2026-08-23, 11:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att prata om det ”yttersta” ansvaret är nåt helt annat. Det är självklart alltid gärningsmannen som har det yttersta ansvaret så länge personen i fråga är vid sina sinnes fulla bruk.

Men man får inte låsa fast sig i hatet mot gärningsmän och höjda straff. Det viktigaste för samhället är inte att gärningsmän blir straffade utan att brott inte begås från första början. Ansvaret för det ligger på alla medborgare men extra mycket på vissa institutioner som riksdag, socialtjänst, olika vårdinrättningar, polisen osv.

Exakt så. Det viktiga är att diskutera hur gärningsmannen ens blev en gärningsman. Detta hade med största sannolikhet kunnat förhindras om det inte skötts så j-a dåligt från första början. De som inte förstår den logiken tänker iaf jag inte ens diskutera med.
Citera
2026-08-23, 11:02
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Många epor gömmer ju en knapp nånstans så att de kan få lite mer fart. Han kanske tryckte på den

Sjukhuset låg ju ca 1 km bort = 1000 meter.
Citera
2026-08-23, 11:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Var hittar jag LVU-domen och foton på gm? Har inte haft tid att följa tråden av olika anledningar.

Tidigare i tråden. Tror nånstans runt sida 150-170. Är på mobil.
Citera
2026-08-23, 11:05
Medlem
På TikTok florerar det videor där personer verkar ”heja på” sina två vänner, som uppges vara två av offren, Jhonas och Ayad. Det framgår i vissa videor att Jhonas ska ha klarat sig. Jag vet dock inte hur trovärdiga uppgifterna är eller om de går att bekräfta.
Citera
2026-08-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fredrik-16-korde-huggen-pojke-till-sjukhuset-efter-dadet-i-fagersta/

Orka sitta i en jävla EPA i 30km/h när man behöver komma till sjukhuset fort 😂

Well i sammanhanget där det är 1,5 km till sjukhuset så tar det 3 min, och det är väl inte så illa.

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja, bättre att vänta en halvtimme tills en snabb ambulans dyker upp.

Om de ändå inte har någon akutmottagning så kan det iofs vara en poäng att vänta på en ambulans. Det många glömmer är att svenska ambulanser har relativt goda möjligheter att påbörja behandling för många akuta tillstånd inklusive trauma.
Citera
2026-08-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ja, men du har väl en egen hjärna, ingen tvingar dig att gå efter andras uppmaningar?

Är man störd från början så hjälper det ju knappast att folk visar en uppskattning när man gör tokiga saker.
Citera
2026-08-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunda
Skolan ligget bokstavligen ett stenkast från skolan
Det får man ju till och med ut ifrån texten. Han säger att han ringde 112 vid 14:06 och att de var vid sjukhuset någonstans runt 10 över två. Finns fan ingen anledning att invänta någon ambulans då.

Låter ju mindre än 500m.
Citera
2026-08-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTelefunken
Well i sammanhanget där det är 1,5 km till sjukhuset så tar det 3 min, och det är väl inte så illa.

Om de ändå inte har någon akutmottagning så kan det iofs vara en poäng att vänta på en ambulans. Det många glömmer är att svenska ambulanser har relativt goda möjligheter att påbörja behandling för många akuta tillstånd inklusive trauma.

Fredrik 16 år jobbade under stor stress och räddade kanske livet på den skadade.
Sluta förminska hans insats. Han borde få medalj.
Citera
2026-08-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Jag tänkte likadant, typ möjligen zigenare från östeuropa.

Står patrasket framför en holländsk flagga, då den är blå, vit, röd?:

https://www.friatider.se/liam-18-missnojd-efter-dadet-ville-doda-fler

Japp, han ser inavlad ut.

Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Ledtråd: THAIboxning.

LEDTRÅD: THAIlands flagga har två vita och två röda ränder
Senast redigerad av pittbrad 2026-08-23 kl. 11:37.
Citera
2026-08-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jo visst. Men dit hade man ju kunnat skicka två kvinnliga polisassistenter och med hjälp av portvakten låsa upp och hämta ev bevismaterial lika gärna. Fanns väl ingen anledning för insatsstyrkan att agera som dom gjorde.

Om inte hans incel kompisar var där och väntade...
Citera
2026-08-23, 11:18
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Känner gärningsmannens familj. Som redan framgått, fadern är inte reko. Modern och hennes sida snäll och försynt. Dom är aktiva inom vänsterrörelsen på orten. GM har (eller möjligtvis hade, var ett tag sedan jag var där nu) affischer på Karl Marx och Lenin på sitt rum.

Jaha, Lenin på väggen. Där hade man ju faktiskt svaret hela tiden.
Citera
2026-08-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Fredrik 16 år jobbade under stor stress och räddade kanske livet på den skadade.
Sluta förminska hans insats. Han borde få medalj.

Jag förminskade inte hans insats, läs ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in