Citat:
Ursprungligen postat av
Varmboga-10.2
No shit. Jag vet att hon skriver att hon önskar kärringen brann. Att hon borde brinna osv. Det är ingen svår text att förstå.
Jag har sett andra skriva liknande saker i affekt massvis av gånger och om nån hade kommit som er i tråden, med händerna greppandes om pärlhalsbanden och skanderat mordhot då, så hade den blivit ombedd att gå och kamma sig.
Du sitter och tror (eller låtsas tro) att det är ett riktigt mordhot men det gör inte jag. Jag tror det är nån som varit arg bakom tangenten som så många andra.
Det handlar förstås om att låtsas tro. Man vet att det inte är ett allvarligt menat dödshot, men man låtsas det, därför att det främjar en själv och ens agenda. Det hemska och allvarliga är att inte bara anonyma debattörer på nätet medvetet ljuger om att det handlar om hot, utan att sådana som Mohamsson, våra domstolar och diverse journalister gör det. Man utnyttjar människor som medel att uppnå politiska mål, som även om denna människa verkligen agerat klandervärt som i det här fallet är ett avskyvärt beteende, inte minst för att man gör sig till drivande i ett drev.
En sådan människa är uppenbarligen Mohamsson, och precis som andra som henne suddar hon också ut den viktig linjen mellan ”hat” , dvs ogillande - något som är viktigt och tillåtet i ett demokratiskt samhälle och regelrätta hot.