Jo, fattade det.. 😉 och det är nog där hela tragedin ligger. Sverige gjorde inte fel som tog hennes anklagelser på allvar. Felet kan vara att man slutade pröva alternativen när rollerna väl var satta.
Polisen borde från början ha säkrat alla telefoner, hela chattar, betalningar, kameror och vittnen och testat flera hypoteser samtidigt: övergrepp, frivillig BDSM som gått över gränsen, ömsesidig eskalering, svartsjuka, separation och möjlig hämnd. Inte bestämt berättelsen först och letat stöd sen.
Socialtjänsten borde ha gjort samma sak med barnen. Skydda dem från verklig fara, ja. Men också från att förlora en förälder i åratal utan att någon ordentligt utreder varför kontakten dog.
Domstolen borde ha hållit isär varje konkret gärning. Normalisering, BDSM och kontroll är bakgrund – inte genvägar runt beviskravet.
Och medierna borde ha frågat sig om det verkligen var nödvändigt att göra familjens katastrof global med namn, ansikten och bostadsort. Barnen får bära det långt efter att publiken gått vidare.
Det verkligt jämställda hade varit ganska enkelt: granska honom hårt, granska henne lika hårt, pröva båda hypoteserna, skydda barnen åt båda håll och låta kön vara irrelevant.
Nu sitter han med fängelse, förlorade barn, förstört rykte och internationellt hat. Hon har bok, medieplattform och offentlig upprättelse. Det betyder inte att hon ljög eller att han var oskyldig till allt.
Men om hela kedjan byggde vidare på samma första berättelse utan att försöka falsifiera den ordentligt, då är det inte bara två människor som havererat.
Då har också systemet gjort det. En jävla pinsam svensk rättsskandal som ingen verkar bry sig om. Jag skäms för Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Razordrake1355
Ne kryddade bara upp det lite, klart det är
spekulationer om att hon älskat sexet, det jag menade var ju att jag tvivlar på att hon hade stannat med mannen som ”våldtog” henne 4 gånger i veckan i 10 års tid och skaffat barn med honom om hon hatade det och var i survival mode som hon säger
Det är la ganska uppenbart att situationen är något helt annat än det som framförts i dokumentären, och jag tycker genuint synd om Håkan. Nu säger jag inte att han är felfri, det kan ha varit en ”osund” relation, det vet inte jag, men jag är helt övertygad om att Håkan inte har spänt fast sin fru och sålt runt henne som hon påstår
Alldeles för mycket talar emot det, inte minst förändringar i berättelsen i efterhand
Håkan har ju förfan suttit i fängelse för det här och fått sitt liv förstört. Han vågar inte ens gå in i en mataffär där han bor. Har även sett att han får hat på engelska nu, dokumentären går ju som tåget nu i hela världen