2026-08-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Jag tror att han var stupfull.
Enligt en massa vittnesmål drack han knappt alkohol.
Citera
2026-08-22, 19:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De ca 10 275 kr som Tor hade i sin plånbok har en naturlig förklaring som inte inbegriper fantasifulla affärer. Han tog ut och satte in ca 150’ resp. 120’ på banken i mars samma år. Mellanskillnaden på ca 30’ kan antas ha spenderats under resan till St Petersburg och normala inköp fram till 31/5 så att dessa 10’ fanns kvar. Tor hade ett etablerat mönster av att göra stora kontantuttag som han sedan spenderade över tid. Se FUP s.1157-1158.

Idén att missnöjda köpare skulle kommit tillbaka till Tor för att häva ett köp och därför letat efter papper är märklig eftersom de rimligen i första hand borde velat ha tillbaka pengarna (dvs de drygt 10 000 i Tors plånbok). Inte heller synes 10 000 kr motivera ett dubbelmord.
Det måste vara en helt riktig slutsats du drar att kontanterna i Tors plånbok inte är något mysterium längre. 1000-lappar var något man bara fick på bank eller postkontor.

Jag har för övrigt varit på en liknande bussresa till St Petersburg som Tor och Gerd, och det var båtbiljetter, helpension på Hotell "Russia" (Renoverat av Skanska), entréavgifter till museum och även till en helt äkta rysk cirkus inbakade i priset. Björnarna som åkte rullskridskor på cirkusen, Eremitaget, den något slabbiga maten på hotellet och Mammuten på Naturhistoriska museet minns jag fortfarande. Det var några år tidigare än 2005 men det var näst intill omöjligt att spendera stora summor på resan.
Citera
2026-08-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Enligt en massa vittnesmål drack han knappt alkohol.
Det var ju ingen som visste vem han var direkt.
Citera
2026-08-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxebraxen
Motivet kanske inte är så rationellt som vi ”normala” människor vill tro

Den helt skruvade historien med statyn och hur nöjd JJ verkar ha blivit över att det skrevs om det i lokaltidningen hintar om att han och killen som försökte slå ihjäl folk i Sollentuna skulle kunna ha drivits av samma motiv.
Det går att höra Sollentunamannen själv berätta om motivet i ett inspelat samtal till 112 i Aros podd ”Fallen jag aldrig glömmer” episoden ”Dåden på kärleksudden” del 1.
Avsnittets sista minuter. (Ca 25 in i avsnittet)

Känslan av makt och en belåtenhet av att vara den enda som vet, kan tydligen vara extremt motiverande för vissa personer.

Pengar är då bara sekundärt.

I Vallentunafallet (dubbelmord).lurade den ena i den andra att han skulle bli president för ett internationellt gäng som inte fanns och att det skulle finnas 12 mille nedgrävda i trädgården!! Dummare kan man väl inte bli? JJ är kanske dum, men jag tror han drevs av affektion till ev. annan MGM.
Citera
2026-08-22, 19:49
Medlem
Kan det där med att ha bot i FLYGEL påverkat balansnerven och sinnesnärvaron?

Vet en del folk som vistas i FLYGEL-miljö som senare i livet börjat äta på assiett...
Senast redigerad av DoktorSmegma 2026-08-22 kl. 19:57.
Citera
2026-08-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma

Vet en del folk som vistas i FLYGEL-miljö som senare i livet börjat äta på assiett...
Vad är FLYGEL MILJÖ
Citera
2026-08-22, 20:40
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det var ju ingen som visste vem han var direkt.
Förvisso, men han har ju ändå lyckats behålla anställningar på grund av sitt flit, viss kontakt med anhöriga samt en och annan kortare romantisk relation. Någonstans i alla dessa interaktioner med omvärlden borde det ha märkts om han varit alkoholiserad.

Det exempel av fall som ändå får sägas ha både stora likheter, men också stora olikheter, anser jag vara dubbelmordet i Linköping med Daniel Nyqvist som gärningsman. Något av det första som påtalas av hans gamla gymnasiepolare var att han mer och mer började isolera sig och dricka sig berusad dagligen. Sådant brukar märkas, särskilt hos en person som redan är en aning vilsen och nog inte fullt ut förstår hur avvikande vissa av deras beteenden är.

JJ känns överlag som rätt målmedveten, trots den allmänna vilsenhet han väl får sägas ha uppvisat genom livets gång. Även om målet om att "tjäna sin första miljon" är en relativt ytlig ambition, så är det fortfarande en ambition som han också tycks ha jobbat för att uppnå till skillnad från Daniel Nyqvist som föreföll sakna ambitioner överhuvudtaget.

Vidare har han gjort slag i sak oerhört många gånger i sitt liv och tagit sitt pick och pack och flyttat -- ibland till helt främmande delar av Sverige. Daniel Nyqvist flyttade så vitt jag vet en gång och då gick flyttlasset från Sturefors utanför Linköping till en lägenhet som placerade honom närmre platsen där han mördat två personer än tidigare bostad.

Jag tror att jag försöker säga att medan Daniel Nyqvist nog kan sägas ha agerat hyfsat slumpmässigt eftersom det backas upp av hur han framstår som person i övriga delar av livet, så börjar jag misstänka att JJ snarare är den typ av gärningsman som inte lämnar något till slumpen. Därför anser jag att JJ även är den bästa kandidaten när det gäller den så kallade brevskrivaren 10 år efter mordet.

Värt att notera är ju att delar av hans förhör och vittnesmål i rätten tycks ha skett med hjälp av just brev han själv författat i mindre pressade lägen än under just själva förhören.

Det vore mäkta intressant att få studera saker som grammatik, meningsuppbyggnad och "allmän melodi" i hans skriftspråk för att försöka sig på någon form av språklig analys/jämförelse.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-08-22 kl. 20:43.
Citera
2026-08-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Även om målet om att "tjäna sin första miljon" är en relativt ytlig ambition
Nja, när mamman var på besök och frågade om han behövde pengar, svarade han nej.
Då visade han upp att han var god för över 500.000:-.
Citera
2026-08-22, 21:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror han slog ihjäl Tor på återbesök efter att ha upplevt sig bli kränkt vid ett tidigare tillfälle. Eller sett Tor göra eller säga något mot en tredje person. Gerd var en undanröjning, "a man's gotta do what a man's gotta do".

Hanterandet av hennes föremål och hemarkivet var mer för att lugna nerverna, ha något att ordna med, reda ut. Återgå till verkligheten. "Fälla ner pungen och landa".

Att han slingrar sig på alla sätt och inte bryr sig om att det är helt otrovärdigt är för att han fortfarande anser att han gjorde rätt, "En Guds hämnare" och att det vore bara ytterligare en kränkning att sätta honom i fängelse för något han själv uppfattar som människovänligt och rätt. Han gör polis och åklagare en tjänst så att de inte skall behöva göra det onda att låsa in honom. "De förstår inte bättre, jag måste göra allt jag kan för att de inte skall skada sig själva".

Att det med den inställningen gått utför med honom allt eftersom åren gått när av nödvändighet inte minnet kan utplånas och samvetets röst tystas är bara logiskt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-22 kl. 21:38.
Citera
2026-08-22, 21:40
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
I Vallentunafallet (dubbelmord).lurade den ena i den andra att han skulle bli president för ett internationellt gäng som inte fanns och att det skulle finnas 12 mille nedgrävda i trädgården!! Dummare kan man väl inte bli? JJ är kanske dum, men jag tror han drevs av affektion till ev. annan MGM.

Jag har också tänkt på Vallentunafallet där GM2 var fullständigt hjärntvättad av GM1 och på fullaste allvar trodde att inte bara han, utan även hans familj, skulle dödas av någon från det här gänget om han inte gjorde som GM1 sa.

Gällande Brattås har jag då funderat på om JJ är lika livrädd för en "GM1" som GM2 var i Vallentuna. Kanske långsökt men inte helt orimligt.
Citera
2026-08-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma

vad talar du om?
Citera
2026-08-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
vad talar du om?
Personen verkar ha som gimmick att stava knasigt här på FB - kolla historiken.

Min tolkning är att han syftar på att JJ med familj flyttade till ”flygeln” på den där hästgården (minns inte på rak arm vad den heter nu) och bodde där något år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in