2026-08-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Personen verkar ha som gimmick att stava knasigt här på FB - kolla historiken.

Min tolkning är att han syftar på att JJ med familj flyttade till ”flygeln” på den där hästgården (minns inte på rak arm vad den heter nu) och bodde där något år.
ok, inte för jag blev klokare av det direkt men tack ändå för du försökte.
Citera
2026-08-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Förvisso, men han har ju ändå lyckats behålla anställningar på grund av sitt flit, viss kontakt med anhöriga samt en och annan kortare romantisk relation. Någonstans i alla dessa interaktioner med omvärlden borde det ha märkts om han varit alkoholiserad.
Vem säger att han måste vara en alkoholist för att ha varit alkohol- eller drogpåverkad just den dagen? Det är ju dessutom så att om man inte är berusad rätt ofta så blir man ju ännu mer påverkad när det väl händer.
Citera
2026-08-22, 22:53
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nja, när mamman var på besök och frågade om han behövde pengar, svarade han nej.
Då visade han upp att han var god för över 500.000:-.
Ja? Min poäng var just den: medan det målet i sig kanske inte är något att egentligen eftersträva hela sitt vuxna liv (ytligt) får man ändå säga att för att vara en person med vissa sociala hinder kom han ändå relativt nära genom hyfsat hårt slit (målmedveten).
Citera
2026-08-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CottageQueen
Jag har också tänkt på Vallentunafallet där GM2 var fullständigt hjärntvättad av GM1 och på fullaste allvar trodde att inte bara han, utan även hans familj, skulle dödas av någon från det här gänget om han inte gjorde som GM1 sa.

Gällande Brattås har jag då funderat på om JJ är lika livrädd för en "GM1" som GM2 var i Vallentuna. Kanske långsökt men inte helt orimligt.
Tror det rör sig om något känslosamt den här gången. Typ kvinna-man
Citera
2026-08-22, 23:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det anonyma brevet

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.
Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.
Trion går ut på vedbacken för att tala men plötsligt går något över styr och en av besökarna slår en yxa i huvudet på Tor. När de sedan ska täcka över hans kropp så kommer Tors särbo Gerd. Mördaren tar då samma yxa och springer efter Gerd och även hon blir ihjälslagen. Mördaren ska då lämna yxan på backen och gå därifrån.
"Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen om hur de nu ska kunna undvika att åka fast för vad de förorsakat. Medhjälparen, som känner en stark lojalitet till mördaren, vill vara behjälplig på alla sätt. Mordvapnet hämtas och läggs i deras fordon för att sedan kastas. De vet att Tor har anteckningar i en pärm som kan bli en avgörande ledtråd. De bestämmer sig för att hitta rätt på den pärmen innan de lämnar mordplatsen. ... "
Det är lite synd att så mycket av brevets innehåll är ett referat.

Jag tycker formuleringen: "Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen" är minst sagt skruvad.

Det är inte så att det bara "uppkommer" ett samtal utan det är "Ett logiskt resonerande samtal" som "uppkommer". Vad är det för udda sätt att uttrycka sig på? Autism?

Jag betvivlar att JJ hade tillgång till en mekanisk skrivmaskin. Adressen på kuvertet var skrivet med en sån. JJ som flyttat femtioelva gånger hade knappast någon användning av en gammal skrivmaskin och några vänner verkar han inte haft.

För mig "frias" JJ från att ha skrivit brevet på grund av den skrivmaskinsskrivna adressen på kuvertet.

Brevet verkar dessutom skriven ur "den allvetande berättarröstens perspektiv". Hur skulle brevskrivaren fått informationen och vilken roll spelade brevskrivaren i morden?

Det låter som någon som tycker de är bra på att resonera som skrivit brevet. Språket liknar inte JJs lappar i mina lekmannaögon.

För övrigt blir det väl bara konstigt att två mördare med fordon skulle gått upp i skogen för att leta reda på en anteckning i en pärm och rota i Gerds handväska?

Brevet måste väl bara vara ett makabert skämt?
Citera
2026-08-22, 23:15
Medlem
aNa
Citat:
Ursprungligen postat av CottageQueen
Jag har också tänkt på Vallentunafallet där GM2 var fullständigt hjärntvättad av GM1 och på fullaste allvar trodde att inte bara han, utan även hans familj, skulle dödas av någon från det här gänget om han inte gjorde som GM1 sa.

Gällande Brattås har jag då funderat på om JJ är lika livrädd för en "GM1" som GM2 var i Vallentuna. Kanske långsökt men inte helt orimligt.
Nej, tror samma. Om det är en kvinna kan han nog hoppas. Tror inte han har så många.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-22 kl. 23:19.
Citera
2026-08-22, 23:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nja, när mamman var på besök och frågade om han behövde pengar, svarade han nej.
Då visade han upp att han var god för över 500.000:-.
JJ sökte socialbidrag när morden begicks. Då var han inte god för mycket.

Kanske var drivkraften för JJ att spara pengar motiverade av att han aldrig ville hamna i en situation igen där han kände sig tvungen att rånmördade åldringar i ensliga gårdar?

Att det hade varit enklare att fråga mamma om pengar istället för att rånmörda åldringar föll väl inte JJ in helt enkelt?
Citera
2026-08-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är lite synd att så mycket av brevets innehåll är ett referat.

Jag tycker formuleringen: "Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen" är minst sagt skruvad.

Det är inte så att det bara "uppkommer" ett samtal utan det är "Ett logiskt resonerande samtal" som "uppkommer". Vad är det för udda sätt att uttrycka sig på? Autism?

Jag betvivlar att JJ hade tillgång till en mekanisk skrivmaskin. Adressen på kuvertet var skrivet med en sån. JJ som flyttat femtioelva gånger hade knappast någon användning av en gammal skrivmaskin och några vänner verkar han inte haft.

För mig "frias" JJ från att ha skrivit brevet på grund av den skrivmaskinsskrivna adressen på kuvertet.

Brevet verkar dessutom skriven ur "den allvetande berättarröstens perspektiv". Hur skulle brevskrivaren fått informationen och vilken roll spelade brevskrivaren i morden?

Det låter som någon som tycker de är bra på att resonera som skrivit brevet. Språket liknar inte JJs lappar i mina lekmannaögon.

För övrigt blir det väl bara konstigt att två mördare med fordon skulle gått upp i skogen för att leta reda på en anteckning i en pärm och rota i Gerds handväska?

Brevet måste väl bara vara ett makabert skämt?

knäppgökar dyker alltid upp vid större mordfall, att folk myglar till höger och vänster är inte ovanligt. Ibland är "viljan" att hjälpa polisen väldigt stor och folk ljuger och hittar på för att va relevanta

Glöm inte att cirka 200 personer har erkänt mordet på Palme ...

Där finns inget i brevet som man inte har kunnat läsa sig till i media , så jag avfärdar det.
Citera
2026-08-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
knäppgökar dyker alltid upp vid större mordfall, a? tt folk myglar till höger och vänster är inte ovanligt. Ibland är "viljan" att hjälpa polisen väldigt stor och folk ljuger och hittar på för att va relevanta

Där finns inget i brevet som man inte har kunnat läsa sig till i media , så jag avfärdar det.
Nja, men det finns väl annat? Skulle gärna vilja se brevet.
Citera
2026-08-22, 23:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
knäppgökar dyker alltid upp vid större mordfall, att folk myglar till höger och vänster är inte ovanligt. Ibland är "viljan" att hjälpa polisen väldigt stor och folk ljuger och hittar på för att va relevanta

Inga grannar verkar ha sett speciellt mycket besökare på gården, så att Tor höll på med någon försäljning av något slag känns osannolikt.

Var det något dyrare var det väl vanligt att annonsera i tidningen 2005. Att Tor skulle annonserat på nätet finns det väl inga belägg för? Det verkar inte finnas en dator i hemmet.

Lapp i livsmedelsbutik kanske?
"Dyrare defekt undermålig grej säljes till överpris till impulsiv köpare som vill bli missbelåten. Telefon xxx xxx."
Tor verkade vara en man av den äldre stammen som var noga med att affärer gick rätt till, så att han ägnade sig åt tvivelaktiga affärer låter främmande för mig, efter det intryck jag fått av att läsa FUPen.

Exempel:
- Tor gick till en granne och bad att få tillbaka en lie som grannen hade lånat av Tors pappa innan pappan dog.
- Tor tyckte skogsbolaget lurat honom på virke, när han avverkade efter en av de större stormarna vilket påverkade virkespriset.Tor skulle börja räkna stubbar på hygget.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-22 kl. 23:38.
Citera
2026-08-22, 23:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nja, men det finns väl annat? Skulle gärna vilja se brevet.
Det vore intressant att se hela brevet. Det borde väl gå att begära ut? Slasken är väl också offentlig handling nu?
Citera
2026-08-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det vore intressant att se hela brevet. Det borde väl gå att begära ut? Slasken är väl också offentlig handling nu?
Ja. Det går nog dessutom på något vis att kolla in hanteringe av penna, vänsterskrivare, språkbruk etc

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in