Citat:
Jag tycker också att Mohamsson gör rätt som inte bär slöja som en solidaritetshandling. Däremot bör hon och hennes parti stå tydligt upp för rätten att bära den om man vill.
Den största värdegrundskrisen och den är mest bekymmersam finns inom den svenska högern som har klara problem med att stå för liberala grundvärden som individens rättigheter, har övergett konservativa värden för att omfamna mycket radikala vänsteråsikter om familj, män och kvinnor, rättspolitik mm. Det värnar också om kollektivismen i form av den starka staten som skall bestämma över vad medborgare skall tycka och tänka, ha för värderingar och hur de skall sköta sin ekonomi.
Att kvinnor frestar män genom sin existens är sant och ett biologiskt faktum och det är i stort positivt och en förutsättning för släktets fortlevnad. Men jag tror inte du menade att just det var ett problem.
Den största värdegrundskrisen och den är mest bekymmersam finns inom den svenska högern som har klara problem med att stå för liberala grundvärden som individens rättigheter, har övergett konservativa värden för att omfamna mycket radikala vänsteråsikter om familj, män och kvinnor, rättspolitik mm. Det värnar också om kollektivismen i form av den starka staten som skall bestämma över vad medborgare skall tycka och tänka, ha för värderingar och hur de skall sköta sin ekonomi.
Att kvinnor frestar män genom sin existens är sant och ett biologiskt faktum och det är i stort positivt och en förutsättning för släktets fortlevnad. Men jag tror inte du menade att just det var ett problem.
Här tror jag att den största åsiktsskillnaden går mellan dig och mig. Jag tror (fast jag kan förstås ha fel) att din starka sympati med Palestina beror dels på att du kanske deltog i SSU-tåg i din ungdom och sjöng "Leve Palestina", dels och kanske framför allt på att du uppskattar den extremt stränga åtskillnaden mellan män och kvinnor i starkt muslimska länder.
Idag, när Gaza är krossat och nästan alla hus är obeboeliga, är kvinnor inte inomhus på samma sätt som förr, eftersom det inte finns något "inomhus" längre. Men förr, före den 7 oktober, visade bilderna från Gaza ett myller av män och pojkar ute på gatorna. Men man såg inga kvinnor, för de var inomhus.
Kvinnorna var, i princip, fångar i sitt eget hus. Nå, inte riktigt, för det hände ju att de måste gå ut i något ärende. Då var de alltid rejält täckta, så att de inte såg ut riktigt som människor utan mer som vandrande tält. För bara något år sen såg jag en intervju med en palestinsk flicka - fråga mig inte vem som gjorde intervjun, för västjournalister släpps ju inte in i Gaza.
Den här flickan var omgiven av fyra yngre bröder. Brorsorna var klädda som vilka unga killar som helst, bortsett från att de inte hade några snygga märkeskläder på sig.
Men flickan bar niqab. Ansiktsslöja. Där stod hon, täckt som ett tält från topp till tå, omgiven av sina yngre bröder klädda i kortärmade tröjor och byxor.
Den extrema åtskillnaden mellan män och kvinnor i strängt muslimska länder är förskräcklig, tycker jag. Ja, men hijaben är väl inte farlig eller konstig? Den är ju inget "tält"? Jo, jag ogillar den också. Jag anser att den som bär hijab "gör reklam" för ett samhälle med sträng åskillnad mellan män och kvinnor, där det är kvinnorna som måste hållas i schack, inlåsta eller insvepta, för att männen inte ska bli för frestade.
Sen är det en annan sak att jag tycker att dagens västerländska kvinnomode är för sexualiserat. Unga tjejer i Sverige mår allt sämre, och jag tror att det delvis beror på att de känner ett sådant tryck på sig att vara "jättesnygga utan att vara horor". Det där är svårt att uppnå för tjejer som inte ser ut som fotomodeller. Och det är säkert inte lätt för unga killar (och vuxna män) heller att vara omgivna av så mycket frestande kvinnlig hud och utmanande former.