2026-08-22, 17:37
Medlem
Vad är det för status på övriga skadade?
Hörde en siffra på 10 st. Srämmer det?
Citera
2026-08-22, 17:38
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita

2 är allvarligt skadade enligt senaste rapporter.
Citera
2026-08-22, 17:38
Medlem
MagdaTobleronesons avatar
https://samnytt.se/har-ar-svardmonstret-i-fagersta-mordade-17-arig-flicka-och-skadade-tre

"När pappan blev allvarligt sjuk hösten 2024 placerades 18-åringen i familjehem. Året därpå, hösten 2025, beslutade förvaltningsrätten att placeringen skulle fortsätta med stöd av LVU.

Domstolen bedömde då att det fanns en påtaglig risk för att 18-åringen skulle ta ytterligare skada om han återvände till sin pappa.

Läs ett axplock av delar ur domen från Förvaltningsrätten i Härnösand. Zooma in bilden för att läsa."
Citera
2026-08-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är en svårt traumatiserade händelse för många och att du då kräver att de på en gång ska gå tillbaka till skolan tyder på bristande inlevelseförmåga vad gäller dessa ungdomar.

Nej, tvärtom. Vi ska inte låsa ute unga människor i sorg, de ska få gå i skolan och sörja tillsammans på sitt sätt.
Citera
2026-08-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita

Nej det stämmer inte enligt medias och polisens uppgifter. 2 allvarligt skadade pojkar och 1 mindre allvarligt skadad. Läget ska vara allvarligt men stabilt enligt SVT.
Citera
2026-08-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag hör vad du säger, men att erbjuda stöd för den som behöver och att stänga skolan är ju olika saker. I kris vill man ses och bearbeta, detta görs förstås bäst på skolan ihop med klasskamrater och möjligen lärare.

Ja, det håller jag med om. Att stöd och skolgång inte behöver stå i motsats till varandra. Min fråga handlar egentligen mer om hur man har gjort bedömningen av när och hur återgången ska ske. Att vissa mår bäst av att komma tillbaka till sina klasskamrater och lärare är säkert sant, medan andra kanske behöver mer tid. Därför tycker jag att det är en viktig bedömning att göra efter en så allvarlig händelse, snarare än att utgå från att alla reagerar på samma sätt.
Citera
2026-08-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Nej, tvärtom. Vi ska inte låsa ute unga människor i sorg, de ska få gå i skolan och sörja tillsammans på sitt sätt.
Ja men du ska inte kräva det av dem.
Gör du det är du empatilös.
Citera
2026-08-22, 17:43
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagdaTobleroneson
Domstolen bedömde då att det fanns en påtaglig risk för att 18-åringen skulle ta ytterligare skada om han återvände till sin pappa.

Det är alltså farsan som tvingade honom in i brottning mot hans vilja och vägrade sen att ge ungen några glasögon?

Glasögon går ju dock att fixa själv. Är inte ett dugg synd om han eller någon i hans familj.
Citera
2026-08-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är en svårt traumatiserade händelse för många och att du då kräver att de på en gång ska gå tillbaka till skolan tyder på bristande inlevelseförmåga vad gäller dessa ungdomar.

Att träffas och prata och bearbeta händelsen är nog det bästa just nu. Försöka återgå till normal-läget för att inte cementera rädslan och traumat. Första skoldagen bör väl vara utformad för mer samtal och bearbetning än att bara köra på som om ingenting har hänt däremot.
Citera
2026-08-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Vad har alla dessa skoldåd gemensamt?

Skolan.

Det är skolan det är fel på, men ingen håller skolan ansvarig.

Om vi t ex skulle övergå till hemskolning så skulle dessa skoldåd försvinna över natt.

Att skolan är gemensam nämnare betyder inte att skolan är orsaken. Det är ungefär som att säga att eftersom de flesta trafikolyckor sker på vägar, så är det vägarna som är problemet. Om man införde hemskolning skulle man sannolikt minska just skoldåd, men man har inte därmed löst orsakerna bakom våldet. Man har bara flyttat eller förändrat arenan. Frågan är snarare varför vissa individer utvecklar den här typen av våldsproblematik och vilka faktorer som gör att det kan eskalera.
Citera
2026-08-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Hat mot svenskar skulle jag tro!

"18-åringen har även delat klipp från Örebropartiet, Alternativ för Sverige samt flera inlägg från den högerextrema miljön på Tiktok"
Citera
2026-08-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigminkamrat
Ja, det håller jag med om. Att stöd och skolgång inte behöver stå i motsats till varandra. Min fråga handlar egentligen mer om hur man har gjort bedömningen av när och hur återgången ska ske. Att vissa mår bäst av att komma tillbaka till sina klasskamrater och lärare är säkert sant, medan andra kanske behöver mer tid. Därför tycker jag att det är en viktig bedömning att göra efter en så allvarlig händelse, snarare än att utgå från att alla reagerar på samma sätt.

Jag tror att man gjort bedömningen att undervisning ju måste fortgå, även i sorg pågår en vardag… sedan är det säkert ett par stycken som behöver mer tid eller sjukar sig, det är ju vad det är. Men att skolan har öppet är ju bara positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in