Citat:
Ursprungligen postat av
Lasertryckaren
Då har han ju hjälpt till för att brotten skall kunna begås.
Det som blir intressant här i Fagersta är ifall endast påhejningar och uppmaningar räcker för att bli dömd till medhjälp. Nu vet ju inte vi vad han är häktad för, men skulle det t.ex vara 16 åringen som köpt svärdet till Liam så kommer förmodligen det bli en dom likt ditt rättsfall.
Det handlar om planering. Efter dådet så läste jag även chattar där datumet var 29 juli tror jag, men det kan ha varit 29 juni, om att Liam skrev att han tillsammans med en annan person planerat något och att han själv inte skulle leva inom en viss framtid.
Såg sedan något om 3 veckor i ett inlägg här i tråden som gjorde att jag kanske mindes fel att det var 3 veckor framåt som det skulle ske.
Iallafall så är det därmed väldigt klart att de chattarna bör ha varit äkta och att den här aktören planerat Liams attentat tillsammans med honom.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tonarspojke-i-fagerstadadet-begars-haktad/
Citat:
En 16-årig pojke misstänks för medhjälp till mord och medhjälp till mordförsök efter skoldådet i Fagersta.
Nu häktas han.
Enligt häktningsframställan kan dådet ha planerats sen i maj.
Pojken förnekar brott
Citat:
Enligt häktningsframställan begicks brotten han är misstänkt för mellan den 1 maj och den 21 augusti, vilket betyder att planeringen kan ha pågått i drygt tre och en halv månad innan svärdattacken på Brinellskolan.
Det är dock inget åklagare Ann-Sofie Trossing vill utveckla.
– Jag vill inte närmare kommentera det eller hur vi har kommit fram till det, säger hon.
Frågan är, vem har varit drivande i det hela. Liam framstår som något "sårbar" men det är inte riktigt läge för att spekulera i huruvida det är detsamma som lättstyrd. Han kan mycket väl ha drivits av kändisskap och status mer än sucidala tendenser och självradikaliserat sig genom oavbruten egen-hjärntvätt. Jag menar att man inte ska utgå ifrån 16 åringens roll varit större än Liams personliga ansvar men jag skulle inte bli jätteförvånad om rättspsykiatriska kom fram till att Liam är lite "bakom flötet". Han ger ett sådant intryck av den lilla information som finns om honom. I det kan en yngre gärningsman likaväl mentalt vara jämnårig med honom också.