2026-08-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad är det för bisarra scenarion?

Svara på frågan istället.
Citera
2026-08-22, 13:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Självklart kan jag inte det. Det är din fantasi och jag kan omöjligt veta hur den utvecklar sig.

Du fick ju ett scenario och svarade att det skulle läggas ned. Då frågade jag dig hur du kom fram till det och vad som skulle krävas mer för att det skulle kunna leda till ett åtal.
'
Det har du inte svarat på.
Citera
2026-08-22, 13:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du brvisar min poäng.

När har jag gjort det?

Bevisar ingenting. En stor andel av fällande domar 39% enligt "nya" fallen består enbart av muntlig bevisning.
Citera
2026-08-22, 13:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag förklarar med glädje ordets betydelse när du styrkt ditt påstående att åklsgarna inre förhåller sig till objektivitetsprincipen.

Varför häver du ideligen ur dig påståenden?

Och när du ombes att backa upp dem så vägrar du och börjar slingra dig.

Tämligen oseriöst och oärligt förhållningssätt.

Och extremt ironiskt att du kräver omvänd bevisbörda. Något du påstår råder i de rättsfall som du inte gillar utfallet i.

Du ser. Du vägrar konsekvent att svara på vad en åklagares objektivitetsprincip innebär.

Jag backar nog upp de allra flesta sakerna jag säger men ni vägrar ju konsekvent att titta på det jag länkar till.

Om du skulle ha läst och tittat på det jag länkat till så skulle du fått höra experter, utbildat folk inom området med praktisk erfarenhet från rättssalarna säga det jag skriver. Journalister och BRÅ som granskat väldigt många fall. Men det duger ju inte. Vet inte vad mer du kräver.

Ta fram lite material som bevisar att det jag säger är fel istället.
Citera
2026-08-22, 14:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du inser väl att det du länkar inte styrker ditt påstående att de flesta dömda är tonårskillar?

Missade att få med denna raden. Visst något högre medianålder men en stor andel av även dem bör ju vara tonåringar.

Citat:
Den misstänktes medianålder i ”nya” fall är 25 år, jämfört med 31 år i ”gamla” fall.
Citera
2026-08-22, 14:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du inser väl att det du länkar inte styrker ditt påstående att de flesta dömda är tonårskillar?

Ytterligare ngt att lyssna på. Skulle vara intressant att få något att lyssna på där någon som granskat många fall kommer fram till det ni påstår på "er sida". Gärna professionella personer.
Det är ju alltid bra att få de olika sidornas resonemang kring vad de kommer fram till.

https://www.sverigesradio.se/artikel/granskning-stor-del-av-de-som-doms-for-oaktsam-valdtakt-ar-tonaringar
Citera
2026-08-22, 14:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om du inte vet vad objektivitet betyder så förklarar det en hel del.

Ett tips är att kolla upp ord du inte begriper.

Återigen slingrar du dig och vägrar svara på alla frågor.

Du påstår att åklagarna inte är objektiva. Påvisa då åteminstone en endaste FUP där objektiviteten brustit.

Här har du ett väldigt tydligt bevis på en åklagare som inte jobbat enligt objektivitetsprincipen.
Helt sjukt att detta kunde leda till en fällande dom i tingsrätten. Beror ju helt på att åklagaren inte har gjort sitt jobb.

https://magasinetfilter.se/granskning/samir-domdes-for-en-valdtakt-han-inte-begatt/

Citat:
I Samirs fall träffades parterna genom en dejtingapp, och ömsesidigt sex övergick till vad kvinnan hävdade var ett övergrepp. Eftersom hon även berättat detta för en kompis och en läkare bedömdes hon som mer trovärdig, och Samir, som egentligen heter någonting annat, dömdes till två års fängelse och att betala ett skadestånd på 115 000 kronor.

Efteråt visade det sig att kvinnan utifrån snarlika uppgifter hade anmält åtta andra män. Sedan Samir överklagat domen visade forensiska fynd att samlaget dessutom inte kunde ha skett som kvinnan uppgivit, och hovrätten gjorde en helt annan bedömning av hennes berättelse.

– Skulle jag få sitta i fängelse för någonting jag inte har gjort, hade jag inte levt i dag, kommenterar Samir den friande domen. Det är inte bara de två, tre åren, utan allting börjar när man kommer ut. Det är då man ska berätta att man inte har gjort något, och ingen kommer att tro på en.

Citat:
Den svenska samtyckeslagen har lett till långt fler fällande domar för våldtäkt, från cirka 200 om året till över 300. Även andelen domar som enbart avgörs av muntlig bevisning har ökat – för brottsrubriceringen oaktsam våldtäkt gäller det hela 46 procent.

Det innebär att domstolarnas trovärdighetsbedömningar av vittnesutsagor i många fall är helt avgörande. Samtidigt visar vittnespsykologisk forskning att det då är närmast omöjligt att leva upp till rättsstatens krav om att den misstänktes skuld är »ställd utom rimligt tvivel«.

Flera tunga juridiska instanser förutsåg just det här problemet, men lagen infördes ändå.

Citat:
Även andelen domar som enbart avgörs av muntlig bevisning har ökat – för brottsrubriceringen oaktsam våldtäkt gäller det hela 46 procent.

Citat:
Den svenska samtyckeslagen har gjort att fler åtalas för våldtäkt, och att fler döms på enbart muntlig bevisning. Det gör att våldtäktsmän riskerar att frias – och oskyldiga att fällas. En av dem är Samir, som dömdes för en våldtäkt han inte begått.
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-08-22 kl. 14:40.
Citera
2026-08-22, 15:11
Medlem
Citat:
För att kunna svara på din fråga så måste det redas ut om samtycke är samma sak som frivillighet?
Men jag antar att det inte finns något klart svar på det heller utan det kan variera och bero på från fall till fall. Skapar otydlighet och godtyckliga bedömningar från fall till fall.

Om jag ställer frågan så här då? Låt säga att tjejen tjatar på killen om att hon vill ha sex. Till slut ger han med sig och säger uttryckligen OK då och så har de sex. Tjejen suger honom och rider honom när han ligger passiv på rygg.
Tycker du det är rimligt/OK att han efteråt anmäler henne för våldtäkt och att hon ska dömas till 3 års fängelse, högt skadestånd och stigma som våldtäktsman?

Grejen är ju att du/ni aldrig använder ordet passiv utan ni skriver alltid att de ligger stela av skräck, paralyserade, apatiska eller som helt döda sillar.
Jag frågar dig återigen är det rimligt att bli helt paralyserad av skräck om det inte förekommit något våld, inget hot eller utsatt situation?

Frivillighet och samtycke går hand i hand. De som deltar frivilligt i något brukar ge sitt samtycke till detta genom ord eller handling.

Till exempel - du känner att det är viktigt att gå och rösta så du går helt frivilligt och lägger din röst på nåt parti. Man kan då också säga att du gett ditt samtycke till att gå och rösta.

Svara nu gärna på min fråga gällande mitt exempel. Jag pratar alltså inte specifikt om samtyckeslagen utan rent allmänt om samtycke. Tycker du att mitt exempel handlar om samtyckt sex?

"Om en kille tjatar och tjatar och tjatar och tjatar på sin flickvän och till slut ger hon upp och ligger helt livlös i sängen och låter honom sätta på henne/göra vad han vill med henne - är det då samtyckande sex?"
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-22 kl. 15:15.
Citera
2026-08-22, 15:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Frivillighet och samtycke går hand i hand. De som deltar frivilligt i något brukar ge sitt samtycke till detta genom ord eller handling.

Svara nu gärna på min fråga gällande mitt exempel. Jag pratar alltså inte specifikt om samtyckeslagen utan rent allmänt om samtycke. Tycker du att mitt exempel handlar om samtyckt sex?

"Om en kille tjatar och tjatar och tjatar och tjatar på sin flickvän och till slut ger hon upp och ligger helt livlös i sängen och låter honom sätta på henne/göra vad han vill med henne - är det då samtyckande sex?"

Jag är ingen juridisk expert men jag vet så pass mycket att tjatsex inte är olagligt. Som vanligt uttrycker du att hon ligger helt livlös och om det var så skulle jag och de allra flesta tycka att det är en högst "omoralisk" handling (eller vilket ord som passar bäst). Men samtidigt pekar du på en sak som blir lite knepig juridiskt. Du säger att hon låter honom göra vad som helst med henne.

Detta kanske är ett typexempel på då samtycke och frivillighet inte är samma sak!?

Hon låter honom (samtycker) men vill egentligen inte.

I min värld tror jag det är otroligt svårt (omöjligt) att ha en lag som bygger på så många subjektiva bedömningar. Bedömningar som ska göras av båda parterna vid tillfället och sedan subjektiva bedömningar på redan subjektiva bedömningar av personer som inte alls vet vilka personerna är eller var på plats för att veta hur det hela har gått till.

Om t.ex. en kille säger OK till sex fastän han egentligen inte vill. För tjejens skull eftersom hon vill. Hur bedömer du det? Han samtycker men deltager ju egentligen inte frivilligt.

https://magasinetfilter.se/granskning/samir-domdes-for-en-valdtakt-han-inte-begatt/

Citat:
Det innebär att domstolarnas trovärdighetsbedömningar av vittnesutsagor i många fall är helt avgörande. Samtidigt visar vittnespsykologisk forskning att det då är närmast omöjligt att leva upp till rättsstatens krav om att den misstänktes skuld är »ställd utom rimligt tvivel«.

Flera tunga juridiska instanser förutsåg just det här problemet, men lagen infördes ändå.
Citera
2026-08-22, 15:35
Medlem
Citat:
Jag är ingen juridisk expert men jag vet så pass mycket att tjatsex inte är olagligt. Som vanligt uttrycker du att hon ligger helt livlös och om det var så skulle jag och de allra flesta tycka att det är en högst "omoralisk" handling (eller vilket ord som passar bäst). Men samtidigt pekar du på en sak som blir lite knepig juridiskt. Du säger att hon låter honom göra vad som helst med henne.

Detta kanske är ett typexempel på då samtycke och frivillighet inte är samma sak!?

Hon låter honom (samtycker) men vill egentligen inte.

I min värld tror jag det är otroligt svårt (omöjligt) att ha en lag som bygger på så många subjektiva bedömningar. Bedömningar som ska göras av båda parterna vid tillfället och sedan subjektiva bedömningar på redan subjektiva bedömningar av personer som inte alls vet vilka personerna är eller var på plats för att veta hur det hela har gått till.

Om t.ex. en kille säger OK till sex fastän han egentligen inte vill. För tjejens skull eftersom hon vill. Hur bedömer du det? Han samtycker men deltager ju egentligen inte frivilligt.

Ok, du tycker alltså att det inte är samtyckt sex. Jag håller med dig, jag tycker inte heller det är samtyckt sex. Hon har ju inte gett sitt samtycke varken genom ord eller handling.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-22 kl. 15:41.
Citera
2026-08-22, 16:05
Medlem
Citat:
Du fick ju ett scenario och svarade att det skulle läggas ned. Då frågade jag dig hur du kom fram till det och vad som skulle krävas mer för att det skulle kunna leda till ett åtal.
'
Det har du inte svarat på.

Eftersom det är dina fantasier som skall "diskuteras" så är det omöjligt för alla andra att svara på svara på vart din fantasi kommer att landa i.

Således är det slöseri med tid att fortsätta spekulera kring vart dina påhitt ska ta vägen.
Citera
2026-08-22, 16:07
Medlem
Citat:
Bevisar ingenting. En stor andel av fällande domar 39% enligt "nya" fallen består enbart av muntlig bevisning.

Och vad innebär muntlig bevisning enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in