Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Öh, va? Har du träffat en enstaka person med autism eller? Jag har träffat många och det är otroligt vanligt med regelrätta "utbrott". Både mot sig själv, föremål och japp, annan person. Det är inte på nåt sätt likt "panikattacker" i sin presentation. Anledningarna har du ju fått rätt iofs, det är ofta att nåt inte gått som man tänkt eller en situation där man känner sig pressad.
Personen jag svarade på menar att det här dådet var ett "autistiskt utbrott" och att man kan se att gärningsmannen är autistisk, på grund av att leendet på bilden är ett "autistleende".
Ett autistiskt sammanbrott är mer likt en panikattack i den mån att det inte är planerat och personen tappar kontrollen över sig själv. Ja, personen kan slå bort andra människor, kasta saker i marken eller på folk, slå sig själv, vråla rakt ut osv.
Ett autistisk "utbrott" är ju dock inte att planera i flera dagar eller veckor innan att hugga ihjäl folk med ett svärd. Ett autistiskt utbrott är allt annat än planerat. Det är det jag menar med likheten med en panikattack, alltså att det är något personen inte kan rå för, inte någonting personen sitter och planerar i flera veckor innan det händer.
Att skylla det här dådet på ett autistiskt utbrott är extremt korkat och inte rättvist mot personer med autism. Det är felaktigt. Snarare en psykopat än en autist som sitter och planerar att begå våldsdåd som det här.