Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Men hur som helst vet jag att USAs stora hangarfartyg håller sig på "säkert avstånd" som minst ca 1000 km från den iranska kusten.
Sen vet jag inte om det är specifikt hypersoniska raketer som man är rädd för?
Nej, det är inte specifikt hypersoniska vapen man är "rädd" för, utan hangarfartyg uppträder som alltid på behörigt avstånd.
Den här tråden är ju jättegammal och jag är säker på att både jag och andra tidigare påpekat detta, men frågan huruvida "x" kan sänka hangarfartyg är en smula felställd eftersom svaret i ett orealistiskt scenario alltid är "ja" och i ett praktiskt scenario för det mesta är "nej". Som jag brukar säga,
jag kan sänka ett hangarfartyg med en handvevad signalborr från en eka. Ge mig bara all tid i världen och ett hangarfartyg som inte gör ett pip för att försvara sig.
Så ja, hangarfartyg håller sig alltid på stora avstånd eftersom en hangarflotta som rent koncept är gjort för att agera på väldigt stora avstånd, med flyget som huvudsaklig vapenplattform. Det handlar inte om "rädsla" utan det handlar om att inte uppträda korkat, oförsiktigt och dumt. Kommer man inom skotthåll så kan "vem som helst" i princip sänka ett hangarfartyg givet att man kan göra saker som att mätta målet och själv hålla sig skyddad.
Hangarfartygens främsta skydd är just att operera på stora avstånd, hålla sig långt från kust och insyn, hålla hög hastighet och inte röja sin position. Så det är inte i sak iransk oförmåga i första hand, utan det är att i
praktiken är det väldigt, väldigt svårt att komma åt att angripa ett hangarfartyg till sin natur. Själva steg ett är svårt - ta reda på var fartygen befinner sig för stunden. Sovjet lade ner avsevärda resurser på att utveckla system och operationskonst för att nå amerikanska hangarfartyg, räknade med stora förluster och misslyckade försök trots dimensionerade system och tänkbart bruk av kärnvapen, och det är svårt att veta om/hur det skulle ha fungerat i praktiken. Det är knappast lättare idag, satellitspaning till trots.
Så visst, rent tekniskt kan man väl säga att de amerikanska hangarfartygen håller sig undan p.g.a. "rädsla", men en mer ärlig beskrivning är att man
alltid gör så, även om fienden inte har ett smack till resurser. Så agerandet är inte annorlunda mellan en ändå skapligt kvalificerad fiende som Iran eller en fiende som bara är en guerrilla med AK-4 i Långtbortistan. Uppträder man arrogant och oförsiktigt, ja då kan "vem som helst" sänka ett hangarfartyg, i princip, i teorin. Därför uppträder inte CSGer i regel oförsiktigt. Det är ett fjärrvapen. Det är inte "feghet" som gör att man inte uppträder
i persiska viken med fartygen, det är vanlig operationskonst. Edit: komiskt nog, p.g.a. Hegseths totala inkompetens kan man mycket väl tänka sig att hangarfartygen beordras uppträda oförsiktigt i framtiden och kan åka på en smäll.
Sänkning är inte så troligt, men skador? Javisst.