2026-08-23, 06:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag finner inget intresse i att underhålla dina fantasier i dina påhittade scenarion. Det finns faktiska fall. Att du inte kan hitta fall där dom avkunnats enligt de premisser du påstår är vanliga i våldtäktsmål gör att du inte vill diskutera dessa.

Antar att det beror på att du drabbas av kognitiv resonans och därför hemfaller till regression.

Vad du svänger dig med fina ord. Tycker du att du låter mer trovärdig och duktig då?

Jag sitter inte på ett kartotek med domar och målsnummer. Du har fortfarande inte förklarat varför du avfärdar den expertis som uttalar sig och säger samma sak som jag säger?

Är det för att även de drabbats av kognitiv resonans och därför hemfaller till regression?

Vi kan ta "Sebastianfallet" t.ex. Killen o tjejen som sitter och hånglar på krogen och killen smeker och fingerpullar henne.

Vad är det med det fallet som gör att det är ställt utom rimligt tvivel att en våldtäkt har begåtts?
Om du har FUP så skulle det vara toppen.
Sedan tycker jag att efter det här fallet får vi diskutera de enskilda fallen i de trådar som finns om dem istället för här.
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-08-23 kl. 06:09.
Citera
2026-08-23, 06:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad du svänger dig med fina ord. Tycker du att du låter mer trovärdig och duktig då?

Jag sitter inte på ett kartotek med domar och målsnummer. Du har fortfarande inte förklarat varför du avfärdar den expertis som uttalar sig och säger samma sak som jag säger?

Är det för att även de drabbats av kognitiv resonans och därför hemfaller till regression?

Vi kan ta "Sebastianfallet" t.ex. Killen o tjejen som sitter och hånglar på krogen och killen smeker och fingerpullar henne.

Vad är det med det fallet som gör att det är ställt utom rimligt tvivel att en våldtäkt har begåtts?
Om du har FUP så skulle det vara toppen.
Sedan tycker jag att efter det här fallet får vi diskutera de enskilda fallen i de trådar som finns om dem istället för här.

Citat:
Stämmer.

Det innebär dock inte bortom varkens orimligt eller absolut allt tänkbar tvivel. Små, extrema eller helt långsökta teorier kan finnas kvar, så länge de inte är rimliga.

Jag tror inte att du svarat på knivfallet som jag gav dig. Hur kunde de komma fram till att det fanns rimligt tvivel och friade den mannen?
Citera
2026-08-23, 06:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har läst den artikeln med. Killen friades i hovrätten.

Dock har varken du eller jag den fulla bilden då vi inte läst FUP i fallet. Det kan vara så att åklagaren brustit. Det kan även vara så att de andra anmälningarna ligger efter tingsrättens dom.

För att göra en analys behövs FUP. Eller är du av meningen att media aldrig någonsin vinklar?

Alltså du är bara helt otrolig, nu är du inne på att media vinklar :-) Vet du vad då är jag helt helt helt 100% säker på att det generellt vinklas mer och utelämnas mer detaljer för att måla fram tjejernas historier som sanna.

Det var väl ett jättetydligt fall där det är jättetydligt att åklagaren brustit i sin objektivitetsprincip.
Finns även ett antal andra fall där det även sedan när försvarsadvokater lagt ner lite mer jobb framkommit att anmälaren anmält många olika killar för våldtäkt inom kort tid.

Vad tänker du om videon där advokaten berättar om fallet med kvinnan som lämnade in en falsk anmälan där hon redigerade video med en inspelad sexakt?

Även där brast åklagaren tydligt i sin objektivitetsprincip.
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-08-23 kl. 06:24.
Citera
2026-08-23, 06:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har hört Kalibers granskning.

Hur vanligt är det att någon granskar något som man anser fungera bra? Det ligger i sakens natur.

Hur ofta lägger du ner tid på att fundera på varför bilen fungerar som den ska?

Nu är det ju så att en stor del av advokatkåren som jobbar med sådana här fall inte tycker at tdet fungerar bra. BRÅs rapport visar även den att det finns saker som behöver ändras. Journalisters granskningar visar samma sak.

Kom igen nu du som tjatar hela tiden att man ska kunna backa upp det man säger. Visa nu lite rapporter som stödjer det ni säger.
Citera
2026-08-23, 06:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och vad bevisar det menar du? Att brottsligheten kryper ner i åldrarna?

Nej om du lyssnat o läst saker som jag länkat till så hade du fått en del saker berättat för dig om vad det skulle kunna bero på. Har du inte ens reflekterat och funderat över varför det blivit så?

En hel del av de som blivit anmälda för våldtäkt blev det vid sin sexuella debut t.ex. Antar att er förklaring är att de då var så jäkla kåta och inte lyckats få till det så nu hade de bestämt sig för att nu jävlar ska jag få ligga.
Många har liten sexuell erfarenhet och då är det naturligtvis svårare att kunna läsa av alla signaler och uteblivna signaler.
Att allmänhetens rättsuppfattning om vad en våldtäkt är inte riktigt stämmer överens med lagen, det har kanske utbildats för lite om vad den otydliga lagen innebär.
Alkohol m.m.
Citera
2026-08-23, 06:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så det kan då konstateras att du är oärlig och hittar på.

Du kan inte påvisa ett enda fall där åklagaren inte varit objektiv och agerat enligt objektivitetsprincipen.

Objektivitetsprincipen lätt förklarat att åklagaren ska opartiskt bedöma vad som har hänt och om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom.

Det innebär att åklagaren är skyldig att vara saklig och opartisk. Enligt Åklagarmyndigheten betyder det att åklagaren inte bara ska samla bevis som talar för att den misstänkte är skyldig, utan även aktivt utreda omständigheter och bevis som talar till den misstänktes förmån.

Du ser du kunde ju få fram det viktigaste i slutet. Detta fallerar de ju med väldigt ofta skulle jag vilja påstå. Du har fått ett antal exempel på fall men i dina svar börjar du även där kräva Fupar och att media kanske vinklar. Du är helt jävla otrolig.
Citera
2026-08-23, 06:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och vad innebär muntlig bevisning enligt dig?

Jag har ju skrivit det 1000 gånger ungefär. Det finns i många fall endast 2 berättelser. Det finns två personer som varit närvarande vid tidpunkten för händelsen som föranlett en anmälan.
Det finns inget annat att utgå från.

Vad är det som är så svårt att ta in?

Vi kan ta exemplet på kvinnan som satt i system att anmäla och eftersom hon och alla andra tjejer/kvinnor vet att man ska ringa en vän så det gör hon och hon låter uppriven.
Låt säga att en tjej verkligen blivit våldtagen och att hon av någon anledning väljer att inte anmäla eller ringa någon kompis utan detta kommer fram först en tid efteråt.

Är det ett starkare bevis för våldtäkt i det första fallet eftersom hon har ringt en kompis?
Citera
2026-08-23, 06:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har läst den artikeln med. Killen friades i hovrätten.

Dock har varken du eller jag den fulla bilden då vi inte läst FUP i fallet. Det kan vara så att åklagaren brustit. Det kan även vara så att de andra anmälningarna ligger efter tingsrättens dom.

För att göra en analys behövs FUP. Eller är du av meningen att media aldrig någonsin vinklar?

Alltså du är bara helt otrolig, nu är du inne på att media vinklar :-) Vet du vad då är jag helt helt helt 100% säker på att det generellt vinklas mer och utelämnas mer detaljer för att måla fram tjejernas historier som sanna.

Det var väl ett jättetydligt fall där det är jättetydligt att åklagaren brustit i sin objektivitetsprincip.
Finns även ett antal andra fall där det även sedan när försvarsadvokater lagt ner lite mer jobb framkommit att anmälaren anmält många olika killar för våldtäkt inom kort tid.

Vad tänker du om videon där advokaten berättar om fallet med kvinnan som lämnade in en falsk anmälan där hon redigerade video med en inspelad sexakt?

Även där brast åklagaren tydligt i sin objektivitetsprincip.
Citera
2026-08-23, 09:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Självklart om kvinnan beläggs med att ljuga.

Dock har jag sett många debattörer här totalt bortse från bevisade lögner från den tilltalade och klarmrar sig fast vid halmstrån.

Båda parter kan ljuga. Frågan är vad som kan bevisas.

Nej för tusende gången, försök att få in i din envisa skalle att den tilltalade inte har bevisbördan, hur gärna du än vill att det ska vara så.

Anklagar du mig för något så behöver inte jag bevisa ett skit, det är upp till DIG att bevisa att jag gjort det du anklagar mig för.
Citera
2026-08-23, 11:22
Medlem
Citat:
Jag skrev ju att du skriver att hon låter honom göra det. Vad betyder det? Om en kille inte vill bli avsugen egentligen men låter tjejen göra det ändå är det en våldtäkt?
I FUPar som jag läst så uttrycker sig faktiskt en del tjejer precis som så att de lät det ske. Vissa med förklaringen att de inombords tänkte att han skulle kunna bli arg om hon sade nej (trots att inget våld, hot eller utsatt situation förelegat) eller att de lät det ske för att få det överstökat.

Är det alltså som så att de hellre låter sig "våldtas" än säger ifrån? Hellre än att visa tydligt fysiskt att de inte vill?

Jag skrev som jag skrev ja.

Killen kan ha reagerat aggressivt/våldsamt andra gånger när hon avvisat honom eller sagt "nej" och därför brukar killen få som han vill efter lite tjat.

Och ja, efter mycket tjat och påtryckningar som i mitt exempel så går unga tjejer troligen med på en hel del för att killen ska bli nöjd.

Unga tjejer i tonåren är inte vuxna i hjärnan och har mycket kvar att lära sig precis som unga killar.

I övrigt verkar du väldigt fixerad vid just våldtäkt. Jag hoppas att du vet att det finns andra benämningar inom detta såsom sexuellt övergrepp osv.

Om en kvinna eller man utför oralsex på någon som avvisat personen flera gånger innan och som inte deltar frivilligt kommer det kanske klassas som ett oaktsamt sexuellt övergrepp. Om det nu skulle anmälas och utredas överhuvudtaget, vilket det troligen inte skulle.

Det är väldigt lätt att komma undan med våldtäkt och liknande i Sverige.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-23 kl. 11:24.
Citera
2026-08-23, 11:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag skrev som jag skrev ja.

Killen kan ha reagerat aggressivt/våldsamt andra gånger när hon avvisat honom eller sagt "nej" och därför brukar killen få som han vill efter lite tjat.

Och ja, efter mycket tjat och påtryckningar som i mitt exempel så går unga tjejer troligen med på en hel del för att killen ska bli nöjd.

Unga tjejer i tonåren är inte vuxna i hjärnan och har mycket kvar att lära sig precis som unga killar.

I övrigt verkar du väldigt fixerad vid just våldtäkt. Jag hoppas att du vet att det finns andra benämningar inom detta såsom sexuellt övergrepp osv.

Om en kvinna eller man utför oralsex på någon som avvisat personen flera gånger innan och som inte deltar frivilligt kommer det kanske klassas som ett oaktsamt sexuellt övergrepp. Om det nu skulle anmälas och utredas överhuvudtaget.

Det är ju intressant att du tar upp att unga tjejer inte är vuxna i hjärnan. Hur brukar man säga nu vilket av könen brukar man säga utvecklas tidigast? Tycker att det är positivt att du börjar tänka lite kring den här lagen och åldern på en stor andel av de som anmälts och blivit dömda enligt de här "nya fallen. Det visar ju faktiskt någonting.

Vad menar du med fixerad vid våldtäkt? Det är ju faktiskt våldtäkt dessa unga killar döms för. 3 år i fängelse, höga skadestånd och ett stigma resten av livet.

Jag har flera gånger i tråden tagit upp frågan om dessa tveksamma fall om de nu är brottsliga överhuvudtaget kanske ska gå under en annan brottsrubricering. Tänk att du äntligen efter alla dessa sidor kanske också själv börjar tänka till lite kring vad som kommit fram i granskningar av alla domar och vad advokater säger om deras syn på lagen och hur den praktiseras.

Oaktsamma övergrepp, det blir ju oaktsam våldtäkt i dessa fall. Det är inte jag som är fixerad vid våldtäkt utan det är de som drivit fram lagen och ni som stöder den såsom den ser ut och praktiseras idag.

En fråga att diskutera är ju också om straffens hårdhet står i relation till det som har hänt.
Citera
2026-08-23, 12:13
Medlem
Citat:
Det är ju intressant att du tar upp att unga tjejer inte är vuxna i hjärnan. Hur brukar man säga nu vilket av könen brukar man säga utvecklas tidigast? Tycker att det är positivt att du börjar tänka lite kring den här lagen och åldern på en stor andel av de som anmälts och blivit dömda enligt de här "nya fallen. Det visar ju faktiskt någonting.

Vad menar du med fixerad vid våldtäkt? Det är ju faktiskt våldtäkt dessa unga killar döms för. 3 år i fängelse, höga skadestånd och ett stigma resten av livet.

Jag har flera gånger i tråden tagit upp frågan om dessa tveksamma fall om de nu är brottsliga överhuvudtaget kanske ska gå under en annan brottsrubricering. Tänk att du äntligen efter alla dessa sidor kanske också själv börjar tänka till lite kring vad som kommit fram i granskningar av alla domar och vad advokater säger om deras syn på lagen och hur den praktiseras.

Oaktsamma övergrepp, det blir ju oaktsam våldtäkt i dessa fall. Det är inte jag som är fixerad vid våldtäkt utan det är de som drivit fram lagen och ni som stöder den såsom den ser ut och praktiseras idag.

En fråga att diskutera är ju också om straffens hårdhet står i relation till det som har hänt.

Unga tjejer är definitivt inte vuxna i hjärnan. Den mänskliga hjärnan är färdigutvecklad först nämre 30. Hur barn utvecklas är väldigt mycket individuellt, oavsett kön. Generellt mognar vissa delar av flickors hjärnor tidigare än pojkars ja. I tonåren har troligen pojkars hjärnor kommit ikapp.
Tycker det är positivt att du börjar tänka lite kring offren och hur de påverkas för många år framöver, vissa för resten av livet.

Alla döms inte till 3 år. Killen i "Sebastian och Elsa" fallet (tror jag det kallades) fick sitt straff sänkt till 11 månader.

Jag har regelbundet skrivit om olika brottsrubriceringar och om kritiken kring hur lagen är skriven och tillämpningen av den som bland annat BRÅ tagit upp i båda sina rapporter.

Nej nu hittar du på igen, jag har som sagt tagit upp bristerna i utformningen och tillämpningen många gånger.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-23 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in