2026-08-21, 18:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag får inte ihop detta.

Handväskan hade ju JJs DNA, okay.
När kom de dit?

Hittade han den i skogen när han sprang iväg?

Tygpåsen då?

Var det någon annan som lade dit den?

Sprang den själv dit och lade sig sidan om väskan?

Ähh, han ljuger ju som en häst travar!

Han har ju flyttat väskan säger han i förhöret.
Han behöver ju inte veta vem som flyttat väskan till skogs. Det ska ju åklagaren bevisa.
Hade man haft foto från bankomaten så hade det varit rökt.
Citera
2026-08-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Den kokta potatisen är som du säger obetydlig för händelseförloppet. Däremot kan den ses som ett bevis för att Barbro läckte uppgiften om potatisen på sängen till mediumet för att lägga mer vikt vid mediumets påstående om att det var två ryssar som utfört mordet. Det kvinnliga mediumet samarbetade dessutom med ett manligt medium - så polisen borde kanske ta sig en titt på deras fötter😏

Medierna har extraordinära förmågor får man säga. Dessutom stannar mördarna på E4 i Ullånger bara 2 km från där Barbro bodde vid tiden för mordet. Med lite tur kunde de kanske ha träffats i kassan på ICA Ullånger.

Citat:
Det märkliga här är att förundersökningen återger en ytterst detaljerad berättelse om mördarnas flyktväg – baserad på vad Marie Söderberg och Åke Nordin uppger, och nedtecknad av Barbro Öberg.

I berättelsen är gärningsmännen två personer, en man och en kvinna, som efter dubbelmordet lämnar Brattås i en äldre Mercedes. Därefter följer en nästan absurd detaljkedja:

de kör mot Solumshamn och gör en avstickare vid adress 106–110 för att försöka bli av med vapnet,
vänder i Solumshamn,
kör ner på Krokvägen men tvingas backa på grund av en låst bom,
stannar längs Solumsvägen där mannen går ut och kissar mot en tall,
stannar vid ”ödetorpet” och bränner handskarna,
vid Solumsbäcken gör de sig av med mordvapnet, en yxa,
kastar ett papper i en container vid Korsmässovägen,
tankar på Jet-macken,
stannar på parkeringen nedanför fängelset,
fortsätter norrut på E4 med stopp i Ullånger och Bjästa,
stannar i Örnsköldsvik och slangar bensin ur en annan bil,
fortsätter sedan norrut mot ett okänt slutmål.

Det extraordinära är alltså inte bara påståendet om vilka gärningsmännen var, utan precisionen i en berättelse som tycks beskriva sådant som normalt bara gärningsmännen själva skulle kunna känna till: vilken väg de tog, var de vände, exakt var någon urinerade, var handskar eldades upp, var yxan kastades, ett papper i en container, tankning, parkeringar och till och med bensinslangning långt senare.

Och därefter blir det ännu egendomligare: texten övergår till att Marie vill förmedla till Barbro Öberg ett ”andesamtal” som Marie haft med den mördade Tor Öberg.

Så i samma förundersökning får polisen alltså en påstådd rekonstruktion av mordet och flykten med närmast kriminalteknisk detaljnivå, men där informationskällan åtminstone delvis förefaller vara övernaturlig kommunikation med ett av mordoffren. Det är en rätt häpnadsväckande blandning av konkreta, i princip kontrollerbara påståenden och ren spiritism.

Det hela går på slutet helt nuts där Tor hälsar från andra sidan, men glömmer personnumret på mördaren.

Citat:
I övrigt vill Mari delge Barbro ett andesamtal som Marie haft med Tor Öberg.
"Vill bara säga att jag är tacksam för att ni är här. Allt det ni har hittat är hittills rätt.
Nu återstår bara yxan, den var inte min.
Mitt hjärta nästan brister av kärlek till er alla. Vilka otroligt fina människor ni är.
Lycka till jag kommer att följa er hela dagen. Tack. Gerd hälsar också."

Ett brusfritt telefonsamtal från himlen.
Citera
2026-08-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3m1l3n
Efter dagens rapportering tror jag att den här JJ har asperger/autism, men det är aldrig någon som riktigt sagt det till honom, så han har aldrig fått någon förklaring till varför han är/känner sig annorlunda eller varför han blir avvisad av andra. För det är just det som jag tror händer:

-Han har hoppat av/misslyckats med utbildningen.
-Han blir av med jobbet.
-Han är pank.
-Han har säkert också blivit avvisad av den ”stora kärleken” (men egentligen är det han som aldrig förstått att hon aldrig varit intresserad på det sättet, utan bara svarat artigt på hans frågor: ni vet, någon som svarar ”Ja det kanske vi kan göra” på hans fråga om att det vore kul att ses någon gång och efter att ha skrivit en novell om mätteknik eller vilken utbildning det nu var han gick. Ungefär som bettysage spekulerar i).
-Känslan av ett misslyckande är ett faktum.

Han var vandrat förbi Tors och Gärds gård vid några tillfällen på sina långa promenader, kanske smugit runt tillsammans med sin kompis/kärlek tidigare, kanske har han eller de upptäckt att t.o.m en man som Tor får göka så det heter duga (kondomer bredvid sängen, par som ofta är där och ”dricker kaffe”, vem vet?).

Efter avvisningen eller vad det nu är som triggar honom och hans känsla av misslyckande, växer ett hat mot ffa Tor. Och där står Tor och hugger ved, något av det manligaste en man kan göra, och hatet får plötsligt inga gränser.

Så han lyckas med något, nämligen att dräpa två människor. Men det är något han bestämt sig för att aldrig erkänna, utan han ska behålla det han åstadkommit, det han faktiskt lyckats med, för sig själv, det har han lovat sig. För han vet om att andra skulle se det som ytterligare ett misslyckande om han erkände, och just därför kommer han aldrig att erkänna.

Efter det som rapporterats idag tror jag inte att det finns på kartan att han frikänns i tingsrätten ärligt talat.
Detta inlägg var nog alltför fantasifullt tycker jag. Att vara avundsjuk på Tors kärleksaffär. Nja.
Citera
2026-08-21, 19:03
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men tänk om det inte är han då?
Hittils så är det bara DNA bevis på en väska sant att han har erkänt att han har varit där.

Inte mer än så.

Och DNA på mordoffrets anklar. Liten detalj.
Citera
2026-08-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Detta inlägg var nog alltför fantasifullt tycker jag. Att vara avundsjuk på Tors kärleksaffär. Nja.

När de psykundersöker JJ kan de väl ta in BÖ också.
Citera
2026-08-21, 19:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det finns andra kartor.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651728&n=6942839&z=15&mapprofile=flygbild&name= Mordplatsen&layers=%5B%5B%227%22%5D%5D

https://www.naturkartan.se/sv/municipalities/harnosand
Bästa kartan är väl orienteringskartan på sid 74 i FUPen?

Där har den som ritat kartan varit ute och rekat i terrängen på plats.

Det finns en stig som börjar i Brattås och som går ned mot Solumshamn. Den grenar upp sig till flera stigar mot slutet, så det låter inte helt rätt att den bara mynnar ut på ett ställe i Solumshamn.
Citera
2026-08-21, 19:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Har inte lyckats hitta något i FUP om att medierna ifråga kommit till tals. Får glo lite närmare.

Kondomerna tycker jag låter som ett irrspår, men vad vet jag. Inte grunnat i de banorna alls. Han kan ju lika gärna ha använt dem tillsammans med Gerd, även om det inte förelåg risk för graviditet eller könssjukdomar.
Jag tycker det låter troligare att kondomerna använts tillsammans med en kvinna som inte genomgått klimakteriet.

Kan 38:an vara en kandidat?

Tor hade delat upp veckan så att damerna inte skulle träffa varandra och Gerds ändrade planer ställde till det?

Jag har nog läst för mycket dåliga deckare.
Citera
2026-08-21, 19:43
Medlem
Märkligt från den åtalade. Snickrar vidare på berättelsen.

Brattåsmördaren i rätten: ”Hade inget där att göra egentligen”

Citat:
Han ska då ha dragit in Gärd i ladugården, lagt en jacka över henne, hämtat en handduk för att torka upp blodet på gårdsplanen, sett handväskan och burit in den, slängt Gärds ena sko och hennes glasögon under verandan och sen lämnat platsen."]Han ska då ha dragit in Gärd i ladugården, lagt en jacka över henne, hämtat en handduk för att torka upp blodet på gårdsplanen, sett handväskan och burit in den, slängt Gärds ena sko och hennes glasögon under verandan och sen lämnat platsen.

Mycket att göra på platsen..
Senast redigerad av tofo 2026-08-21 kl. 19:51.
Citera
2026-08-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Medierna har extraordinära förmågor får man säga. Dessutom stannar mördarna på E4 i Ullånger bara 2 km från där Barbro bodde vid tiden för mordet. Med lite tur kunde de kanske ha träffats i kassan på ICA Ullånger.

Det hela går på slutet helt nuts där Tor hälsar från andra sidan, men glömmer personnumret på mördaren.

Ett brusfritt telefonsamtal från himlen.

Ja, det jävligt underligt alltihop och märkligt att inte polisen visade större intresse för seans-paret🤔
Citera
2026-08-21, 20:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Första hugget verkar träffat käken men avsikten kan varit halsen?
Ja, eller tinningen/skallen. Oavsett vilket så får det räknas som god precision eftersom TÖ förmodligen rörde på sig medan yxan höjdes och föll. Man korrigerar inte gärna yxans bana i slutet av rörelsen.
Citera
2026-08-21, 20:04
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Märkligt från den åtalade. Snickrar vidare på berättelsen.

Brattåsmördaren i rätten: ”Hade inget där att göra egentligen”

Mycket att göra på platsen..

Framförallt om man bara var där en minut som MGM påstår.
Citera
2026-08-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Helt otroligt att han väljer att placera sig på platsen och berätta om saker som dom inte har bevis på att just han gjort! Men det verkar heller inte vara ovanligt att mördare berättar lite halvsanningar om sina dåd.
Med sina utsagor så framstår han i mina ögon som ensam gärningsman och fallet kommer bli polisiärt uppklarat. Jag tror dock inte han blir dömd men vi får väl se..

Verkar va den framgångsrika strategin idag. Lägga sig när sanningen men ändra detaljer som vem som gjort vad. Jag tror MGM har bättre chans nu att bli friad än om han blånekat från början och sagt att han aldrig varit på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in