2026-08-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du ser. Du vägrar konsekvent att svara på vad en åklagares objektivitetsprincip innebär.

Jag backar nog upp de allra flesta sakerna jag säger men ni vägrar ju konsekvent att titta på det jag länkar till.

Om du skulle ha läst och tittat på det jag länkat till så skulle du fått höra experter, utbildat folk inom området med praktisk erfarenhet från rättssalarna säga det jag skriver. Journalister och BRÅ som granskat väldigt många fall. Men det duger ju inte. Vet inte vad mer du kräver.

Ta fram lite material som bevisar att det jag säger är fel istället.

Så det kan då konstateras att du är oärlig och hittar på.

Du kan inte påvisa ett enda fall där åklagaren inte varit objektiv och agerat enligt objektivitetsprincipen.

Objektivitetsprincipen lätt förklarat att åklagaren ska opartiskt bedöma vad som har hänt och om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom.

Det innebär att åklagaren är skyldig att vara saklig och opartisk. Enligt Åklagarmyndigheten betyder det att åklagaren inte bara ska samla bevis som talar för att den misstänkte är skyldig, utan även aktivt utreda omständigheter och bevis som talar till den misstänktes förmån.
Citera
2026-08-22, 16:17
Medlem
Citat:
Missade att få med denna raden. Visst något högre medianålder men en stor andel av även dem bör ju vara tonåringar.

Och vad bevisar det menar du? Att brottsligheten kryper ner i åldrarna?
Citera
2026-08-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ytterligare ngt att lyssna på. Skulle vara intressant att få något att lyssna på där någon som granskat många fall kommer fram till det ni påstår på "er sida". Gärna professionella personer.
Det är ju alltid bra att få de olika sidornas resonemang kring vad de kommer fram till.

https://www.sverigesradio.se/artikel/granskning-stor-del-av-de-som-doms-for-oaktsam-valdtakt-ar-tonaringar

Jag har hört Kalibers granskning.

Hur vanligt är det att någon granskar något som man anser fungera bra? Det ligger i sakens natur.

Hur ofta lägger du ner tid på att fundera på varför bilen fungerar som den ska?
Citera
2026-08-22, 16:26
Medlem
Citat:
Här har du ett väldigt tydligt bevis på en åklagare som inte jobbat enligt objektivitetsprincipen.
Helt sjukt att detta kunde leda till en fällande dom i tingsrätten. Beror ju helt på att åklagaren inte har gjort sitt jobb.

https://magasinetfilter.se/granskning/samir-domdes-for-en-valdtakt-han-inte-begatt/

Jag har läst den artikeln med. Killen friades i hovrätten.

Dock har varken du eller jag den fulla bilden då vi inte läst FUP i fallet. Det kan vara så att åklagaren brustit. Det kan även vara så att de andra anmälningarna ligger efter tingsrättens dom.

För att göra en analys behövs FUP. Eller är du av meningen att media aldrig någonsin vinklar?
Citera
2026-08-22, 18:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
För att några hakar upp sig på detaljer i sina uopdiktade fantasier och ser det som nån form av sanning.

Förstår att några känner att det är komfortablare än att se helheten som existerar i verkligheten.

För att det är i detaljerna man hittar rimligt tvivel.
Citera
2026-08-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
För att det är i detaljerna man hittar rimligt tvivel.

Vad innebär rimligt tvivel?

Dock är det omöjligt att ge rimliga svar på någons fantasier. Ingen kan veta hur någons fantasier kommer att utvecklas.

Jag antar att det är hela poängen med att hitta på diverse scenarion. Då kan den som hittar på dem nära sina egna fördomar och slipper förhålla sig till verkligheten.
Citera
2026-08-22, 22:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Vad innebär rimligt tvivel?

En alternativ realistisk förklaring.
Citera
2026-08-22, 23:01
Medlem
Citat:
Varför är du här i tråden så mycket om du är ointresserad? Tänk vad du är ovillig att svara på frågor. Vill aldrig höra en gång till från dig att jag inte svarar på frågor.

Jag finner inget intresse i att underhålla dina fantasier i dina påhittade scenarion. Det finns faktiska fall. Att du inte kan hitta fall där dom avkunnats enligt de premisser du påstår är vanliga i våldtäktsmål gör att du inte vill diskutera dessa.

Antar att det beror på att du drabbas av kognitiv resonans och därför hemfaller till regression.
Citera
2026-08-22, 23:04
Medlem
Citat:
En alternativ realistisk förklaring.

Stämmer.

Det innebär dock inte bortom varkens orimligt eller absolut allt tänkbar tvivel. Små, extrema eller helt långsökta teorier kan finnas kvar, så länge de inte är rimliga.
Citera
2026-08-22, 23:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Stämmer.

Det innebär dock inte bortom varkens orimligt eller absolut allt tänkbar tvivel. Små, extrema eller helt långsökta teorier kan finnas kvar, så länge de inte är rimliga.

Att en kvinna ljuger är dock varken extremt eller långsökt och borde därför räcka för att uppnå rimligt tvivel.
Citera
2026-08-23, 00:41
Medlem
Citat:
Att en kvinna ljuger är dock varken extremt eller långsökt och borde därför räcka för att uppnå rimligt tvivel.

Självklart om kvinnan beläggs med att ljuga.

Dock har jag sett många debattörer här totalt bortse från bevisade lögner från den tilltalade och klarmrar sig fast vid halmstrån.

Båda parter kan ljuga. Frågan är vad som kan bevisas.

Exempelvis finns det några som påstår att det inte är våldtäckt att sätta på någon som är däckad om de slutar eller frågar när vederbörande kommer till sans.
Citera
2026-08-23, 05:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ok, du tycker alltså att det inte är samtyckt sex. Jag håller med dig, jag tycker inte heller det är samtyckt sex. Hon har ju inte gett sitt samtycke varken genom ord eller handling.

Jag skrev ju att du skriver att hon låter honom göra det. Vad betyder det? Om en kille inte vill bli avsugen egentligen men låter tjejen göra det ändå är det en våldtäkt?
I FUPar som jag läst så uttrycker sig faktiskt en del tjejer precis som så att de lät det ske. Vissa med förklaringen att de inombords tänkte att han skulle kunna bli arg om hon sade nej (trots att inget våld, hot eller utsatt situation förelegat) eller att de lät det ske för att få det överstökat.

Är det alltså som så att de hellre låter sig "våldtas" än säger ifrån? Hellre än att visa tydligt fysiskt att de inte vill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in