2026-08-23, 12:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Unga tjejer är definitivt inte vuxna i hjärnan. Den mänskliga hjärnan är färdigutvecklad först nämre 30. Hur barn utvecklas är väldigt mycket individuellt, oavsett kön. Generellt mognar vissa delar av flickors hjärnor tidigare än pojkars ja. I tonåren har troligen pojkars hjärnor kommit ikapp.
Tycker det är positivt att du börjar tänka lite kring offren och hur de påverkas för många år framöver.

Alla döms inte till 3 år. Killen i "Sebastian och Elsa" fallet (tror jag det kallades) fick sitt straff sänkt till 11 månader.

Jag har regelbundet skrivit om olika brottsrubriceringar och om kritiken kring hur lagen är skriven och tillämpningen av den som bland annat BRÅ tagit upp i båda sina rapporter.

Nej nu hittar du på igen, jag har som sagt tagit upp bristerna i utformningen och tillämpningen många gånger.

Minimistraffet för våldtäkt är 3 år. Kan nog tänka mig att Sebastian dömdes till det i Tingsrätten men sedan mildrades straffet (varför kan man ju undra i sådana fall) i Hovrätten.

Det är bra att du håller med om att hur lagen är skriven, hur den tillämpas i praktiken och straffens proportion till det som påstås ha hänt måste ses över och på något sätt åtgärdas.

Hur man ska göra detta är dock för mig en gåta. Jag vet inte hur det ska gå till att få en rättssäker lagstiftning med det innehåll som man vill att den ska ha.

Vi kan ju inte ens enas eller komma fram till om samtycke och frivillighet är samma sak. Eller vilket av begreppen är mest centralt i lagen?
Och det här med bevisning, och bedömningen om trovärdighet som all forskning visar på är näst inpå omöjlig att göra.

Det skulle i den här tråden t.ex. vara lite mer intressant och som åtminstone jag tycker att man diskuterar de olika bitarna i det här pusslet som ska läggas.

T.ex. starta med vad är samtycke? Vad är frivillighet? Är det samma sak? Om inte, måste båda vara uppfyllda för att det inte ska vara ett övergrepp (våldtäkt blir rubriceringen här oavsett om du tycker jag är fixerad eller inte så är det så det är)?
Hur kan samtycke lämnas/inhämtas? Hur kan frivillighet uttryckas? Om en från början frivillig sexuell situation för ena parten övergår till att inte vara frivillig. Vilket ansvar ligger på respektive part då?

Det finns nog säkert massor med mer att fundera kring och alla dessa frågor och säkerligen 100 tals olika svar och situationer man kan komma fram till pekar ju ganska tydligt på att detta är ganska snårigt.
Citera
2026-08-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad du svänger dig med fina ord. Tycker du att du låter mer trovärdig och duktig då?

Jag sitter inte på ett kartotek med domar och målsnummer. Du har fortfarande inte förklarat varför du avfärdar den expertis som uttalar sig och säger samma sak som jag säger?

Är det för att även de drabbats av kognitiv resonans och därför hemfaller till regression?

Vi kan ta "Sebastianfallet" t.ex. Killen o tjejen som sitter och hånglar på krogen och killen smeker och fingerpullar henne.

Vad är det med det fallet som gör att det är ställt utom rimligt tvivel att en våldtäkt har begåtts?
Om du har FUP så skulle det vara toppen.
Sedan tycker jag att efter det här fallet får vi diskutera de enskilda fallen i de trådar som finns om dem istället för här.

Jag "svänger mig" inte med specielt svåra ord.

Ingen har påstått att lagen inte har sina problem. Det har den precis som alla andra lagar och det är sunt att den diskuteras.

Dock ligger det i sakens natur att man producerar mer material kring saker man är kritiska till. Ytterst få sätter sig ner och poddar om politik, juridik och så vidare som man tycker är bra. Negativitet skapar engagemang i dessa frågor.

Jag känner inte till "Sebastianfallet" men om du har läknar till eventuella domar eller en FUP sätter jag mig gärna in i fallet.
Citera
2026-08-23, 13:20
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du svarat på knivfallet som jag gav dig. Hur kunde de komma fram till att det fanns rimligt tvivel och friade den mannen?

Vet ej. Har bara sett de premisser du angivit.
Citera
2026-08-23, 13:25
Medlem
Citat:
Alltså du är bara helt otrolig, nu är du inne på att media vinklar :-) Vet du vad då är jag helt helt helt 100% säker på att det generellt vinklas mer och utelämnas mer detaljer för att måla fram tjejernas historier som sanna.

Det var väl ett jättetydligt fall där det är jättetydligt att åklagaren brustit i sin objektivitetsprincip.
Finns även ett antal andra fall där det även sedan när försvarsadvokater lagt ner lite mer jobb framkommit att anmälaren anmält många olika killar för våldtäkt inom kort tid.

Vad tänker du om videon där advokaten berättar om fallet med kvinnan som lämnade in en falsk anmälan där hon redigerade video med en inspelad sexakt?

Även där brast åklagaren tydligt i sin objektivitetsprincip.

Har man gjort något sådant har man alldeles uppenbart begått ett brott och bör dömmas enligt gängse lagar.

Ja, all media vinklar. Det är ganska naturligt att en journalist/skribents egna åsikter i viss grad kommer att återspeglas i artikeln. Detta oavsett politisk och eller ideologisk tillhörighet.
Citera
2026-08-23, 13:40
Medlem
Citat:
Nej om du lyssnat o läst saker som jag länkat till så hade du fått en del saker berättat för dig om vad det skulle kunna bero på. Har du inte ens reflekterat och funderat över varför det blivit så?

En hel del av de som blivit anmälda för våldtäkt blev det vid sin sexuella debut t.ex. Antar att er förklaring är att de då var så jäkla kåta och inte lyckats få till det så nu hade de bestämt sig för att nu jävlar ska jag få ligga.
Många har liten sexuell erfarenhet och då är det naturligtvis svårare att kunna läsa av alla signaler och uteblivna signaler.
Att allmänhetens rättsuppfattning om vad en våldtäkt är inte riktigt stämmer överens med lagen, det har kanske utbildats för lite om vad den otydliga lagen innebär.
Alkohol m.m.

Jag har lyssnat och läst det mesta du länkat till vid tiden det publicerades. Och ja det finns poänger.

Du skriver "Att allmänhetens rättsuppfattning om vad en våldtäkt är inte riktigt stämmer överens med lagen," Fast det gör den ju i stort sett. Annars hade det drivits mer opinion kring lagen.

Däremot fanns det en tydlig folklig opinion där tilltalade i grova våldtäktsmål blivit friade på bisarra grunder.

Denna artikel är förvisso från efter att samtyckeslagen infördes men påvisar ändå en del intressanta fenomen.

https://www.nj.se/nyheter/hd-friar-fran-oaktsam-valdtakt-en-markligt-kortfattad-dom

Här är från innan samtyckeslagen och påvisar att dåvarande problematik.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/friande-valdtaktsdomar-okar-kraftigt
Citera
2026-08-23, 13:45
Medlem
Citat:
Minimistraffet för våldtäkt är 3 år. Kan nog tänka mig att Sebastian dömdes till det i Tingsrätten men sedan mildrades straffet (varför kan man ju undra i sådana fall) i Hovrätten.

Det är bra att du håller med om att hur lagen är skriven, hur den tillämpas i praktiken och straffens proportion till det som påstås ha hänt måste ses över och på något sätt åtgärdas.

Hur man ska göra detta är dock för mig en gåta. Jag vet inte hur det ska gå till att få en rättssäker lagstiftning med det innehåll som man vill att den ska ha.

Vi kan ju inte ens enas eller komma fram till om samtycke och frivillighet är samma sak. Eller vilket av begreppen är mest centralt i lagen?
Och det här med bevisning, och bedömningen om trovärdighet som all forskning visar på är näst inpå omöjlig att göra.

Det skulle i den här tråden t.ex. vara lite mer intressant och som åtminstone jag tycker att man diskuterar de olika bitarna i det här pusslet som ska läggas.

T.ex. starta med vad är samtycke? Vad är frivillighet? Är det samma sak? Om inte, måste båda vara uppfyllda för att det inte ska vara ett övergrepp (våldtäkt blir rubriceringen här oavsett om du tycker jag är fixerad eller inte så är det så det är)?
Hur kan samtycke lämnas/inhämtas? Hur kan frivillighet uttryckas? Om en från början frivillig sexuell situation för ena parten övergår till att inte vara frivillig. Vilket ansvar ligger på respektive part då?

Det finns nog säkert massor med mer att fundera kring och alla dessa frågor och säkerligen 100 tals olika svar och situationer man kan komma fram till pekar ju ganska tydligt på att detta är ganska snårigt.

Jo men alla sexuella övergrepp rubriceras inte som våldtäkt.

Att frivillighet och samtycke går hand i hand kan väl du och jag ändå komma överens om? Eller vad har du för inställning till detta?

Visst är allt detta med lagstiftning i största allmänhet, kommunikation människor emellan, moral, osv osv väldigt snårigt.

Människor kommunicerar ju minst lika mycket icke verbalt som verbalt med varandra.
Citera
2026-08-23, 13:47
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att en stor del av advokatkåren som jobbar med sådana här fall inte tycker at tdet fungerar bra. BRÅs rapport visar även den att det finns saker som behöver ändras. Journalisters granskningar visar samma sak.

Kom igen nu du som tjatar hela tiden att man ska kunna backa upp det man säger. Visa nu lite rapporter som stödjer det ni säger.

Ingen har påstått att lagen inte har sina brister.

Här får du några possitiva artiklar eftersom du efterfrågar det.

https://fempers.se/2025/22-2/stina-holmberg-naturligt-att-vi-har-en-samtyckeslag/

https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser

https://www.lu.se/publikation/8976435
Citera
2026-08-23, 13:50
Medlem
Citat:
Jag har ju skrivit det 1000 gånger ungefär. Det finns i många fall endast 2 berättelser. Det finns två personer som varit närvarande vid tidpunkten för händelsen som föranlett en anmälan.
Det finns inget annat att utgå från.

Vad är det som är så svårt att ta in?

Vi kan ta exemplet på kvinnan som satt i system att anmäla och eftersom hon och alla andra tjejer/kvinnor vet att man ska ringa en vän så det gör hon och hon låter uppriven.
Låt säga att en tjej verkligen blivit våldtagen och att hon av någon anledning väljer att inte anmäla eller ringa någon kompis utan detta kommer fram först en tid efteråt.

Är det ett starkare bevis för våldtäkt i det första fallet eftersom hon har ringt en kompis?

Ja, och du visar om och om igen att du inte riktigt vet vad det innebär. Du upprepar även myten att ord mot ord räcker. Trots att ingen någonsin lyckats belägga det påståendet med en faktisk dom.

Så här förklarar Lawline muntlig bevisning.

https://lawline.se/answers/vilka-typer-av-bevis-finns-det
Citera
2026-08-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej för tusende gången, försök att få in i din envisa skalle att den tilltalade inte har bevisbördan, hur gärna du än vill att det ska vara så.

Anklagar du mig för något så behöver inte jag bevisa ett skit, det är upp till DIG att bevisa att jag gjort det du anklagar mig för.

Vem har påstått nått annat?

Och vad har ditt svar ens med frågan ens att göra?
Citera
2026-08-23, 14:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, och du visar om och om igen att du inte riktigt vet vad det innebär. Du upprepar även myten att ord mot ord räcker. Trots att ingen någonsin lyckats belägga det påståendet med en faktisk dom.

Så här förklarar Lawline muntlig bevisning.

https://lawline.se/answers/vilka-typer-av-bevis-finns-det

Vet inte vad den där länken skulle säga.

På vilket sätt kan du säga att det inte räcker med att en tjej har en berättelse?

Att hon får berätta för sjukvård o polis är ju en direkt konsekvens av att hon har gjort en polisanmälan. Men det är ju fortfarande bara hennes berättelse. Likaså när hon berättar för en vän. Samma berättelse. Finns inget annat.

Med ditt resonemang undrar jag hur det någonsin ska kunna gå att fälla någon enligt ett "nytt" fall då händelsen ska ha ägt rum i ett slutet rum där ingen annan varit inblandad varken före eller efter händelsen? Bara de 2 personerna.

Citat:
Att muntlig bevisning kan vara tillräckligt för en fällande dom ligger i linje med tidigare avgöranden i Högsta domstolen, men det är först nu som det tycks ha fått ett genomslag i tingsrätterna.

Citat:
Man kan se en mer konsekvent linje i tingsrätterna 2023 jämfört med både 2017 och 2019, kring vilka omständigheter som ska vara för handen för att muntlig bevisning ska räcka för en fällande dom. Målsäganden ska ha bedömts som både trovärdig och tillförlitlig genom att anmäla det som hänt relativt snart, ha en konkret berättelse om händelsen, vara tydlig med vad hon eller han minns och inte minns och vara konsekvent i sin beskrivning. Målsäganden ska i nära anslutning till händelsen i konkreta ordalag ha berättat för andra vad hon eller han varit med om (polis, sjukvård, vänner eller anhöriga) och beskrivit händelsen på samma sätt i de olika sammanhangen.
Citera
2026-08-23, 14:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jo men alla sexuella övergrepp rubriceras inte som våldtäkt.

Att frivillighet och samtycke går hand i hand kan väl du och jag ändå komma överens om? Eller vad har du för inställning till detta?

Visst är allt detta med lagstiftning i största allmänhet, kommunikation människor emellan, moral, osv osv väldigt snårigt.

Människor kommunicerar ju minst lika mycket icke verbalt som verbalt med varandra.

Det fetade är ju speciellt applicerbart i sexuella situationer. Och att det till stor del verkar vara unga sexuellt oerfarna personer som döms i dessa "nya" fall får i all fall mig att dra åt mig öronen och tänka. De är oftast bekanta med varandra och inte alltför sällan i relationer.

Jo det går hand i hand men jag har ju gett dig ett par exempel där det blir juridiskt klurigt.

Om en tjej säger OK till sex trots att hon inte vill (samtycke finns men ej frivillighet) hur ska det bedömas? Vi utgår från att inget våld, hot eller utsatt situation föreligger.
Jag har svårt att tolka dig vad du tycker om detta? Är det en kriminell handling från killen om de har sex?
Vad är dina tankar kring att det blev så stör ökning i antal fällande domar med samtyckeslagen trots att expertisen var eniga att det inte skulle leda till det?
Citera
2026-08-23, 14:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag har lyssnat och läst det mesta du länkat till vid tiden det publicerades. Och ja det finns poänger.

Du skriver "Att allmänhetens rättsuppfattning om vad en våldtäkt är inte riktigt stämmer överens med lagen," Fast det gör den ju i stort sett. Annars hade det drivits mer opinion kring lagen.

Däremot fanns det en tydlig folklig opinion där tilltalade i grova våldtäktsmål blivit friade på bisarra grunder.

Denna artikel är förvisso från efter att samtyckeslagen infördes men påvisar ändå en del intressanta fenomen.

https://www.nj.se/nyheter/hd-friar-fran-oaktsam-valdtakt-en-markligt-kortfattad-dom

Här är från innan samtyckeslagen och påvisar att dåvarande problematik.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/friande-valdtaktsdomar-okar-kraftigt

Du förstår nog precis vad jag menar med allmänhetens rättsuppfattning och det är ju vad som innefattas som våldtäkt enligt de "nya" fallen.

Jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med länken till fallet i detta mejl. Man får ju veta väldigt lite men i stort kan jag förstå övervägandena som har gjorts eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel att mannen förstått att hon inte deltog frivilligt om ha ska dömas. (Fasen vad svårt det är att skriva så det blir rätt. Vet inte om hag lyckades med du förstår vad jag menar).

Kanske ett fall där du o jag ser olika på saken. Du anser säkert att kvinnan sov när det skedde men det gör inte jag. Sedan är ju problemet att vi inte var på plats och såg hur det gick till.

Hur ger man oralsex när man är passiv? Här skulle man ju också ha velat vara på plats för att kunna göra "rätt" bedömning. Bra att de tog i beaktande att han hörsammat henne tidigare och faktiskt kanske skulle ha gjort det igen om hon sagt nej eller avvisat honom fysiskt. Även att det tar i beaktande deras tidigare sexuella kontakter. Undrar om de utrett hur sex dem emellan brukar gå till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in