2026-08-22, 19:25
Medlem
Invandrare som mördar Invandrare. Ska man dra det här politiskt som alla redan gjort så bör detta vara fördel för Kasselstrand och Allard.
Citera
2026-08-22, 19:25
Medlem
Borde inte pappan åtalas för medhjälp?
Citera
2026-08-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Typ som Messi? (Sydamrikan) Eller mer som Ronaldo? (Portugis)
Jag tar tillbaka det jag skrev. Felformulerat av mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Han kommer att dömas för ett mord och trefall av mordförsök, han är fri innan han har fyllt 30 år?
Nä, den här typen av vansinnesdåd brukar resultera i (nåväl för Sverige) långa fängelsestraff. Det här är ingen dussin-babbe-skjutning utan kan mer liknas med terrorism. Han lär nog sitta minst 20 år på kåken.
Citera
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Om det är killens egna ord så kanske det inte var så illa som det låter. Som förälder måste man ibland ställa lite krav på sina ungar. När ett barn tjatat länge för att börja med en sport ( särskilt om det varit dyrt med utrustning, medlemskap mm) och de vill sluta efter första gången, så vill nog de flesta föräldrar att de ska fortsätta ett tag till och ge det en chans.

Begränsat med mat? Det behöver inte betyda att han svalt eller fick gå hungrig. Om killen har någon funktionsnedsättning så kan dumma frågor få ännu dummare svar.

Om det verkligen var så tuffa förhållanden så är det tragiskt att det fick fortgå.

I beslutet om LVU är det oklart om MGM ville utöva kampsport alls. Men tydligt att pappan har använt våld och hot om våld för att tvinga honom. Våld och hot om våld är inte försvarbart mot ett barn oavsett.

Och enligt samma beslut står det att pappan begränsat maten för att "kontrollera hans [MGM] vikt". Det låter inte vettigt för en tonåring som tränar. Särskilt inte med tanke på hur tunn han faktiskt ser ut.

Den där farsan är absolut medansvarig för det som skett. Och till er som kommer skrika "var är mamman då?!" kan jag bara konstatera att pappan har hindrat MGM att ta kontakt med sin mamma. Mamman har även skyddad identitet. I LVU-beslutet står även att MGM upplevt våld i hemmet och bedöms behöva traumabehandling (vilket pappan förvägrat honom). Säger inte att det är därför mamman har skyddad identitet men det är ingen högoddsare direkt.
Citera
2026-08-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korrektfia
Pappan har ett finskt namn
Du menar att Karoly Nebel född i Ungern egentligen än Finsk?
Citera
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
Borde inte pappan åtalas för medhjälp?

Omedveten grooming, på Unger-sk nivå?
Citera
Medlem
watziis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Nja.., men jag antar att ungen även har en mamma.., syskon, släkt och vänner. Alla är inbegripna i mitt inlägg och det blir naturligtvis konstigt om jag skulle börja sortera ut. Vi vet inte heller om någon annan släkting betett sig illa mot honom och skulle exkluderas. Du förstår vart jag vill komma.

Han har rent tekniskt en mamma, det har precis alla. Däremot så har det inte varit sådär överdrivet enkelt där.

Beredande av vård enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård
av unga, LVU.
Citat:
Ursprungligen postat av retutu
Se nedan.

https://gofile.io/d/JFRROuOv

Eftersom ni spekulerar om saker som redan framgått i tråden.
Citera
2026-08-22, 19:30
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watzii
Du har inte mött många svenska hockeypappor du inte

Eller mammor för den delen :-) Många barn/ tonåringar har efteråt tackat sina föräldrar för att de inte lät dem ge upp så lättvindigt. Men det är såklart skillnad på att tvinga och ställa rimliga krav.
Citera
2026-08-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Öh, va? Har du träffat en enstaka person med autism eller? Jag har träffat många och det är otroligt vanligt med regelrätta "utbrott". Både mot sig själv, föremål och japp, annan person. Det är inte på nåt sätt likt "panikattacker" i sin presentation. Anledningarna har du ju fått rätt iofs, det är ofta att nåt inte gått som man tänkt eller en situation där man känner sig pressad.

Personen jag svarade på menar att det här dådet var ett "autistiskt utbrott" och att man kan se att gärningsmannen är autistisk, på grund av att leendet på bilden är ett "autistleende".

Ett autistiskt sammanbrott är mer likt en panikattack i den mån att det inte är planerat och personen tappar kontrollen över sig själv. Ja, personen kan slå bort andra människor, kasta saker i marken eller på folk, slå sig själv, vråla rakt ut osv.

Ett autistisk "utbrott" är ju dock inte att planera i flera dagar eller veckor innan att hugga ihjäl folk med ett svärd. Ett autistiskt utbrott är allt annat än planerat. Det är det jag menar med likheten med en panikattack, alltså att det är något personen inte kan rå för, inte någonting personen sitter och planerar i flera veckor innan det händer.

Att skylla det här dådet på ett autistiskt utbrott är extremt korkat och inte rättvist mot personer med autism. Det är felaktigt. Snarare en psykopat än en autist som sitter och planerar att begå våldsdåd som det här.
Citera
2026-08-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varifrån kom det ryktet?

Det skrevs i denna tråd tidigt på em,men många dementerade att det var för tidigt att säga.
Enl TS kom infon från en elev i skolan bl.a
Citera
2026-08-22, 19:36
Medlem
outback4s avatar
Rörigt här inne och många olika bud om dårens etnicitet osv. En del säger att mgm har ungersk pappa/svensk mamma eller? Nja. Han ser mörkare ut än Viktor Gyökeres som har ungersk farsa/svensk morsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in