Citat:
"Må hon brännas" är en förbannelse (med rötter i religiös retorik om helvetet), inte en avsiktsförklaring. Osmakligt, men inte olaga hot enligt brottsbalken.
Du motsäger dig själv. Är bränning tortyr behövs ingen slutledning från mord. Är det mordhot måste slutledningen göras. Du använder båda beroende på vilken som passar.
Kirurgi kan döda en patient, fängelse kan leda till självmord, trafiken dödar usentals varje år...Att acceptera en handling som kan få en viss konsekvens är inte att försvara konsekvensen. Din princip skulle göra varje moralisk hållning omöjlig att företräda.
Citera ett enda uttalande från Valley Ghanem om Hamas tortyr eller gisslantagande. Jag ändrar mig när jag ser något konkret.
Du motsäger dig själv. Är bränning tortyr behövs ingen slutledning från mord. Är det mordhot måste slutledningen göras. Du använder båda beroende på vilken som passar.
Kirurgi kan döda en patient, fängelse kan leda till självmord, trafiken dödar usentals varje år...Att acceptera en handling som kan få en viss konsekvens är inte att försvara konsekvensen. Din princip skulle göra varje moralisk hållning omöjlig att företräda.
Citera ett enda uttalande från Valley Ghanem om Hamas tortyr eller gisslantagande. Jag ändrar mig när jag ser något konkret.
Det handlar väl om uppsåtet eller? En kirurg har inte för avsikt att döda en patient men det kan ske iatrogena skador som kan leda till allvarliga komplikationer.
Jag förstår till viss del hur du menar men kan å andra sidan inte riktigt greppa att det skulle vara mer ok att uttala sig som hon gör enbart för att det är religiös retorik. Det står ju även i koranen "strike them by their neck". Menar du att om man döljer uppsåt bakom religiös retorik, och därefter hugger huvudet av en människa så betraktas det inte som mord? Hade iof inte förvånat mig om det gick till så i landet upp och ner Sverige.
Jag kanske svävar iväg i min text men försöker bara förstå hur du menar.