Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Jag vet vad autism är och du har väldigt fel. Autistiska människor kan få otroliga utbrott, de kan förövrigt även ha antisocial personlighetsstörning också och jo, de är särskilt sårbara för att hjärntvättas in i propaganda och extremism som ger en oflexibel och fyrkantig världsuppfattning.
https://www.thinkingautism.org.uk/aggression-in-autism-one-simple-cause/
Autism innebär inte heller någon oförmåga att le.
Fattar inte ens varför du kommer med ditt jävla okunniga dravel som respons till mig. Kunde du inte ha googlat istället för att leka expert och inbilla dig att jag är den som inte vet vad autism är eller differentialdiagnoser? Irriterande faktiskt då du är en tomte som är ute och cyklar.
AI Du får själv fixa till texten.
Lek inte expert kring saker du har begränsad förståelse av. Ställ inte eller uteslut diagnoser som du saknar djupare kunskapsnivåer om.
Det jag skriver stämmer, det du skriver är någon ytlig kunskapsnivå som du tolkar som expertis och "hur det fungerar" vid autism eller svårare utsatthet hos våldsutsatta barn eller barn utsatta för svält och misär. Du är den som har fel här.
Jävlar vad kränkt du blev, lmao.
Du kallar grundläggande neuropsykologisk fakta för "okunnigt dravel" bara för att den inte passar in i din hypotes. Dina slutsatser haltar och är baserade på gammalt utdaterat skit.
Självklart kan vissa autister uttrycka frustration och vara utagerande, men det beror på bristande kommunikationsverktyg eller extrem överstimulering (sammanbrott), inte på att autism i sig gör att en person med autism är våldsam. Att fördöka måla upp autister som en grupp som generellt begår grova brott eller styrs av "våldsamma utbrott" är direkt felaktigt och stigmatiserande. Vid mentala sammanbrott, eller de här "utbrotten" som du beskriver så planerar inte autister att begå våldsbrott. De kan bli utåtagerande i stunden, kanske fäckta bort någon eller så. Men att planera att mörda folk med ett svärd dagar innan är inte vad ett autistiskt "utbrott" eller mentalt sammanbrott är. Det är någonting som sker oplanerat och personen vet inte vad den gör i stunden, det liknar en panikattack.
Du hävdar att autister är särskilt sårbara för att hjärntvättas in i propaganda. Forskning visar tvärtom, att många autister kännetecknas av ett starkt, bokstavstroget sanningssökande och en svårighet att förstå eller motiveras av social manipulation, grupptryck osv, vilket är grunden för hur extremism och hjärntvätt faktiskt fungerar. När enstaka autistiska personer dras till extrema miljöer handlar det oftare om social isolering och sökande efter samhörighet, inte att deras autism i sig gör dem mottagliga för propaganda.
Att du sitter och ställer diagnoser, bedömer om en person ser "anemisk ut", drar slutsatser och hittar på begrepp som "autismleende" utifrån ett foto är pinsamt. Varken autism eller differentialdiagnoser fungerar så.
Att blanda ihop svåra trauman, vanvård, personlighetsstörningar och autism till en enda godtycklig sörja i ett försök att spela expert håller inte. Det är skillnad på att ha grundläggande kunskap om neuropsykiatri och att använda lösa spekulationer, som du gör, för att passa en förutbestämd bild.
Ta ditt autismleende och kör upp det i röven vet jag.