Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det handlar förstås om att låtsas tro. Man vet att det inte är ett allvarligt menat dödshot, men man låtsas det, därför att det främjar en själv och ens agenda. Det hemska och allvarliga är att inte bara anonyma debattörer på nätet medvetet ljuger om att det handlar om hot, utan att sådana som Mohamsson, våra domstolar och diverse journalister gör det. Man utnyttjar människor som medel att uppnå politiska mål, som även om denna människa verkligen agerat klandervärt som i det här fallet är ett avskyvärt beteende, inte minst för att man gör sig till drivande i ett drev.
En sådan människa är uppenbarligen Mohamsson, och precis som andra som henne suddar hon också ut den viktig linjen mellan ”hat” , dvs ogillande - något som är viktigt och tillåtet i ett demokratiskt samhälle och regelrätta hot.
Låt mig se om jag har fattat dig rätt. Du menar att Simona Mohamsson gjorde sig skyldig till ett avskyvärt beteende och var drivande i ett drev? Med andra ord, du menar att Mohamssons enda egentliga syfte med att bära en liten Davidsstjärna som ett smycke var att hänga ut muslimer och få dem att se dåliga ut?
Ja, men om åtminstone en muslim väljer att hugga på betet och svara på ett hotfullt, rasistiskt och troligen straffbart sätt - även om straffet inte kan bli mer än högst lite böter eller ett mycket litet skadestånd - ska man då se det som att det är Simona Mohamssons fel att muslimen bär sig åt på det sättet?
Du kan väl ändå inte mena att muslimer måste behandlas som autistiska barn i Sverige, och att de aldrig får ifrågasättas eller möta åsikter som är obehagliga för dem? Menar du att hela Sverige bör inrättas som ett "tryggt rum" där överkänsliga muslimer kan vistas?
Du kanske till och med tycker att det är Mohamsson och inte muslimen som borde ställas inför rätta? För att Mohamsson har provocerat muslimen så fruktansvärt och närmast tvingat muslimen att bära sig illa åt?
Du svarar troligen nej på mina sista frågor, men oavsett vilket, så håller jag absolut inte med dig när du lägger ens en del av skulden för Valley Ghanems orimliga utbrott på Simona Mohamsson. Ifall muslimen väljer att ösa hat och uttala ett (rätt säkert inte bokstavligt menat) hot mot Mohamsson, så är det väl muslimens fel? I synnerhet om Mohamssons enda "brott" är att hon bar ett litet smycke i form av en Davidsstjärna?
Jag förstår mycket väl vreden och hatet mot staten Israel. Jag förstår över huvud taget inte vreden och hatet mot judar i Sverige. Och jag förstår över huvud taget inte varför en liten Davidsstjärna buren av en svensk politiker i Sverige ska ses som en uppbackning eller hyllning av den brutala ockupationsmakten Israel och inte som ett stöd till en mycket utsatt minoritet i Sverige.