer till den hotades kännedom. Däremot behöver hotet inte riktas direkt mot den hotade utan det räcker med att hotet kommer till den hotades kännedom. Därför räcker det inte med att en person uttalar ett hot i närvaro av exempelvis sina vänner, om den hotade aldrig får reda på det. Du kan alltså dömas för olaga hot även om du inte har uttalat hotet direkt till personen. Det krävs också att du har haft avsikt till att hotet förmedlas vidare.
I trådens fall skrev en offentlig person, en statsvetare med många följare, som själv arbetar på en islamistisk förening, ett långt och mycket hatiskt och hätskt inlägg om Simona, definitivt riktat att nå henne och även att inspirera andra till hat och hets mot henne.
Då att brännas är dödligt och mycket otäckt, plågsamt och (om man överlever) helt deformerande våld är det definitivt avsett att framkalla rädsla om man skriver "Må X brännas!".
Kontexten spelar också roll, vilket alla jurister som svarar på frågor på nätet påpekar (tvärtemot vad användaren S0urce hävdar).
Och kontexten är en mängd texter som publicerats av Valley där hon normaliserar Hamas extrema tortyr-våld och våldtäkter till döds, samt att hon verkar för en förening som av forskare uppmärksammats som islamistisk.
Samt, att bränna till döds utförs verkligen av tex IS idag.
Här dömdes en person för olaga hot efter att ha placerat en docka med kniv och ett avhugget dockhuvud.
https://www.domstol.se/nyheter/2026/02/dom-i-mal-om-olaga-hot-mot-statsrad/ Personen som dömdes säger såklart att det inte var menat som ett hot.
En annan person som dömts för olaga hot mot politiker: ”Önskade livet ur mig”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-dodshotade-politiker-vid-valstuga-doms-for-olaga-hot-onskade-livet-ur-mig
Ytterligare dömda personer för olaga hot mot politiker, de skrev ”Tur jag har dåliga bromsar på min bil, om man skulle se vissa gå över gatan”,
”Vi kan provköra giljotinen på den här idioten”. I det fallet anser jag det uppenbart att det handlar om två boomers som uttrycker sig hemskt på Facebook men inte menat att utföra det.
Det är många som döms för olaga hot utan att det alls bevisats att personerna som hotat faktiskt planerat och tänkt utföra det.