Citat:
Unga tjejer är definitivt inte vuxna i hjärnan. Den mänskliga hjärnan är färdigutvecklad först nämre 30. Hur barn utvecklas är väldigt mycket individuellt, oavsett kön. Generellt mognar vissa delar av flickors hjärnor tidigare än pojkars ja. I tonåren har troligen pojkars hjärnor kommit ikapp.
Tycker det är positivt att du börjar tänka lite kring offren och hur de påverkas för många år framöver.
Alla döms inte till 3 år. Killen i "Sebastian och Elsa" fallet (tror jag det kallades) fick sitt straff sänkt till 11 månader.
Jag har regelbundet skrivit om olika brottsrubriceringar och om kritiken kring hur lagen är skriven och tillämpningen av den som bland annat BRÅ tagit upp i båda sina rapporter.
Nej nu hittar du på igen, jag har som sagt tagit upp bristerna i utformningen och tillämpningen många gånger.
Tycker det är positivt att du börjar tänka lite kring offren och hur de påverkas för många år framöver.
Alla döms inte till 3 år. Killen i "Sebastian och Elsa" fallet (tror jag det kallades) fick sitt straff sänkt till 11 månader.
Jag har regelbundet skrivit om olika brottsrubriceringar och om kritiken kring hur lagen är skriven och tillämpningen av den som bland annat BRÅ tagit upp i båda sina rapporter.
Nej nu hittar du på igen, jag har som sagt tagit upp bristerna i utformningen och tillämpningen många gånger.
Minimistraffet för våldtäkt är 3 år. Kan nog tänka mig att Sebastian dömdes till det i Tingsrätten men sedan mildrades straffet (varför kan man ju undra i sådana fall) i Hovrätten.
Det är bra att du håller med om att hur lagen är skriven, hur den tillämpas i praktiken och straffens proportion till det som påstås ha hänt måste ses över och på något sätt åtgärdas.
Hur man ska göra detta är dock för mig en gåta. Jag vet inte hur det ska gå till att få en rättssäker lagstiftning med det innehåll som man vill att den ska ha.
Vi kan ju inte ens enas eller komma fram till om samtycke och frivillighet är samma sak. Eller vilket av begreppen är mest centralt i lagen?
Och det här med bevisning, och bedömningen om trovärdighet som all forskning visar på är näst inpå omöjlig att göra.
Det skulle i den här tråden t.ex. vara lite mer intressant och som åtminstone jag tycker att man diskuterar de olika bitarna i det här pusslet som ska läggas.
T.ex. starta med vad är samtycke? Vad är frivillighet? Är det samma sak? Om inte, måste båda vara uppfyllda för att det inte ska vara ett övergrepp (våldtäkt blir rubriceringen här oavsett om du tycker jag är fixerad eller inte så är det så det är)?
Hur kan samtycke lämnas/inhämtas? Hur kan frivillighet uttryckas? Om en från början frivillig sexuell situation för ena parten övergår till att inte vara frivillig. Vilket ansvar ligger på respektive part då?
Det finns nog säkert massor med mer att fundera kring och alla dessa frågor och säkerligen 100 tals olika svar och situationer man kan komma fram till pekar ju ganska tydligt på att detta är ganska snårigt.