Citat:
Ursprungligen postat av
atlantareds
Det räcker väl för fan med att man mordhotar människor för att förstå att man då med största sannolikhet försvarar tortyr eller gisslantagande.
Om du vill att jag ska utveckla: Mord kan bli konsekvensen av tortyr, så hur man kan försvara mord men samtidigt inte tortyr, blir lite smått märkligt. Att bränna ihjäl en människa är dessutom höjden av tortyr.
"Må hon brännas" är en förbannelse (med rötter i religiös retorik om helvetet), inte en avsiktsförklaring. Osmakligt, men inte olaga hot enligt brottsbalken.
Du motsäger dig själv. Är bränning tortyr behövs ingen slutledning från mord. Är det mordhot måste slutledningen göras. Du använder båda beroende på vilken som passar.
Kirurgi kan döda en patient, fängelse kan leda till självmord, trafiken dödar usentals varje år...Att acceptera en handling som kan få en viss konsekvens är inte att försvara konsekvensen. Din princip skulle göra varje moralisk hållning omöjlig att företräda.
Citera ett enda uttalande från Valley Ghanem om Hamas tortyr eller gisslantagande. Jag ändrar mig när jag ser något konkret.