2026-08-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Stödet för socialtjänsten är tyvärr oerhört utbrett. De flesta svenskar som aldrig satt sig in i ett socialtjänstärende, som aldrig läst primärkällorna och jämfört dem med vad som faktiskt skrivs in i beslutsunderlagen, har inte en aning om hur illa det är.

Vi har en närmast religiös övertro på att våra myndigheter aldrig skulle göra fel, och framför allt inte göra fel medvetet. Men den idealiserade bilden har börjat krackelera rejält och det är på tiden.

Det här är ett av de absolut största hoten vi har mot rättsstaten och demokratin: att en enskild myndighet med sin maktapparat kan föra bort barn helt utan bevis och på rent godtyckliga eller påhittade grunder.

Vi som faktiskt har satt oss in i fallen och sett hur nära bekanta drabbats har tvingats se baksidan av systemet. Och den är allt annat än smickrande. Många av de varningar som lyfts om metoderna på socialkontoren stämmer tyvärr till punkt och pricka.
Nej det stämmer inte.. endast 31-33% har förtroende för socialtjänsten jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån... fråga din kompis Ai så ser du att jag har rätt!!
Citera
2026-08-22, 08:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Återigen dom LAGSTADGADE skyldigheter som finns att UTREDA en orosanmälan INNAN man går till handling har INTE följts... Lagen är hela tiden av sekundär betydelse vid såna här diskussioner
Precis. Det är det CFR skriver om i deras artikel om om den JO-anmälan de gjort mot domstolen. De kontrollerar inte att socialtjänsten har gjort vad du nyss beskrev att de skall göra. Bl.a.

Domstolar JO-anmäls i ”Fallet Elsa”

I en ny statlig utredning framgår dock att förvaltningsdomstolarna inte alltid prövar om tvångsåtgärder enligt LVU är ”nödvändiga” och förenliga med ”barnets bästa”, som lagen förutsätter. Enligt utredningen är det i stället ”vanligt förekommande” att domstolarna inte gör, eller redovisar, någon sådan bedömning (SOU 2025:38).

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/04/sou-202538/
Citera
2026-08-22, 08:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Återigen dom LAGSTADGADE skyldigheter som finns att UTREDA en orosanmälan INNAN man går till handling har INTE följts... Lagen är hela tiden av sekundär betydelse vid såna här diskussioner

Jag gjorde bara en analys av debattören, vars retorik följer ett oerhört tydligt mönster.

Givetvis ska socialtjänsten utreda när det inkommer orosanmälningar och det är det ingen som motsätter sig.

MEN en enskild förälder som fått sitt barn tvångsomhändertaget på uppenbart felaktiga grunder ska inte tvingas svara på samma villkor som en mäktig myndighet, där förvaltningens vinklade bild förväntas "vägas in" som om parterna vore jämbördiga.

Det är inte ens granskande mediers uppgift att ge en myndighet fritt spelrum att sprida obevisade påståenden. Det hela kokar ner till det falska ekvivalenskortet (Myndighetskortet): systemförsvararna kräver att den enskilde föräldern som slår larm i media ska granskas och ställas till svars på exakt samma sätt som en hel myndighetsapparat med obegränsade resurser och jurister i ryggen.
Citera
2026-08-22, 08:20
Medlem
Citat:
Hon blev förhörd av polisen, men de la ner. Fanns inget som tydde på att hon misshandlade sin dotter.

Det var ju precis det som hände. Nu har jag inte exakt koll på tidslinjen, men mamman blev friad både av polis och av förvaltningsrätten i misshandelsfrågan som var grunden för det akuta LVU:et.

Pojken som begick dådet i Fagersta var under LVU. Socialtjänsten pyskar barnen till den grad att de blir galna.
Citera
2026-08-22, 08:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej det stämmer inte.. endast 31-33% har förtroende för socialtjänsten jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån... fråga din kompis Ai så ser du att jag har rätt!!

Det stämmer och det beror på att de allra flesta svenskar har aldrig någonsin haft med socialtjänsten att göra. De har inte en aning om hur illa det faktiskt står till och lever i en ren fantasivärld baserad på myndighetsförtroende.

Att föräldrar som tvingats möta socialtjänsten i skarpt läge har den här bilden tvivlar jag inte en sekund på. Jag vidhåller bestämt att det svenska folket är förda bakom ljuset när det gäller socialtjänsten och att flertalet inte har den minsta aning om hur LVU-processen EGENTLIGEN fungerar i praktiken.

Den solskensbild av LVU som staten och myndigheterna målar upp har tyvärr ytterst lite att göra med de verkliga förhållandena bakom de stängda dörrarna.
Citera
2026-08-22, 08:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouhgaylord
Pojken som begick dådet i Fagersta var under LVU. Socialtjänsten pyskar barnen till den grad att de blir galna.

Det ante mig. Det värsta är att de kallar det för "vård". Men var är då ansvarig läkare kan man undra?
Citera
2026-08-22, 08:25
Medlem
Citat:
Det ante mig. Det värsta är att de kallar det för "vård". Men var är då ansvarig läkare kan man undra?

Samma med Örebro.Han va 30 men hade också med socialtjänsten att göra. Det är vad dessa änglamakerskor skapar.
Citera
2026-08-22, 08:29
Medlem
Citat:
Jag gjorde bara en analys av debattören, vars retorik följer ett oerhört tydligt mönster.

Givetvis ska socialtjänsten utreda när det inkommer orosanmälningar och det är det ingen som motsätter sig.

MEN en enskild förälder som fått sitt barn tvångsomhändertaget på uppenbart felaktiga grunder ska inte tvingas svara på samma villkor som en mäktig myndighet, där förvaltningens vinklade bild förväntas "vägas in" som om parterna vore jämbördiga.

Det är inte ens granskande mediers uppgift att ge en myndighet fritt spelrum att sprida obevisade påståenden. Det hela kokar ner till det falska ekvivalenskortet (Myndighetskortet): systemförsvararna kräver att den enskilde föräldern som slår larm i media ska granskas och ställas till svars på exakt samma sätt som en hel myndighetsapparat med obegränsade resurser och jurister i ryggen.
Kurt-Sune nu var inte mitt inlägg riktat som nåt kritik mot det DU skrev...
Citera
2026-08-22, 08:32
Medlem
Citat:
Samma med Örebro.Han va 30 men hade också med socialtjänsten att göra. Det är vad dessa änglamakerskor skapar.
Det är ett samband som jag önskar att fler analyserade... skolskjutningen i Örebro och fallet Elsa... båda kopplade till socialtjänsten
Citera
2026-08-22, 08:33
Medlem
Citat:
Det är ett samband som jag önskar att fler analyserade... skolskjutningen i Örebro och fallet Elsa... båda kopplade till socialtjänsten

Varför tror du det blev så tyst om Örebro????
Citera
2026-08-22, 08:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det finns ett allvarligt systemfel i den socionomska kulturen. De letar aktivt efter problem som de ska lösa: problem som sedan ofta skapar nya problem som ramlar ur deras egen problemlåda. Och de problemen ska sedan också lösas.

På så sätt blir socionomer aldrig arbetslösa. Problemet är bara att många av dem jobbar helt fel och i stället själva orsakar problem som de sedan ska lösa. Och efter det har de mage att klaga på att det är "för lite resurser".

Men det är ju precis det här som händer med många av de barn som LVU:as. De rycks bort från sin familj, isoleras från sitt vanliga liv och placeras ibland tillsammans med andra barn som har ännu större problem. Till slut blir vissa barn så koko av hela situationen att de själva börjar utveckla precis den problematik som systemet från början skulle skydda dem från.
Citera
2026-08-22, 08:40
Medlem
Citat:
Varför tror du det blev så tyst om Örebro????
Därför att man skyddar socialtjänstens klavertramp med att sparka ut honom från försörjningsstödet...samt det faktum att han aldrig borde ha haft en vapenlicens men högst troligt att han fick det pga att en i hans familj jobbar på Säpo, där har polisen brustit i sin kontroll innan han fick sin licens... med hans historik med psykisk ohälsa så skulle han def inte haft nån vapenlicens om lagar hade följts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in