2026-08-23, 08:05
Medlem
Nu när krutröken lagt sig lite och folk (förhoppningsvis) nyktrat till så kanske vi äntligen kan prata lite allvar. Då gärningsmannen inte hade några rasistiska motiv utan helt enkelt ville se världen brinna, så inser man att någonting är ruttet i samhället. För även om Don Carlos uppenbarligen haft en svår uppväxt så var ett barn av sin tid, och vi kommer se mer och mer av denna vara.
Citera
2026-08-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag blir lite lätt förvirrad.

Om man googlar på den kvinna som är skriven på samma adress som MGM får man upp följande:

https://www.imdb.com/name/nm18836091/

Hon ska då alltså enligt imdb förekommit i nyheterna på SVT som varandes den misstänktes mamma. Vilket får mig att ställa följande frågor (som det kanske finns svar på i tråden redan men den är ju enormt rörig och lång).

- Jag trodde inte att den kvinna som MGM bodde med var hans mamma. Hur är det med den saken egentligen?

- Har SVT verkligen redan haft med denna kvinna i sändning och då dessutom med hennes riktiga namn samt att hon har en koppling till MGM?

För mig känns det som att imdb är ute och cyklar.

Imdb cyklar. Mamman har ju skyddad identitet.
Citera
2026-08-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighlanderIIIfan
De slog till på hans bostad.

Det är enligt rutin.

Jo visst. Men dit hade man ju kunnat skicka två kvinnliga polisassistenter och med hjälp av portvakten låsa upp och hämta ev bevismaterial lika gärna. Fanns väl ingen anledning för insatsstyrkan att agera som dom gjorde.
Citera
2026-08-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Imdb cyklar. Mamman har ju skyddad identitet.
Tack!

Vet du om det var en fosterfamilj han bodde i? Och vet någon om kvinnan ens var med i något nyhetsinslag, oavsett hennes koppling till MGM?
Citera
2026-08-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nu när krutröken lagt sig lite och folk (förhoppningsvis) nyktrat till så kanske vi äntligen kan prata lite allvar. Då gärningsmannen inte hade några rasistiska motiv utan helt enkelt ville se världen brinna, så inser man att någonting är ruttet i samhället. För även om Don Carlos uppenbarligen haft en svår uppväxt så var ett barn av sin tid, och vi kommer se mer och mer av denna vara.

Visst finns det saker som är ruttna i samhället.
Men de verkliga förövarna är dårarna i olika forum som triggade GM. Det är dem som polisen borde utreda och samhället döma som medskyldiga.
Citera
2026-08-23, 08:18
Avslutad
Citat:
GM är psykiskt sjuk. Hans motiv verkar vara att få uppmärksamhet och dämpa ångest genom att skada andra mänskor.
Troligen triggad av andra dårar med samma psykiska problem.

Han hade väl synts i flera palestinademonstrationer och enligt uppgift varit ganska aggressiv? Stämmer detta så blir ditt resonemang logiskt att han är psykiskt sjuk.
Citera
2026-08-23, 08:18
Medlem
Citat:
Visst finns det saker som är ruttna i samhället.
Men de verkliga förövarna är dårarna i olika forum som triggade GM. Det är dem som polisen borde utreda och samhället döma som medskyldiga.
De är säkerligen lika förvirrade som Don Carlos och sitter förmodligen och trycker på andra platser i världen (och inte i Sverige). Men ja, Polisen måste försöka i alla fall.
Citera
2026-08-23, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag blir lite lätt förvirrad.

Om man googlar på den kvinna som är skriven på samma adress som MGM får man upp följande:

https://www.imdb.com/name/nm18836091/

Hon ska då alltså enligt imdb förekommit i nyheterna på SVT som varandes den misstänktes mamma. Vilket får mig att ställa följande frågor (som det kanske finns svar på i tråden redan men den är ju enormt rörig och lång).

- Jag trodde inte att den kvinna som MGM bodde med var hans mamma. Hur är det med den saken egentligen?

- Har SVT verkligen redan haft med denna kvinna i sändning och då dessutom med hennes riktiga namn samt att hon har en koppling till MGM?

För mig känns det som att imdb är ute och cyklar.
Fast jag tror inte att SVT nyheter lägger upp alla som bli intervjuade i nyheter på IMDB.
Så det är ju lite konstigt.
Citera
2026-08-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamstern1
Jag har funderat på en sak kring sorgen efter skolattacken. Jag har sett att några av den avlidna flickans vänner och pojkvän har gjort sina TikTok-konton offentliga och lagt upp bilder/videos på henne och skrivit om sin sorg knappt 24 timmar efter händelsen. Jag reagerade på det eftersom jag själv hade tänkt att man kanske skulle dra sig undan från sociala medier när man precis förlorat någon. Hur tänker ni kring det? Är det vanligt att man uttrycker sin sorg offentligt direkt efter ett dödsfall, eller är det bara olika sätt att hantera chocken?

Det är ytterligare ett tecken på hur illa ställt det är med den uppväxande generationen och deras relation till/beroende av sociala medier.
Citera
2026-08-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
All heder till den eller de poliser som redan 10 minuter efter larmet avstyrde ett fortsatt dödande. Men vad sysslade insatsstyrkan med? Timmar efter dådet fjantade man runt på stan och attackerade två tomma lägenheter. Hur tänkte man där?

Tja, när de ändå hade tagit sig dit så kunde de väl också även göra lite nytta.
Och i det allmänt uppstressade läget så blev det kanske ett naturligt val att skicka dem på uppdraget.
Men säkert också pga av ett visst show-off värde.
Citera
2026-08-23, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jo visst. Men dit hade man ju kunnat skicka två kvinnliga polisassistenter och med hjälp av portvakten låsa upp och hämta ev bevismaterial lika gärna. Fanns väl ingen anledning för insatsstyrkan att agera som dom gjorde.

Vad ska polisassistententerna göra mot eventuella bomber eller fällor som GM gillrat hemma? Eller eventuella medhjälpare?
Citera
2026-08-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tja, när de ändå hade tagit sig dit så kunde de väl också även göra lite nytta.
Och i det allmänt uppstressade läget så blev det kanske ett naturligt val att skicka dem på uppdraget.
Men säkert också pga av ett visst show-off värde.

Tveksamt vilken nytta de gjorde när de stormade fram och höll på att skrämma livet ur andra boende i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in