Citat:
Ursprungligen postat av
goodasstimes
Det var ju ingen som visste vem han var direkt.
Förvisso, men han har ju ändå lyckats behålla anställningar på grund av sitt flit, viss kontakt med anhöriga samt en och annan kortare romantisk relation. Någonstans i alla dessa interaktioner med omvärlden borde det ha märkts om han varit alkoholiserad.
Det exempel av fall som ändå får sägas ha både stora likheter, men också stora olikheter, anser jag vara dubbelmordet i Linköping med Daniel Nyqvist som gärningsman. Något av det första som påtalas av hans gamla gymnasiepolare var att han mer och mer började isolera sig och dricka sig berusad dagligen. Sådant brukar märkas, särskilt hos en person som redan är en aning vilsen och nog inte fullt ut förstår hur avvikande vissa av deras beteenden är.
JJ känns överlag som rätt målmedveten, trots den allmänna vilsenhet han väl får sägas ha uppvisat genom livets gång. Även om målet om att "tjäna sin första miljon" är en relativt ytlig ambition, så är det fortfarande en ambition som han också tycks ha jobbat för att uppnå till skillnad från Daniel Nyqvist som föreföll sakna ambitioner överhuvudtaget.
Vidare har han gjort slag i sak
oerhört många gånger i sitt liv och tagit sitt pick och pack och flyttat -- ibland till helt främmande delar av Sverige. Daniel Nyqvist flyttade så vitt jag vet en gång och då gick flyttlasset från Sturefors utanför Linköping till en lägenhet som placerade honom närmre platsen där han mördat två personer än tidigare bostad.
Jag tror att jag försöker säga att medan Daniel Nyqvist nog kan sägas ha agerat hyfsat slumpmässigt eftersom det backas upp av hur han framstår som person i övriga delar av livet, så börjar jag misstänka att JJ snarare är den typ av gärningsman som inte lämnar
något till slumpen. Därför anser jag att JJ även är den bästa kandidaten när det gäller den så kallade brevskrivaren 10 år efter mordet.
Värt att notera är ju att delar av hans förhör och vittnesmål i rätten tycks ha skett med hjälp av just brev han själv författat i mindre pressade lägen än under just själva förhören.
Det vore mäkta intressant att få studera saker som grammatik, meningsuppbyggnad och "allmän melodi" i hans skriftspråk för att försöka sig på någon form av språklig analys/jämförelse.